Svenska kyrkan måste ge upp sitt motstånd mot läkarassisterat döende

Kaj Fölster

Foto: Getty

Var öppna för hur andra lutherska kyrkor i Europa gör, varför somliga betonar den mänskliga delen i kristen tro och att tro måste grunda sig i ditt eget ansvar inför Gud

Till er som nu i kyrkovalet valts in, ber jag - och många med mig - att verka för en viktig fråga! 

Hittills är Svenska kyrkan emot att en sjuk människa som kommer dö av sin sjukdom får läkarassisterad hjälp att dö värdigt. De som i riksdagen säger nej till att en parlamentarisk utredning lutar sig ofta mot Svenska kyrkans hårda inställning. Även om patienten är döende och full av smärtor som inte går att lindra säger Svenska kyrkan hittills nej.

I många andra länder, också i lutherska, ja även katolska, kyrkor så bejakas den kristna humanismen, också teologiskt. (Det gör också kristna humanister i Svenska kyrkan.)

I flera av dessa länder grundar de lagen om dödshjälp med de nationellt lagfästa Mänskliga rättigheterna som inkluderar också rättigheten till dödshjälp. Precis som när aborträtten som Sverige införde på 70-talet grundlades i den mänskliga ”rättigheten till sin egen kropp”. 

90 procent av den vuxna svenska befolkningen, enligt seriös forskning, vill också att en tillförlitlig lag om assisterad dödshjälp kommer till stånd. (Därmed antagligen en majoritet också av Svenska kyrkans medlemmar.)

Svenska kyrkan behövs absolut som stöd för en utredning. Det finns inget teologiskt argument att sätta sig emot en första parlamentarisk utredning. Grundlig internationell forskning som också Sveriges medicinsk-etiska råd (Smer) hänvisar till, visar att flera argument, t.ex.  ”det sluttande planet” inte sker i länder med stränga lagar. 

Ni som kommer att få inflytande i Svenska kyrkan kan verka för en ändrad inställning i denna fråga, som är akut även om den berör få människor i vårt samhälle. Var öppna för hur andra lutherska kyrkor i Europa gör, varför somliga betonar den mänskliga delen i kristen tro och att  tro måste grunda sig i ditt eget ansvar inför Gud. Varför har dessa lutheraner delvis ändrat åsikt i denna fråga, gått ifrån lydnadsprincipen? Se till exempel Tysklands lutherska kyrka. 

Men se också de hos oss gömda självmorden, ofta dramatiskt sorgliga, och den allt mer tilltagande illegala hjälpen som nödlidande letar upp.  

Tänk att Sverige nu är anmäld hos Europadomstolen i Strasbourg, som ska pröva om Sverige följer de Mänskliga rättigheterna i denna fråga.

Ni som vill att Svenska Kyrkan förblir en levande del av vårt demokratiska samhälle ber jag – och många – ta del av del av forskningen, läs in er i den lutherska humanismen, ja - till och med – visa barmhärtighet. 

Verka för att få Svenska kyrkan att ge upp sitt motstånd mot läkarassisterat döende. 

Kaj Fölster

Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.

Taggar:

Dödshjälp
7 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

BGOL
Skulle Svenska kyrkan tillåta att utomstående intressen drabbar de svaga och utsatta? Detta skulle lärofader Luther aldrig tillåta - och knappast Frälsaren heller.
Präst
Med "läkarassisterat döende" menas egentligen läkarassisterat självmord.
Livshjälp
Vet vi att den som ber om dödshjälp gör det av rätt anledning? Det vill säga: att personen inte vill dö för att slippa kosta samhället pengar, eller för att slippa känna sig som en börda för sina anhöriga, eller för att personen kanske till och med blir manipulerad av (ingifta) släktingar som vill ärva så fort som möjligt? Kan vi verkligen ta reda på det ordentligt? En hel del människor vill själva dö just för att slippa känna sig i vägen. Vill vi att en människa ska behöva dö av den orsaken?
Livshjälp2
Och när det gäller en värdig död: vården ska ju i alla lägen arbeta för att människor får en värdig vård. Det kanske är vården av de döende som behöver utvärderas och justeras, så att den blir mera värdig? Bara några tankar. Det kan också vara en skillnad i resultat mellan länder beroende på vem som bekostar vården. I ett land där vården bekostas med privata medel kanske det är lättare för individen att ha integritet i frågan, medan det kan vara svårare för individen att bli respekterad i de länder (bla Sverige) där vården är finansierad via skatten. Det blir ett större tryck på en sådan patient, och en större risk att det är andra runt personen som kommer att bestämma att patienten "vill" dö eller skulle må bättre av att dö, än att leva lite till med smärta, t.ex. En dag då vi själva ligger där och vill leva, trots att vi har ont, så kanske vi inte förmår skydda oss själva från död"hjälp". Hur säkerställer vi att det inte händer?
Göteborgaren
Kaj ska inte oroa sig. Så fort det blir lag kommer Svenska kyrkan fogligt ställa sig bakom dödshjälp.
Inte skrämmas
Skribenten driver frågan genom att skrämmas med smärtor som inte går att lindra. Men vad jag har hört så är det kraftigt överdrivet det argumentet. Den palliativa vården har redskap och resurser för även de svåraste smärtor, att går att lindra men inte alltid helt ta bort. Bygg istället ut hospice och den palliativa vården så man möts av värmen och medmänsklighet vid livets slut istället för en välmenande press att avsluta i förtid.
Ann-Christin Berg
Arbetat i hemvård, sett gamla försvinna in i bubbla inte äta dricka för dem vill lämna livet som känts tungt och det har också uttalats som "närvarande" En dödslängtan. Enda tecknen på närvaro har varit ansträngda ansiktsuttryck och djupa suckar när personal gett omvårdnad. Döendet tar tid .... Eller ska dödshjälp påskynda så livet tar slut? Aldrig i livet säger en undersköterska.