De anställda informerades på måndagsförmiddagen om att 500 varslas.

”Företagets ansträngda situation och det långvariga produktionsuppehållet har lett till att företagsledningen ser behov av att minska arbetsstyrkan och på så sätt anpassa organisationen efter rådande förhållanden. Mot den bakgrunden har Saab varslat Arbetsförmedlingen, liksom de fackliga organisationerna, om en övertalighet på 500 personer och inleder nu förhandlingar med de fackliga organisationerna” skriver Saab till de anställda.

 

Varslet rör i huvudsak produktionspersonal eftersom det hänger ihop med en planerad taktsänkning när produktionen återupptas.

Det finns behov av personalneddragningar även på tjänstemannasidan, enligt Saab. Men där har det varit en relativt hög personalomsättning på sistone så därför slår inte varslet så hårt mot tjänstemännen.

”Det är absolut nödvändigt att vi snabbt drar ner kostnaderna och anpassar organisationen efter den situation vi nu befinner oss i. Samtidigt är det givetvis ett tungt besked att behöva ge våra anställda, som besitter stor kompetens och som, genom vår svåra tid, alltid uppvisat sådan lojalitet”, skriver personaldirektör Johan Formgren i informationen till de anställda.

De fackliga organisationerna på Saab fick besked om de planerade neddragningarna av personal i Trollhättan strax före borgernärsmötet. Håkan Skött, klubbordförande för Metall, var inte förvånad.

– Vi hade det här på känn. Så helt oväntat var det inte för oss. Det olyckliga är väl att vi inte hunnit informera våra medlemmar om det här själva. Nu hinner ni i medierna före, säger han.

Neddragningarna av personal meddelades även i ett pressmeddelande som Swan skickade ut om rekonstruktionen i dag.

För att reglera sina skulder tänker sig Saab någon form av avbetalningsplan som ännu inte är klar.

– Avsikten är att betala klara och förfallna skulder fullt ut, men med förskjuten betalning där Saab inkom kort ska lämna förslag, säger Guy Lofalk.

Den 22 november siktar Saab på att ha skickat ut ett förslag till fordringsägarna om en ackordsuppgörelse.

Om allt går enligt planen kan det bli ackordsförhandling i Vänersborgs tingsrätt den 10 januari.

De kinesiska bolagen är beredda att skjuta till pengar så att en uppgörelse med fordringsägarna kan nås under 2012, enligt Lofalk.

Vid tiotiden var det fullt av folk i kommunhusets entré i väntan på att borgenärsmötet skulle börja.

När dörrarna öppnades gick först flera representanter från Youngman och Pang Da in. Sedan Saabs vd Victor Muller, som avböjde att kommentera. Och flera ur Saabs ledning.

Rekonstruktören Guy Lofalk var också på plats.

Sessionssalen som har cirka 150 platser fylldes snabbt upp med borgenärer och journalister.

De fackliga på Saab tror inte att någon kommer att begära att rekonstruktionen avbryts.

– Det här kommer att gå bra. Det är ett helt annat läge än tidigare, säger Håkan Skött, ordförande för IF Metall-klubben.

Anette Hellgren, ordförande för Unionen på Saab, vill veta mer om affärsplanen.

– Vi är här främst för att observera, säger hon.

Tre domare i Vänersborgs tingsrätt ska ta ställning till om rekonstruktionen ska fortsätta. Det är rådmännen Stefan Nilsson, Gunilla Åkerman och Johan Kylenfelt.

När mötet började var det över 200 personer i salen: borgenärer, journalister och en del allmänhet.

Rekonstruktören Guy Lofalk inledde med att säga:

– Det finns vissa dygn som har 36 timmar. Vi har haft några sådana.

Sedan konstaterade han att det är stor skillnad på det här borgenärssammanträdet mot det förra 2009.

– Då hade vi ingen köpare, säger Lofalk.

Han redogjorde för Pang Das och Youngmans långsiktiga intresse. Bryggfinansieringen under rekonstruktionen på 50 miljoner euro ska förhoppningsvis Saab kunna börja få del av redan den här veckan, enligt Lofalk.

Saabs produktportfölj kommer bland annat att bestå av de gamla existerande modellerna 9-5 och 9-3 i olika utföranden, enligt rekonstruktionsplanen. Nya på marknaderna är tänkt att bli de tidigare presenterade 9-5 Sportkombi och 9-4X.

Tanken är att kinesiska Pang Da och Youngman ska ta över företaget. Men om planen inte övertygar kan borgenärerna ansöka om att rekonstruktionen avbryts och då riskeras den kinesiska räddningen.

Pang Da och Youngman vill köpa hundra procent av aktierna. Tillsammans ska de vara beredda att satsa totalt 7,5 miljarder kronor de närmaste två åren.

Enligt den preliminära rekonstruktionsplanen som advokat Lofalk lämnat in till tingsrätten har Youngman och Pang Da åtagit sig en så kallad bryggfinansiering på 50 miljoner euro, cirka 450 miljoner kronor, och de har även åtagit sig en finansiering på 610 miljoner euro, cirka 5,5 miljarder kronor, på medellång sikt plus ett ytterligare utnyttjande av lån från den Europeiska investeringsbanken på motsvarande 570 miljoner kronor.

Den största försäljningstillväxten väntas främst komma från den kinesiska marknaden som bedöms stå för en tredjedel av Saabs globala försäljning.

Innan Saab åter kan starta produktion måste man sammanställa när leveranser av delar och material kan komma igång från underleverantörerna.

Saab kommer att fortsätta att tillverka bilar i Trollhättan men också i Kina, enligt planen.

Affären som sytts ihop mellan de kinesiska ägarna och de gamla har gått fort. Därför har ännu ingen plan hunnits tas fram för hur borgenärerna ska ersättas.

”Detta kommer att presenteras under de planerade ackordssammanträdena”, står det i rekonstruktionsplanen.

I planen ingår besparingar på en miljard kronor för att sänka gränsen för när Saab kan bli lönsamt.

Saabs inköpschef Kjell-Åke Eriksson har ägnat helgen åt att prata med Saabs största leverantörer om vad avtalet med de kinesiska bolagen innebär och hur Saabs affärsplan ser ut.

–Jag har pratat med de 20 största, både svenska och utländska, och briefat dem. Det är positiva reaktioner från alla, säger han.

– De vill att Saab ska fortsätta och givetvis ser de en möjlighet att få igen sina pengar, säger han.

Samtidigt är det många leverantörer som har ställt om sin produktion eftersom de inte levererat till Saab sedan i mars/april. Flera har sagt upp personal och det kommer att ta tid att få i gång produktionen igen.

– Det är för tidigt att säga hur lång startsträckan blir för leverantörerna, säger Kjell-Åke Eriksson.

I samband med omstruktureringsplanen bildas en ny struktur med marknadsföring och distribution som en del av det nya Saab Auto Group.

”Med denna turnaroundplan skulle Saab inte längre vara ett fristående bilföretag utan en integrerad del av den nya strukturen", skriver rekonstruktören Guy Lofalk.

Youngman kommer att äga 60 procent av Saab Auto Group och Pang Da resterande 40 procent.

Peter Hallberg, vd för Saabs återförsäljarförening, var en av de borgenärer som kommit till borgenärssammanträdet i kommunhuset i Vänersborg.

Vid den förra rekonstruktionen 2009 var Saab skyldig återförsäljarna runt 200 miljoner kronor. Den här gången handlar skulderna om 40–50 miljoner kronor.

– Vi hoppas få höra en briljant affärsplan både vad gäller tankar, idéer och finansiering, säger Peter Hallberg.

Det han hört hittills tycker han låter bra.

– Jag förutsätter att kineserna inte betalar en massa miljarder om inte planen är bra. Vi har inget att vinna på att något går tokigt. Saab är vårt levebröd så vi vill givetvis att allt går vägen, säger han.

På kort sikt hoppas Saab kunna sälja 35.000–55.000 bilar nästa år och 78.000–86.000 bilar 2013, enligt rekonstruktionsplanen. Framåt 2016 är beräkningen att Saab ska kunna sälja runt 200.000 bilar per år, varav en tredjedel i Kina.

Saab Automobiles produktionsdirektör Gunnar Brunius lämnar bolaget, uppger TV 4 Nyheterna Väst. I stället ska han börja arbeta på Volvo Aero.

– Skälet är att jag fick erbjudande om att jobba på Volvo Aero. Det är en ny bransch för mig och jag ser det som en ny spännande utmaning, säger Gunnar Brunius till tv-kanalen
.

 

Kommentarer

KOMMENTARER