Nyhet

Tacosuktande Jesus väcker debatt på Twitter

När Svenska kyrkans twitterkonto la ut en text och en bild på Jesus som suktar efter taco blev reaktionerna starka. Nätprästen Charlotte Frycklund tycker att humor är ett väldigt bra sätt att prata om Gud men det ska inte provocera.

”När det ÄNTLIGEN är #tacofredag” stod det i inlägget som publicerades tillsammans med en rörlig bild på Jesus i fredags.

Bland annat består kritiken i att kyrkokansliet med inlägg som detta "allienerar sig allt mer från församlingarna" eller destruerar sitt varumärke genom "total infantilisering".

Kulturskribenten Sofia Lilly Jönsson gör jämförelsen att stora synagogan i Stockholm skulle "lägga ut en tweet efter sabbat med, tja, Mose ätande en räkmacka? Grävande en stor grop?".

Hon utvecklar också sin kritik i en kommentar i Svenska Dagbladet.

Professorn Henrik Anckarsäter skriver att "detta tihi-tilltal är knappast överensstämmande med något i Skriften" och att han som lekman är tagen över att behöva "förklara det olämpliga i detta" för Svenska kyrkans twitterkonto.

Liknande reaktioner hördes när Svenska kyrkans twitterkonto la upp en jämförelse mellan fidget spinners och treenigheten i somras.

Flera har blivit upprörda, hur resonerar ni rent pastoralt när ni twittrar?

– Vi försöker ha ett bedjande konto, en konto som kan spränga in bibelord i allt annat man har på Twitter. Sedan försöker vi twittra ut det som görs i kyrkan men också följa med i det vi brukar kalla människoåret; kanelbullens dag, fredagsmys, dags att gå hem från jobbet, sådant som fyller vår vardag. Sätta ord på det och visa att Gud finns med även i det, säger nätprästen Charlotte Frycklund.

– Humor är ett väldigt bra sätt att prata om Gud.

Ni får reaktioner på allt möjligt men de verkar vara som mest när ni försöker skoja till det. Varför är det så tror du?

– Jag tror att något händer i huvudet på oss när vi skämtar, det kan utmana någon att tänka nytt, skulle Jesus gilla fredagsmys? Och om man blir sårad så har det ändå hänt någonting, att man tänker "så tycker inte jag, jag tycker man bör hålla Gud i högtid och högaktning" och då kan man börja fundera på "varför känner jag så?"

Ja en del blev upprörda av inlägget och andra roade...

– Det är viktigt att vi får utmana oss, inte provocera så folk blir sårade för då har vi gjort fel och det måste vi ta till oss och tänka på. Men vi ska utmana människor att tänka på sin Gudsbild, det är jätteviktigt för kyrkan.

Blir det en krock mellan språket vid exempelvis gudstjänster och språket på sociala medier?

– Jag vill inte tänka på det som en krock, inget språk som vi har på vår jord kan fånga in Gud. Gud är mycket större. Men alla språk kan ge oss någon bild av Gud. Sanningen om Gud kan bo i vårt liturgiska gudstjänstspråk, en sanning om Gud kan bo i den Gud som sitter med oss i sorgens mörker och håller oss i handen. Och jag tror på en Gud där en del av sanningen kan bo i flamset, glädjen och det gemensamma skrattet.

Charlotte Frycklund säger att varje enskild människa inte behöver höra om Gud på alla de här språken men att alla människor har några språk som låser upp något i dem.

– Vi vill inte göra någon ledsen men däremot tror vi att vi behöver många språk och många uttryckssätt för att prata om Gud. För mig personligen så har humor varit något som verkligen räddar ur bråddjupen och det som är svårt.

Fakta: @svenskakyrkan på Twitter

"Kontot @svenskakyrkan svarar på frågor om Svenska kyrkan och berättar om Svenska kyrkans tro, budskap, officiella ståndpunkter och kampanjer. Här är vi kyrka på nätet och sprider kyrkans tro och verksamhet till medlemmar, media och andra intresserade.

Redaktörerna retweetar gärna positiva händelser i Svenska kyrkan som delas av andra konton, exempelvis enskilda, församlingar, stift och organisationer. Vi delar alltid länkar till debattartiklar skrivna av Svenska kyrkans biskopar eller handläggare på kyrkokansliet.

Kontot är dock inte en nyhetsförmedling. Vi har inte möjlighet att dela allt som skrivs om Svenska kyrkan på övriga nyhetssajter, webbplatser eller av enskilda bloggare. Vi välkomnar andra att ta debatten, exempelvis tankesmedjor, tidningar eller enskilda opinionsbildare."

Källa: Svenska kyrkan

  • 3 Kommentarer

    Logga in för att kommentera

  • Klas Kloss, lekman

    Ett sånt dravel från Kyrkokansliet. Visar kyrkans total andliga kollaps. Att folj överhuvud är med i kyrkan efter dessa fjanteriet, varför? Kan ingen arbetsbefria dessa personer?! Vem tillåter dem att skriva denna förnedrande och kränkande smörja? Ärkebiskopen?

  • Peder Bergqvist

    Det hela verkar bygga på att man inte tror att Jesus Kristus är en verklig person, utan en död, en historisk person. Hade man gjort en motsvarande bild av en av biskoparna skulle det nog inte uppfattats på samma sätt, det kanske till och med hade varit brottsligt. Borde det inte istället vara ännu högre krav på hur Jesus framställs, än hur biskoparna framställs? Han sägs ju vara uppstånden, uppstigen till himmelen, sittande på Faderns högra sida och återkommande för att döma levande och döda?

  • Sture Lundqvist

    OK, visst kan man få ha humor i Svenska kyrkan, med detta var absolut ett övertramp. Så smaklöst, förstår inte hur man kan försvara något sådant.

  • Sidor

LEDIGA JOBB

55

E-tidning

Kyrkans Tidning nr 46