Partipolitik i kyrkan

Folkvald kolonialism

REPLIK. Så, bäste Helgesson, ”kolonialismens” tid fortsätter i Svenska kyrkan. Det folkvalda kolonialförtrycket! skriver Bengt Olof Dike.

Vad gör Helgesson nu?

Örebroprästen Björn Helgesson har otur. En vecka efter det att han deklarerade Svenska kyrkan som kolonial med de politiska partierna som ”förtryckande härskarmakter” och utropade kommande kyrkoval som det sista med dem i Kyrkans Tidning nummer 24/17, slog SAP-ordföranden och statsministern, Stefan Löfvén fast att Socialdemokraterna kommer att vara kvar i kyrkan inom ”oöverskådlig tid” (Kyrkans Tidning nummer 25/17).

Blir den intervjun  Helgessons startskott för ett kolonialt ”befrielsekrig”? Skall det påstått onda också med ont fördrivas, eller hur reagerar han efter statsministerns deklaration? Själv slog ju Helgesson fast att kolonialtiden ”närmar sig nu sitt slut”, samtidigt som han jämför situationen med de för länge sedan avvecklade franska och brittiska kolonierna.

Den kyrkokoloniala maktapparaten är alltså Örebroprästen en del av. Men allra värst är de politiska partierna, som i fria, demokratiska kyrkoval under ett stort antal decennier har fått väljarnas förtroende, liksom de har fått det i sekulära val. Skall de nu förbjudas att ställa upp i kyrkovalen; vill Helgesson det, när Stefan Löfvén markerat att hans parti stannar kvar? Den markeringen måste också de andra grupperna i Svenska kyrkan förhålla sig till.

Så, bäste Helgesson, ”kolonialismens” tid fortsätter i Svenska kyrkan. Det folkvalda kolonialförtrycket!

  • 3 Kommentarer

    Logga in för att kommentera

  • Pontus Löfstrand

    Folkvalda - pyttsan! Valdeltagandet är 11% sålunda är legitimiteten kanske världens sämsta för ett "allmänt val". Dessutom mobiliseras väljaren in av tex Kommunlaarbetare förbundet.
    Dessutom är valsystemet är dessutom apart för en ideell organisation och riggat för att passa politiska partier.
    Pinsamt för Löfven, Lööf osv.
    Störta kolonialherrarna!

  • Nils Ronquist

    Bra Pontus L!!

  • Nils Ronquist

    Anders Piltz har skrivit ett litet häfte: Om Jesus Kristus - Tio teser. I Den skriften får läsaren bland annat veta att Jesu- bilden skiftat beroende på hur samhället bland annat ser ut. Kort skrivet hur Jesu-bilden formats av det politiska läget i samhället. Min åsikt är att Jesu bilden från Bibeln är den mest sanna och borde stå utanför politiken. Bengt Olof Dike vill blanda ihop politik och låta Kristus bilden också bestämmas av det politiska läget. Mitt enträgna vädjan är att aldrig blanda ihop politik med religion. Religionen används då lätt för politiska syften.

Mer inom samma ämne
Partipolitik i kyrkan
Partipolitik i kyrkan
Partipolitik i kyrkan
Partipolitik i kyrkan
Partipolitik i kyrkan
Partipolitik i kyrkan