Irland ska folkomrösta om abort

Irland kommer att hålla en ny folkomröstning i abortfrågan 2018, meddelar landets regering. Landet har i dag en abortlag som förbjuder abort under nästan alla omständigheter. En kvinna som gör en olaglig abort riskerar 14 års fängelse. Enligt regeringens besked ska folkomröstningen hållas i maj eller juni 2018 — bara någon månad före ett planerat påvebesök i augusti, då påve Franciskus ska delta i ett världsfamiljemöte. Varje år åker tusentals irländska kvinnor utomlands för att avbryta havandeskap; de flesta åker till England. De senaste åren har opinionsmätningar gett vid handen att stödet växer för att tillåta aborter eller i varje fall mildra lagstiftningen. Det stränga abortförbudet har också fått kritik från FN-håll. Katolska kyrkan har förlorat i anseende på senare år, inte minst genom flera skandaler med etiska förtecken. Att irländarnas åsikter blivit mer liberala märks också i andra frågor. 2015 röstade irländarna för att tillåta vigslar mellan par av samma kön.

En månad 9 kr!

eller

Tillgång till hela sajten! Därefter förnyas prenumerationen löpande med 99 kr/månad. Avsluta när du vill.

• Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration