Livets Ord

Här hittar du alla våra artiklar om Livets ord.

Livets Ord är en evangelisk-karismatisk kyrkogemenskap i Sverige, med huvudsäte i Uppsala. Denna kyrka, som såg dagens ljus 1983, är ett resultat av Ulf Ekman och hans fru Birgittas vision. Under de första tre decennierna ledde Ulf Ekman församlingen, fram till 2013. Året därpå, 2014, gjorde paret Ekman en betydande livsförändring genom att övergå till katolicismen.

Med sin stora medlemskår står Livets Ord som en central figur inom samarbetsorganisationen Trosrörelsen i Sverige och har rankats som den näst största evangeliska frikyrkan i landet. Församlingens verksamhet är strukturerad som en stiftelse och den har utökat sitt inflytande internationellt med dotterförsamlingar i Jönköping och Göteborg. Internationellt är Livets Ord känt som Word of Life Centres och har, fram till 2023, expanderat till att omfatta omkring 900 församlingar världen över.

Livets Ord representerar en kristen inriktning som består av oberoende församlingar, där fokus ligger på karismatiska uttryck såsom tungomålstalande, profetior, och helandegärningar genom den Helige Andes kraft. Denna rörelse är också känd för sitt starka stöd för apostoliskt ledarskap, intensiv lovsång, och en evangelikal eller bibeltrogen syn som tenderar att vara konservativ. Dessutom förespråkar den en baptistisk syn på dopet och lägger stor vikt vid personlig omvändelse och tron på Jesus som centrala element för frälsningen.

Livets Ord Uppsala