Lunds domkyrka

Här hittar du alla våra artiklar om Lunds domkyrka.

Lunds domkyrka, belägen i hjärtat av Skåne, är en imponerande arkitektonisk bedrift och ett av Nordens främsta exempel på romansk stil. Kyrkan, som har firat gudstjänster i mer än 850 år, är erkänd av Guide Michelin med tre stjärnor och utnämnd till ett av Sveriges sju underverk. Dess historia började när Lunds biskop blev ärkebiskop över Norden 1103, vilket ledde till byggandet av nuvarande domkyrka med hjälp av stenhuggare från Rhenområdet och Italien. Kryptans högaltare invigdes av ärkebiskop Ascer 1123, och har sen dess genomgått flera restaureringar, inklusive verk av stenhuggaren Adam van Düren på 1500-talet och omfattande renoveringar på 1800-talet av CG Brunius och Helgo Zettervall.

Bland domkyrkans skatter märks medeltida bronsstatyer, en sjuarmad ljusstake från 1400-talet, ekstolar från 1300-talet och en altartavla från 1398. En särskilt älskad attraktion är det astronomiska uret Horologium Mirabile Lundense från cirka 1424, känt för sin dagliga föreställning där de tre vise männen hyllar Jesusbarnet.

Lunds domkyrka

Lunds domkyrkas krypta. Foto: Gunnar Menander.