En stor andel av oss präster och många gudstjänstbesökare tror på Jesu fysiska uppståndelse. Jag hade förväntat mig ett svar från biskopsnivå om hur de ser på under och mirakler. Men tystnaden därifrån är kompakt, menar Niklas Hegenbart.
Ulla Gudmunsson ställer en rak fråga och tvingas upprepa den. Jag hade förväntat mig ett svar från biskopsnivå, men när tystnaden därifrån är kompakt och ”din kyrkas” präster ännu tydligare bjuds in, så försöker jag mig på ett rakt svar och funderingar kring detta.
Min uppfattning är att Svenska kyrkans bekännelsedokument hävdar och en stor andel av oss präster, däribland undertecknad, och många gudstjänstbesökare tror på Jesu fysiska uppståndelse.
Det är också så att ett ökande? antal präster och gudstjänstbesökare inte gör det. Det är intressant att fundera vidare på varför det är så. Min uppfattning är att det bland annat beror på att allt fler accepterar det naturalistiska antagandet att universum enbart styrs av inomvärldsliga faktorer. Detta beror i sin tur på att den vetenskapliga metoden, som i sig är väldigt bra, enbart kan mäta sådana saker. Men jag menar att en bra metods begränsningar inte betyder att verkligheten har samma begränsningar.
Den naturalistiska verklighetsuppfattningen uppfattas i vår del av världen som objektiv och självklar, men jag menar att så inte är fallet. Den bygger på massor av antaganden som inte kan bevisas av den vetenskapliga metoden, till exempel att något kan bli till ur ingenting, att det kan finnas många universum, att en kosmisk explosion kan skapa ett finjusterat universum, att liv kan bli till utan någon skapare, att det är logiskt att varelser med personligheter kan ha ett opersonligt ursprung, att det finns ett enda mänskligt behov som det inte finns något i verkligheten som kan uppfylla är det existentiella… Jag hoppas att vi inte fastnar i något av mina exempel, utan i poängen att även en naturalistisk begränsning av universum bygger på obevisbara antaganden.
Så vi behöver klargöra vilken ”spelplan”, stängt eller öppet universum, vi utgår ifrån för att vi ska kunna förstå varandra och ha ett meningsfullt samtal. Vi kan också behöva ge skäl till varför vi ansluter oss till den ena eller andra uppfattningen.
Det är möjligen självklart för många, men vår utgångspunkt påverkar i sin tur vår bibelsyn. Den som har ett stängt universum kan snubbla över mirakler i Bibeln och i nutid utan att se dem. För de kan ju per definition inte vara sanna. Eller?
LÄGG TILL NY KOMMENTAR