Det finns många sätt för en församling att vara klimatneutral. Men att förbjuda alla flygresor i samband med konfirmationer är inte rätt väg att gå, anser debattören.
Angående utlandsresor med flyg för konfirmander. Min församling har nyligen slutat med det. Min dotter tillhörde sista årskursen som fick detta.
Hon flög till Rom och spenderade en vecka boende i kloster i Assissi, med långa promenader och andliga samtal. Det satte ett livslångt intryck på henne. Nu går sonen i konfirmationsundervisning. Kyrkan gör sitt bästa, och han gillar det, men de träffas bara i lokala församlingshemmet med undantag för några utflykter. Jag känner att han missar något som storasyster fick.
Jag är god kristen och vill mina barns bästa. Men jag skulle faktiskt aldrig åkt med min 14-åriga dotter till ett kloster för andliga samtal och långa promenader. Och jag tror inte att hon skulle tackat ja, om jag frågat. Men när kyrkan frågade, tackade hon ja. Och det är jag oändligt tacksam för.
Jag anser att det är fel att minska värdet av konfirmationen, och riskera att få färre konfirmander på grund av miljöpolitik.
Att förbjuda flygresor, är missriktat, förlegat moraltänkande. Strävan ska inte vara att förbjuda flygresor, utan att vara klimatneutrala.
Vill en församling vara klimatneutrala, finns det många alternativ för att klimatkompensera flygresor. Googla på ”klimatkompensera flygresor” så hittar ni många seriösa möjligheter.
Att låta bli att flyga konfirmander till spännande andliga upplevelser är att långsamt kväva sig själv och döda ett nytänkande som finns inom konfirmationsverksamheten.
Sedan ska vi givetvis minska flygresorna. Jag tror att det finns många flygresor som kan ersättas av skype-möten. Min dotter skulle dock aldrig fått upplevelsen av klosterliv i Assisi via Skype.
Konfirmationsresorna ska handla om andlig utveckling och frälsning. Och om det behövs en flygresa för frälsning, så tror jag nog Jesus skulle hållit med om att det kan få kosta några hundralappar för klimatkompensation.
Fakta: Debatt
Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR