Män som genomgår Newmaninstitutets utbildning i teologi och filosofi kan bli präster, kvinnor som genomgår samma utbildning kan det inte. Detta är ett faktum.
replik
Newmaninstitutets utbildning
Genom att gå på offensiven och falskeligen anklaga oss för att fara med osanning försöker Philip Geister avleda uppmärksamheten från det problem vi tar upp och de frågor vi ställer.
I samma hus med samma lärare och delvis samma elever bedriver Newmaninstitutet prästutbildning och akademisk utbildning i teologi och filosofi. Verksamheterna är organisatoriskt separerade. På så vis kan den akademiska utbildningen utryckligen sträva efter jämställdhet mellan könen medan prästutbildningen bedriver systematisk könsdiskriminering.
Till detta kan Newmaninstitutets rektor Philip Geister samt institutets övriga ledning och lärare känna sig nödda och tvungna. Dock kvarstår faktum. I inlagan till Högskoleverket skriver Newmaninstitutet bland annat följande i institutets jämställdhetsplan:
”Newmaninstitutets ledning, anställda och studenter ska aktivt eftersträva en miljö där jämställdhets- och likabehandlingsaspekter är integrerade i såväl rekryteringsförfarande som undervisning, forskning och annat arbete. Ingen ska behöva känna sig exkluderad, osynliggjord, diskriminerad eller trakasserad på grund av kön, sexuell läggning, etnicitet, trosuppfattning, psykiska/fysiska funktionshinder eller ålder.”
Med ledning av detta och andra löften i jämställdhetsplanen om absolut likabehandling oavsett kön undrar vi hur Newmaninstitutets rektor Philip Geister ämnar förhålla sig?
Kommer Katolska kyrkans könsdiskriminering att tas upp till kritisk granskning i utbildningen?
Kan vi förvänta oss att ledning och lärare offentligen står upp för Newmaninstitutets ideal?
Gäller samma människosyn oavsett lärosal, tidpunkt, elevsammansättning och formell oganisatorisk tillhörighet i Newmaninstitutets stora hus?
Gert Gelotte
Irène Nordgren
LÄGG TILL NY KOMMENTAR