Är det sant att Jesus uppstod?

För tio år sedan orsakade KG Hammar debattstorm i det som kom att kallas Jesus-debatten. Nu har han gjort det igen. I Kyrkans Tidning nummer 46 skrev Hammar att Kristus är en tankekonstruktion. Det har fått många att ta till orda.

Låt oss först få ordning på tankarna. Att KG Hammar installerades som ärkebiskop i Svenska kyrkan år 1997 är ingen tankekonstruktion. Det spelar ingen roll att personnamn, ärkebiskopsinstallationer, kyrkor och kalendrar är mänskligt konstruerade företeelser i rum och tid. Det spelar heller ingen roll att påståendet ”KG Hammar installerades som ärkebiskop i Svenska kyrkan år 1997” uttrycks med hjälp av en lingvistisk apparatur i ständig förändring. Det är ett faktum, som bara sofisterna förnekar, att KG Hammar installerades som ärkebiskop i Svenska kyrkan år 1997.

Att Jesus från Nasaret blev korsfäst omkring år 30 är heller ingen tankekonstruktion – för att nu gå över till mer väsentliga ting. De flesta antikhistoriker är i alla fall ense om det. De enda som till äventyrs skulle tala om Jesu korsfästelse i termer av tankekonstruktioner är de som förnekar densamma.

Så långt torde KG Hammar själv hålla med. Poängen med hans senaste inlägg, i nummer 48,  är ju inte att de historiska händelserna i sig skulle vara konstruerade, utan blott att vittnesbörd och berättelser om dessa händelser aldrig kan vara något annat än tolkningar. Den som säger att KG Hammar installerades som ärkebiskop i Svenska kyrkan år 1997 gör alltså en tolkning av verkligheten, enligt detta synsätt, liksom den som gör gällande att Jesus blev korsfäst omkring år 30.

Även så långt är allt mer eller mindre klart. Visserligen låter det märkligt att tala om tolkningar när det som beskrivs är uppenbara fakta, eller åtminstone allmänt vedertaget, med det kan vi låta passera. Problemet med postmodernism i allmänhet och hermeneutiskt orienterad teologi à la Hammar i synnerhet är att man så ofta stannar vid just detta: tolkningar, berättelser, konstruktioner, kontexter, perspektiv. Som om man därmed trodde sig kunna lämna de mer kontroversiella frågorna om sanning och verklighet därhän.

Men Jesus blev korsfäst på riktigt. Det hände omkring år 30. Till och med Hammar försanthåller dessa delar av de apostoliska och nicenska trosbekännelserna: att Jesus blev korsfäst under Pontius Pilatus.
Den svårare frågan är om Jesus uppstod. Eller för att uttrycka oss rakt på sak: Blev Jesu fysiska, korsfästa kropp levandegjord (och därtill förhärligad) efter att ha varit död i över ett dygn?

Om vi går på Hammars linje blir nog tyvärr svaret nej. I sin förhoppningsvis världsunika debattartikel riktar han nämligen följande varning: ”Om vår tro på Jesu uppståndelse handlar om vad som skedde i historien riskerar vi att lämna bibeltexternas eget fokus på att ’han visade sig’ (1 Kor 15)…” Man vill inte riktigt tro sina ögon: en ärkebiskop emeritus som med hänvisning till ”bibeltexternas eget fokus” varnar Svenska kyrkans medlemmar (eller åtminstone KT:s läsare) för att se Jesu uppståndelse som något som ”skedde i historien”.

Vad som ligger bakom Hammars farhågor är, enligt egen utsago, att ett försanthållande av tron riskerar att förvandla densamma till ”en ersättning för det som historieforskningen inte kan bidra med”. Tanken tycks närmare bestämt vara (hur märkligt det än låter) att vi som kristna inte bör tro på – alltså försanthålla – något som historieforskningen saknar möjlighet att bekräfta. Eftersom Jesu uppståndelse just vore en sådan sak bör vi heller inte tro att vi här har att göra med en historisk händelse.

Denna tankegång (om den är rätt uppfattad) är dubbelt felaktig. Dels tror ju Hammar själv på många saker som varken historieforskningen eller andra vetenskaper kan bekräfta, exempelvis att det finns en yttervärld, att Bach var en gudabenådad kompositör, att Förintelsen aldrig borde ha ägt rum, att Gud finns och att Gud därtill är bortom alla konstruktioner. Dels underkänner tankegången sig själv, ty historieforskningen kan naturligtvis inte bekräfta detta att kristna inte bör tro på något som historieforskningen saknar möjlighet att bekräfta.

Så jag dristar mig att ställa frågan igen: ”Blev Jesu fysiska, korsfästa kropp levandegjord (och därtill förhärligad) efter att ha varit död i över ett dygn?”

Martin Lembke
Doktor i religionsfilosofi
Lunds Universitet

  • 79 Kommentarer

    Logga in för att kommentera

  • GE

    Tack för en mycket bra artikel, Martin! Men du ska nog inte förvänta dig något svar, vare sig från K-G Hammar eller någon annan ur den nygnostiska och postkristna ledningen i Svenska kyrkan. Möjligen skickar dom fram någon "påläggskalv" som levererar några floskler och lite "statistik"?!

  • Malin Fagerlind

    JA!!! Amen, Martin, mycket bra artikel! Jag tackar Gud för dig!! Jag vet att Jesus lever, Han bor i mig och Han har förvandlat mitt liv. Han är ingen tankekonstruktion, Han är den Levande Gudens Son, och själv Gud. Min tro, som Han gett mig, håller för livets stormar (jag har gått igenom många). Hebr 11:1f. För 3,5 år sen var jag själv djupt påverkad av liberalteologi. Jag trodde att Jesus inte var den enda vägen till Gud och jag stod knappt ut med att läsa Bibeln. Men jag kände mig andligt uttorkad och bad till Gud om hjälp. Då fick jag det som jag inte velat ha - jag fick böja mig helt för Jesus och ta emot Honom som Herren i mitt liv. Han har blivit ALLT för mig och Han har genom den helige Ande, som jag fått ta emot, hjälpt mig att steg för steg böja mig för Guds Ord (som är Han själv). Nu står jag inte ut med att läsa ngt annat än Bibeln! Jesus har helat och upprättat mig på SÅ många områden i mitt liv - b la de inre sår jag fick när jag blev mobbad som barn. JA, Jesus blev levandegjord till sin kropp, Han blev förhärligad och har stigit upp till himlen, och jag har dött och uppstått tillsammans med Honom! Rom 6:4-6. Gud välsigne dig, Martin, och fortsätt stå upp för Ordet!

  • Malin Fagerlind

    JA!!! Amen, Martin, mycket bra artikel! Jag tackar Gud för dig!! Jag vet att Jesus lever, Han bor i mig och Han har förvandlat mitt liv. Han är ingen tankekonstruktion, Han är den Levande Gudens Son, och själv Gud. Min tro, som Han gett mig, håller för livets stormar (jag har gått igenom många). Hebr 11:1f. För 3,5 år sen var jag själv djupt påverkad av liberalteologi. Jag trodde att Jesus inte var den enda vägen till Gud och jag stod knappt ut med att läsa Bibeln. Men jag kände mig andligt uttorkad och bad till Gud om hjälp. Då fick jag det som jag inte velat ha - jag fick böja mig helt för Jesus och ta emot Honom som Herren i mitt liv. Han har blivit ALLT för mig och Han har genom den helige Ande, som jag fått ta emot, hjälpt mig att steg för steg böja mig för Guds Ord (som är Han själv). Nu står jag inte ut med att läsa ngt annat än Bibeln! Jesus har helat och upprättat mig på SÅ många områden i mitt liv - b la de inre sår jag fick när jag blev mobbad som barn. JA, Jesus blev levandegjord till sin kropp, Han blev förhärligad och har stigit upp till himlen, och jag har dött och uppstått tillsammans med Honom! Rom 6:4-6. Gud välsigne dig, Martin, och fortsätt stå upp för Ordet!

  • En anonym en

    Eftersom vetenskapen inte tycks med säkerhet kunna bevisa vad exakt det var som hände med Jesus när han levde och dog och uppstod (?) så kan vi ju roa oss med att läsa om det i andra typer av böcker.

    Gary Renard påstår på fullt allvar att han är en reinkarnation av Jesu lärjunge Tomas. Han har skrivit ett antal böcker och i den senaste berättar han om sitt liv på Jesu tid.
    Religionshistoriker och teologer kan ju jämföra hans berättelse med sina faktakunskaper. Är det rimligt det han påstår? Kan man inspireras till att ta upp någon ny tråd i forskningen?

    Jag har själv inte läst boken men den som har råd att skaffa den kan hitta den här.

    http://garyrenard.com/

  • En anonym en

    Det är möjligt att se uppståndelsen så att Jesu KROPP gick från fysisk existens till icke-existens. Nu är bara hans Ande verklig. Eftersom Han (Anden) har all makt på himmel och jord så kan han vid behov göra det omvända, alltså få sin kropp att dyka upp från tomma intet till konkret existens.

    En normal kropp ruttnar och dess atomer och molekyler återanvänds av andra organismer. I Jesu fall EXISTERAR INTE dessa atomer ens.

  • En anonym en

    "..kristna inte bör tro på – alltså försanthålla – något som historieforskningen saknar möjlighet att bekräfta. "

    Att Jesus dog på korset bekräftar historien. Men att denna död försonade synderna bekräftas av inte historieforskningen, trots det tror många kristna på det.

    Det kan vara och jag anser själv att det ÄR farligt att tro så. Det är bättre att på allvar fundera på detta innan man dör och hittar sig sjäv i helvetet för att man inte tog vara på Jesu ord.

    Jesus sade faktiskt att man måste förlåta sina medmänniskor. Han sade inte: Strunta i mina råd och uppmaningar och tortera mig ihjäl på korset istället så kommer ni till Gud.
    Vi ska följa Jesus i kärlek och fölåtelse, inte använda hans död som ursäkt för att inte att följa honom i kärlek och förlåtelse.

  • GSn

    Tack, Martin Lembke, för din tydliga och verkligt innehållsrika artikel! Jag hoppas att många läser och tar in det du skriver.

  • Gustav

    Det var en bra artikel, begriplig även för en lekman! Tråkigt bara att den alls behövde skrivas.

  • Micael Grenholm

    Mycket bra skrivet! Här är en intervju jag gjorde med Surprise Sithole, en man som upplevt många mirakler och som besitter den tro som Svenska kyrkans ledarskap lider så stor brist av: http://www.youtube.com/watch?v=0v4D4vJOEy4

  • Anders

    Jag är övertygad att KG, om han svarar, helt enkelt svarar "ja självklart.".
    Hur man skulle få för sig att han inte tror på uppståndelsen är bortom mig.

  • Sidor

REKOMMENDERAT