En kyrka som är angelägen för människor 2018 är en kyrka där teologer krokar arm med kommunikatörer. Istället för att utgå från att kommunikatörer som yrkesgrupp saknar omdöme och analysförmåga behöver kommunikatörerna delta i de teologiska rummen.
”Hen-Jesus”-debatten rasar och Kyrkans Tidnings nya opinionschef Jonas Eek finner det motiverat att anklaga kommunikatörerna för att brista så till den milda grad att han ifrågasätter varför kyrkan alls ska ha några kommunikatörer anställda.
Redan här kan vi kommunikatörer tipsa Eek om att grundläggande research är bra att göra innan man går ut och i svepande ordalag misskrediterar en hel yrkeskår. Hade han gjort det hade han enkelt fått reda på att annonsen i lokaltidningen i Västerås utarbetats från idé till tryckfärdig pdf i tät samverkan mellan domprosten och pastoratets kommunikatörer.
I TV-serien Rome återkommer en man som på torget läser upp kungörelser från kejsaren i antikens Rom. Vi minns kanske mer hans överdrivna inlevelse än budskapen, men säkerligen fördes diskussioner mellan åhörarna som stod där på torget om vad han sade. Man kanske kan säga att det redan i antiken bildades någon sorts offentligt rum med en dagordning.
1697 myndighetsförklarades och kröntes Karl XII, knappt 15 år gammal. Prästen Jakob Boëthius tyckte inte om det. ”Ve det land vars konung är ett barn” (Predikaren 10:16) basunerade han från predikstolen i Mora kyrka. Församlingsborna måste ha häpnat och samtalat länge om det efteråt i de offentliga rummen.
Detta lilla offentliga rum har svällt till ett universum av sfärer i sfärer där det gäller att förstå målgrupp, kanal och budskap för att nå ut och nå fram. En kyrka som är angelägen för människor 2018 är en kyrka där teologer krokar arm med kommunikatörer. Istället för att utgå från att kommunikatörer som yrkesgrupp saknar omdöme och analysförmåga behöver kommunikatörerna delta i de teologiska rummen. Då får vi en rimlig chans att i ett tidigt skede känna in resonemang och tankegångar och i dialog översätta kyrkans kristna själ i bildspråk, texter och form som de vi vill kommunicera med begriper.
- Gå ut och gör alla folk till lärjungar, sade Jesus. Att utesluta kommunikatörerna för att föra ut evangelium är lika egendomligt som det är motsägelsefullt. Vi kan inte bilda opinion i viktiga frågor, föra en dialog med våra medlemmar eller stolt visa att vi är en bärande balk i samhällsbygget utan kommunikativ kompetens. Framför allt: Vi kan inte driva mission utan kommunikation.
Kyrkans Tidning har anställt Jonas Eek som opinionschef. Han verkar representera en syn som, om den får genomslag, underminerar kommunikatörernas yrkesroll. Den sprider och cementerar en bild av ett ”vi” och ”dem” inom Svenska kyrkan. Det är synd, eftersom vi alla är lika viktiga. Präster, diakoner, ungdomsledare, vaktmästare, musiker, kommunikatörer, kanslister och många andra. Vi är alla en del i Guds plan. Vi är alla Svenska kyrkan.
Har vi missuppfattat Jonas Eek? Vi väntar angeläget på ett bemötande från honom. Tiden får utvisa vilken roll han kommer att spela. Det kan vara som en orädd Jakob Boëthius med väl motiverade åsikter. Eller också som nyhetsuppläsaren på torget i antikens Rom.
61 kommunikatörer i Svenska kyrkan
(se hela listan med undertecknare nedan)
Svar direkt
Om någon på allvar tror att jag skulle vilja sätta gränser mellan teologi och kommunikation, eller mena att mission skulle vara möjlig utan kommunikation, så har hen verkligen missuppfattat, replikerar Jonas Eek.
”Har vi missuppfattat Jonas Eek”, undrar ett antal kommunikatörer i ett långt svar på mitt korta ledarstick om Jesus som hen i kyrkans annonser i Västerås. Om någon på allvar tror att jag skulle vilja sätta gränser mellan teologi och kommunikation, eller mena att mission skulle vara möjlig utan kommunikation, så har hen verkligen missuppfattat. Låt mig vara tydlig:
• Det är svårt att kommunicera kristen tro i ett land som Sverige och i ett medielandskap som dagens. Många kommunikatörer runt om i Svenska kyrkan gör ett fantastiskt arbete.
• Samtidigt är det ingen hemlighet att kyrkans kommunikation kan fallera, nu senast i Västerås.
• Denna komplexitet gör att jag väldigt medvetet ställer en fråga i min text. Nu väljer många att helt bortse från det skiljetecken jag använder. Det är, helt enkelt, inte sant att jag ”anklagar” eller ”underminerar” en hel yrkesgrupp. Vad jag gör är att, utifrån ett konkret exempel i Västerås, ställa en enkel fråga.
Min poäng är att kyrkans kommunikation är så viktig att den kräver en god förståelse av både kyrka och media. Jag beklagar om den innebörden inte blev tillräcklig tydlig.
Slutreplik
Vi konstaterar att det är fler än kommunikatörerna och domprosten i Västerås som kan misslyckas med sin kommunikation och sitt budskap. Även Jonas Eek kan ha svårt att uttrycka sig så att folk förstår honom. Vi tar gärna emot den utsträckta handen och hoppas nu att vi framöver kan diskutera mer relevanta ämnen såsom hur man gör en hållbar nutidsanalys för att nå ut med det budskap som man avser.
Jiang Millington
Erik Graver
Kommunikatörer i Svenska kyrkan
Fakta: 61 kommunikatörer i Svenska kyrkan
Erik W Graver, Eskilstuna pastorat
Jiang Millington, Järfälla församling
Kicki Alm, Jönköpings församling
Axel Arkstål, Norrköpings pastorat
Anna-Lena Arreborn, Solna församling
Renée Backe, Svenska kyrkan Eslöv
Maria Bergendahl, Åkerbo församling
Lena Berglund, Örnsköldsvik
Isabelle Björklund, Farsta församling
Bertil Born, Ljungby pastorat
Alice Braun, Nacka församling
Mia Bylander, Örebro pastorat
Daniel Claesson, Botkyrka församling
Irene Delåsen, Varbergs församling
Madeleine Drake, Täby församling
Henrik Enarsson, Göteborgs begravningssamfällighet
Christer Engström, Boo församling
Brita Fromm, Vallentuna församling
Linda Gustafsson, Helsingborgs pastorat
Kikki Hatt, Högalids församling
Louise Hedberg, Karlstads pastorat
Caroline Hedin, Svenska kyrkan i Huddinge
Jenny Holmberg, Örebro pastorat
Kicki Holmberg, Håbo pastorat
Victoria Holmgren, Eskilstuna pastorat
Cilla Holmqvist, Norrköpings pastorat
Kristin Horn Sellström, Vislanda-Blädinge pastorat
Christina Högberg, Danderyds församling
Theresia Jakobsson, Hallsbergs församling
Kristina Johansson, Trollhättans pastorat
Stefan Jämtbäck, Solna församling
Mathilda Karlsson, Boo församling
Kent Kvist, Helsingborg
Marie Lundström, Karlstads pastorat
Royne Mercurio, Linköpings domkyrkopastorat
Linda Metérus Haglund, Vaxholms församling
Maria Milen, Huddinge församling
Charlotte Persson, Svenska kyrkan i Haninge
Sofia Petersen, Lunds domkyrkoförsamling
Kent Pettersson, Varbergs församling
Cecilia Ramäng, Finspångs församling
Görel Robsarve Malmros, Norra Gotlands pastorat
Ulrica Robsarve, Stockholms stift
Karin Rosvall, Malmö Pastorat
Annika Schlegel Åberg, Farsta församling
Helena Sederström, Linköpings domkyrkopastorat
Christine Selse, Linköpings stift
Jenny Sigeman, Sankt Mikaels församling
Ulla Sigfridsson, Alvesta församling
Josefine Sjöqvist, Helsingborgs pastorat
Anna Steinholtz, Järfälla församling
Sofia Sternevald, Sofia församling
Anna Theander, Skara stift
Annelie Tollerå, Norrköpings pastorat
Therese Törnros, Svenska kyrkan i Huddinge
Josefin Vannérus, Össeby församling
Mattias Wahlgren, Visby domkyrkoförsamling
Tone Westerlund, Toarps församling
Lisa Widman, Sofia församling
Jenny Wollin, Malmö pastorat
Malin Åkerskog, Malmö pastorat
LÄGG TILL NY KOMMENTAR