Variant av den gamla kristna antisemitismen

Svenska kyrkan särbehandlar demokratin Israel och agerar som en politisk aktivistisk kamporganisation, skriver Ulf Öfverberg.

I tidigare debattartiklar i Expressen, och Sydsvenskan har jag ställt en i grunden enkel fråga till Svenska kyrkan: Om bojkott anses vara ett effektivt medel av dem som åberopar den så borde förespråkarna för bojkott vilja använda den även i liknande sammanhang. Om förespråkarna däremot anser att bojkott endast ska användas för att lösa en enda konflikt är det rimligt att ge ett svar på varför så är fallet.

För Svenska kyrkan har Wanja Lundby-Wedin, Mats Hagelin (i Sydsvenskan) och Erik Lysén (i Kyrkans Tidning nr 3/14  och Expressen) svarat. Svaret är att det endast är Israel som ska utsättas för bojkott (det vill säga dess varor från ockuperad mark som ska ursprungsmärkas i syfte att bojkottas). Det enda skälet till varför det av världens alla aktörer och stater endast är Israel som är föremål för bojkott, skriver företrädarna, är att kyrkans kristna samarbetspartner i området önskar detta.

Innebär det att om kopterna i Egypten ber Svenska kyrkan om krav på bojkott av Egypten så verkställs det? Eller om kristna bröder och systrar i Ryssland ber om bojkott av Rysslands auktoritära regim så genomför kyrkan en kampanj om detta? Eller om alla de miljontals kristna som utsätts för etnisk rensning i åtskilliga arabstater ber kyrkan om bojkott av deras mördarregimer levereras även detta? Jag ser fram emot nästa julkampanj av Svenska kyrkan!

Jag är givetvis överens med Svenska kyrkan om att bosättningarna är ett hinder för fred. Men bosättningarna är inte konfliktens kärna, som kyrkan vill göra dem till. Före 1967 ockuperade Jordanien Västbanken. Då fanns inga israeliska bosättningar där. Men arabstaterna och de palestinska företrädarna vägrade även då att erkänna Israel. Den vägran har gått tillbaka till tiden för Israels bildande, 1947/48. Alla initierade bedömare av konflikten brukar nämna också andra omfattande hinder för freden, som säkerheten, de palestinska flyktingarna, gränserna och den palestinska statsbildningens status.

Bosättningarna på Västbanken är ett gissel för Israels demokratiska själ och ett hinder för fredsprocessen. I ett kommande fredsavtal måste merparten av dem bort från det område som rättmäteligen bör bli en palestinsk statsbildning.

I debatten säger Svenska kyrkans företrädare att de erkänner staten Israels rätt att existera inom säkra gränser (tack för stödet, men vilka andra stater diskuterar vi överhuvudtaget i termer av att erkänna 66 år efter deras grundande?). Men betydelsen av det erkännandet suddas ut när Israels beskrivs som en apartheidstat och på flera sätt ifrågasätts. Det sker i det så kallade Kairosdokumentet.är framtaget av kristna kyrkor i regionen. Det har bland annat kritiserats för ett ersättningsteologiskt förhållningssätt, det vill säga att först var judarna det utvalda folket men i och med Kristus ankomst och kyrkans etablering övertogs den rollen av de kristna. Judarna hade därmed spelat ut sin roll. Dokumentet har också kritiserats för antisemitiska tankegångar. Det är häpnadsväckande, eller symtomatiskt, att detta dokument ligger till grund för Svenska kyrkans hållning.

Svenska Jerusalemföreningens tidskrift (112/2013:4) är full av analogier som tangerar antisemitism och i en liten bönbok ”En vandring till Betlehem” går det över styr. Texterna där är ett bihang till Kairos Palestinas dokument ”A Moment of Truth”.

År 2012 beslöt kyrkomötet att ge kyrkostyrelsen i uppdrag att bland annat sända skriften till kyrkomötets ledamöter och rekommendera församlingarna att ägna sig åt en så kallad BDS-kampanj mot Israel (BDS: bojkott, desinvestering och sanktioner).  I skriften finns flera antisemitiska tankegångar och Israel jämförs med apartheidtidens Sydafrika. En av texterna är dessutom författad tillsammans med den palestinske pastorn Mitri Raheb, som argumenterat rasistiskt mot judarnas anknytning till landet och för att Israel representerar det bibliska Rom.

Svenska kyrkan agerar som en politisk aktivistisk kamporganisation som negativt särbehandlar en enda av jordens alla stater, demokratin Israel. Det är en modern variant av den gamla kristna antisemitismen. Fast i dag är det inte juden man särbehandlar negativt utan Israel. Israel som världens jude.

Ulf Öfverberg
Ordförande Samfundet Sverige-Israel Stockholm
 

  • 17 Kommentarer

    Logga in för att kommentera

  • Torgny Rabe

    Instämmer helt och fullt, men skulle vila byta ut "den gamla kristna antisemitismen" mot "den traditionella svenskkyrkliga antisemitismen".
    Mvh, Torgny Rabe

  • Fredrik Malm

    När 100 000 dött i Syrien, 9 miljoner flytt, Centralafrikanska republiken hotas av folkmord, Sydsudan står i lågor, Libanon vid ruinens brant, kristna fortsätter massflykten från sina ursprungsområden - då räddar Svenska Kyrkan världen genom att kräva bojkott mot... israeliska apelsiner. För att citera andra Jössesboken (JÖS) 50-11: "De bannade juda Citrus, och världen räddades från undergång".

  • Torgny Rabe

    Instämmer helt och fullt, men skulle vilja ändra "den gamla kristna antisemitismen" mot "den traditionella svenskkyrkliga antisemitismen".
    Då blir det mer réellt och gripbart.
    Mvh, Torgny Rabe

  • Andreas Holmberg

    Vi kunde väl åtminstone bojkotta Maroc-apelsinerna också - så länge Marocko ockuperar Västsahara och så länge det tjuvfiskas utanför Västsaharas kust? Saharierna har förblivit märkligt osynliga vid kristna kyrkomöten och generalkonferenser - beror det på att alltför få av dem är kristna för att tilldra sej vår uppmärksamhet? De är i alla fall inte längre bort än palestinierna.

    (Och nog torde det finnas även kristna saharier. Och nog kunde en bojkott vara passande även i Marockos fall, ifall vi nu tycker att bojkotter är bra och verkningsfulla. (Inte mej emot i så fall)).

  • En anonym en

    "Det har bland annat kritiserats för ett ersättningsteologiskt förhållningssätt, det vill säga att först var judarna det utvalda folket men i och med Kristus ankomst och kyrkans etablering övertogs den rollen av de kristna."

    Varför ska man över huvud taget "bråka" om vilka som får vara "utvald"? Varför skulle Gud göra någon skillnad mellan människor? Bibeln är skriven av människor och återger den bild av Gud som människan har skapat av Honom vilket liknar ju människan själv. Jag tycker att det är bättre att komma överens om att ALLA människor är utvalda till att vara Guds älskade barn.

    Och jag tänker fortsätta att äta israelisk frukt. De är jättegoda.

  • Massmedial

    Som flera redan sagt, hela mellanöstern står i lågor. Hela kristenheten lider och ber för fred.

    Då kommer svenska kyrkan med sina patetiska små pekfingrar - och bojkottar det enda land i mellanöstern där den kristna befolkningen växer!

    Vad är det för fel på svenska kyrkans ledning? Ni framstår som mer gubbiga och byråkratiska än något annat kyrkligt samfund i världen.

  • Ruben

    Det finns mycket i vår värld som vi borde bojkotta och fördömma. Det som motiverar reaktionen mot Israels övergrepp är att de är en demokrati som i många sammanhang respekteras. De är en stormakt som beter sig illa i flera sammanhang. Som det ser ut idag kommer de att successivt tränga ut palestinierna från deras områden. Vilka områden kommer de sedan att successivt inta? Södra Libanon? Delar av Syrien? Israel bör hålla sig inom de gränser som internationella organ fastslagit. De judiska bosättningarna och uppodlingarna på palestinsk mark är en styggelse.

  • Mi Grandin

    Märkligt att man anser att den s k Västbanken bör vara judefri - eller åtminstone bosättarfri (vilket väl är samma sak) med tanke på att hela Jordanien tillhörde det brittiska mandatet Palestina och dagens Israel är vad som blev över. Västbanken ockuperades av Jordanien 1948 efter att 5 arabiska länder förklarat krig mot Israel. Alla judar som bodde på Västbanken fördrevs medan araber som många kommit inflyttande från omgivande länder behövde bara ha vistats i området i två år för att få evig flyktingstatus - något de fördrivna judarna aldrig fick, inte heller de 850 000 som fördrevs från arabvärlden. För dem finns det inget tal om återvända de eller ersättning för vad de blev bestulna på. Det är verkligen skillnad på folk och folk! Jag använder bojkottslistorna som shoppinglistor - då gör de lite nytta.

  • Pastor och Israel vännen NILS ALVAR "vajda" EKSTÉN

    Vi i Fria Kristna Missionshjälpen ger vårt FULLA och ODELADE STÖD till alla svarsinlägg UTOM 3 som INTE står upp för Israel och det Judiska folkets rätt till sitt eget land enl. Bibelns gränser och kallar Israel och Judarna för allehanda tillmälen så som bl.a. Ockupanter som skall ha Ockuperat områden från ett folk som ALDRIG har funnits Historiskt och ett landområde som ALDRIG existerat med godkända gränser och de områden som de s.k. Palestinierna nu har har tillhört Egypten resp. Jordanien som INTE vill ha dessa områden, utan givit det till Judarna och staten ISRAEL. Och Israel är det enda Demokratiska och mest jämlika land när det gäller Mänskliga & Medborgliga rättigheter och där det även får sitta Arabiska partier i Knesset vilket INTE finns i något annat Muslimskt eller Kommunistiskt/Socialistisk regimer, i Israel förföljes, mördas, diskrimineras INTE Kristna, Muslimer, Druser, Beduiner för att de INTE är äkta Judar. VARFÖR GÖR INTE SvK´s FOLK något åt det som sker mot deras egna befolkning i de olika Islamiska, Kommunistiska/Socialistiska länderna av negativa och destruktiva ageranden för en förändring för bl.a. de Kristna? SKÄRP ER SvK FOLK NU. Pastor EKSTÉN i Svalöv

  • Andreas Holmberg

    Ruben skriver: "Det som motiverar reaktionen mot Israels övergrepp är att de är en demokrati som i många sammanhang respekteras."

    Aha! Var det detta som motiverade 70- och 80-talets reaktioner mot Sydafrika också? Och är det därför vi har haft så många... hm... bojkotter mot ett stundtals ganska vilt krigande USA?

  • Sidor

REKOMMENDERAT