Polsk-svenskt drama vinner Svenska kyrkans filmpris

Fitnessinfluencern Sylwia Zając reflekterar över den personlighet hon själv har skapat och vad som är viktigt i livet, i filmen Sweat av Magnus von Horn. Foto: Natalia Taczynska, Rafal Placek

Svenska kyrkans filmpris går i år till Sweat, ett drama om en polsk fitnessinfluencers liv. Magnus von Horn har skrivit manus och regisserat. 

Hur känns det att vinna Svenska kyrkans filmpris?

– Det är väldigt roligt. Jag bor i Polen numera och ju längre jag bor här ju mer har jag kommit att uppskatta den svenska kyrkans roll i samhället. Här är den katolska kyrkan väldigt stark och utövar sin makt på ett ganska skrämmande vis. I Sverige försöker kyrkan utvecklas i takt med samhället, hitta nya sätt att prata med människor, vara rörlig och dynamisk i stället för en mur som försöker hindra utveckling. Det tänkte jag inte så mycket på när jag bodde i Sverige, säger Magnus von Horn.

Vad handlar Sweat om?

– Tre ganska kaotiska dagar i en polsk fitnessinfluencers liv. Hon bor i Warszawa, har flera hundratusen följare, och har precis lagt ut ett videoklipp där hon erkänner att hon känner sig väldigt ensam och beklagar sig över situationen. Inlägget blir viralt och får mycket uppmärksamhet, hon får en stalker i samma veva, samtidigt måste hon hålla sig till sitt arbetsschema. Det får henne att ifrågasätta vad som är viktigt i livet och reflektera över den personlighet hon själv har skapat.

Varför ville du göra filmen?

– Jag satt själv och tittade mycket på några influencers. I början var jag ganska fördomsfull. Jag blev mer och mer intresserad av varför jag kände mig provocerad av dem, och insåg att jag kanske var avundsjuk. Jag ville undersöka hur långt vi måste gräva för att finna oss själva i en fitnessinfluencer. Sedan har det inte gjorts någon seriös film om sociala influencers tidigare. De gestaltas oftast på ett cyniskt eller komiskt sätt. Inte som vanliga människor med ett seriöst arbete, det tyckte jag också behövde göras. En influencer är även en tacksam filmkaraktär som väcker starka känslor hos människor direkt.

– Sweat är en samtida film men för mig handlar den mycket om att våga se människan i det okända. Det upplever jag att Svenska kyrkan vågar, vilket jag uppskattar. Att se människan i det okända tycker jag är något av det främsta en kyrka ska göra.

Magnus von Horn är uppväxt i Göteborg men bor och verkar nu i Polen. Hans debutfilm Efterskalv, 2015, vann tre Guldbaggar för bästa regi, bästa film och bästa manliga biroll. Sweat är hans andra långfilm. 

Svenska kyrkans filmpris delas ut årligen och består av 50 000 kronor samt en Angelos-statyett. Filmjury bestod denna gång av Gabriela Pichler, manusförfattare och filmregissör, Bengt Toll, som arbetar med utvecklingsstrategier inom film och media, Jakob Wirén, docent i systematisk teologi och ärkebiskopens teologiska sekreterare, samt juryns ordförande Mikael Ringlander, präst och projektledare för Svenska kyrkans arbete på Göteborgs filmfestival.

Juryns motivering till årets vinnare är: "Mellan sociala mediers omättliga hunger efter nya inlägg och den framgångsrika influencerns noggrant uppbyggda bild av sitt jag, tränger sig verkligheten obarmhärtigt på. Omskakande som en thriller men utan konstruerade överraskningar, där vi tillsammans når en sorts insikt: I vår mänskliga sårbarhet bor både styrka och skönhet. En skicklig filmisk gestaltning av samtiden där inte ett ögonblick känns överflödigt".

Fakta: Krav på vinnande film

  • Hög konstnärlig kvalitet.
  • Filmens värderingar ska ses i ljuset av evangeliets budskap.
  • Filmens social- och rättviseaspekter ska beröra och angå. Genom filmens berättelse och symboler tydliggörs olika individuella och samhälleliga frågor och problem.
  • Filmen ska kunna användas i kyrkligt filmarbete.
  • Filmen har allmängiltig genomslagskraft och begränsas inte av sin nationella eller lokala kontext.

Källa: Svenska kyrkan