Bok

Andliga rötter
Ulf Ekman
Keryx/Livets ords förlag

Under 1980-talet blev Ulf Ekman känd som ledare för församlingen Livets ord i Uppsala. Han är en kyrkoledare med många internationella kontakter. Under senare år har han också fått allt fler kontakter med församlingar i andra samfund i Sverige. Dessa kontakter har lett honom till insikten att olika kristna samfund kämpar med liknande frågor.

De flesta frågorna har också redan fått sitt svar i kyrkans historia. Om de nyare väckelserörelserna återupptäcker sina rötter kan de också hitta svaren på många frågor som ställs. Andliga rötter är en bok om nyupptäckter av gamla brunnar.

Ett genomgående tema är att den kristnes liv liknas vid en vandring eller en seglats där kursen gång på gång måste korrigeras. Omvändelsen är inte en skarp gräns mellan ett före och ett efter.

Ulf Ekman skjuter lika skarpt mot kristen frontförkortning som mot trångsynthet. Frontförkortningen innebär att enskilda kristna och församlingar kompromissar bort viktiga delar av den kristna tron för att försöka servera den i en mer ”populariserad” version, i hopp om att fler människor är beredda att acceptera en lättversion.
Effekten blir den motsatta. Ingen lockas av en urvattnad tro.

Lika hårt kritiserar Ulf Ekman trångsyntheten som återfinns i väckelserörelser där man tror att det mesta kan fungera som i väckelsens barndom.

Vi har vant oss att se Ulf Ekman som en representant för en evangelikal rörelse, som inte brukar vara intresserad av den kristna traditionen, av gudstjänst eller liturgi och allra minst av jungfru Maria. Det har därför förvånat både evangelikala och liturgiska kristna när Ulf Ekman i ett brett spektrum gått igenom företeelser som har uppfattats som skiljande mellan de evangelikala och liturgiska kyrkorna. För Ulf Ekman behöver det inte finnas några sådana skiljelinjer.

I avsnittet Tro och liv behandlas klassiska kristna frågor som det inre livet, sekulariseringen, lidandet, gudsbevis och återupprättelsen och den personliga relationen till Jesus.

I Kristen tradition och förnyelse tar Ulf Ekman upp traditionen, sakrament och liturgi, jungfru Maria, det apostoliska uppdraget, mission och Israels återupprättelse. Det behöver inte vara någon konflikt mellan fri bön och liturgi. Liturgi är något man deltar i, inte något man åskådar. Ulf Ekman uppmanar också frikyrkorna att tänka mer på att deras kyrkorum är tilltalande för ögat och inte belamras med musikinstrument och sladdar.

Det avslutande kapitlet handlar om Kristen enhet, om hur den andliga kartan ritas om. Det är inte längre Europa som är den kristna trons bastion, utan Asien, Afrika och Latinamerika. En ny skiljelinje bland kristna i Europa är mellan en liberal och en konservativ inriktning.

Ett genomgående tema i Andliga rötter är att det är naturligt att spänningar och splittringar i kristenheten ibland uppkommer, men att det nu är dags för ”en djupare och mer tydliggjord enhet troende emellan”.ß Andliga rötter är samtidigt ett teologiskt debattinlägg, en beskrivning av Ulf Ekmans egen personliga resa och en förhållandevis lättläst och samtidigt djupt andlig bok.

Leif Nordenstam