De skriver om bakslaget mot hbtq

 Anna Karin Hammar och Ninna Edgardh har tillsammans skrivit boken Äkta makor – En ­queer historia. Foto: Mikael M Johansson

Ett hårdare klimat för homosexuella märks på flera håll i världen. Även i Sverige finns en backlash för hbtq-frågan. Det gjorde att prästerna Anna Karin Hammar och Ninna Edgardh ville berätta sin livshistoria.

Det var en omedelbar förälskelse. 

– Det blev fullständigt oemotståndligt när vi promenerade runt en alpsjö och pratade om ­döden, säger Anna Karin Hammar och tittar ömt på sin fru ­Ninna Edgardh.

Samtalet om döden

Det kan låta som en motsättning. Att bli förälskad och prata om döden. Men efter att ha läst Hammars och Edgardhs gemensamma bok Äkta makor – En ­queer historia och träffat dem tillsammans i deras hem i Upp­sala låter det helt naturligt. Attraktion och samtal om livets väsentlig­heter hör samman och vävs ihop i ett gemensamt liv. 

Alpsjön låg i Österrike där de båda 1996 var på en kvinnokonferens, initierad av Anna Karin Hammar som arbetat vid Kyrkornas världsråd i Genève. Ninna Edgardh var prästkandidat och nybliven doktorand som deltog i konferensen för organisationen Kvinnor i Svenska kyrkan.

Samtalet om döden kom sig av att Anna Karin nyss hade mist en vän.

– Det var väl att jag vågade prata om det, att jag vågade fråga om din upplevelse, säger Ninna.

Att "komma ut"

Anna Karin minns att Ninna bredde ut en jacka för att de skulle kunna slå sig ned.

– Det var du inte van vid och jag fattade inte att det var en förförelseakt jag höll på med, säger Ninna och skrattar.

Ninna Edgardh var gift så det blev en tid av försök att vara vänner, innan de tog steget att bli ett par på allvar. Att ”komma ut” var inte så stort för någon av dem, Anna Karin visste sin sexualitet tidigt i livet och för Ninna var det annat som hade varit svårare.

–Ja, det var en större process för mig att komma ut som kristen än att leva i en samkönad relation. 

De båda makorna ger ett intryck av att vara två ganska olika personer, även om likheter finns: de är i ungefär samma ålder, båda är teologer och präster och båda har ett starkt engagemang för världen. Det engagemanget blir tydligt i boken Äkta makor när de beskriver sin välsignelsemässa som hölls i Uppsala domkyrka efter att de ingått partnerskap i tings­rätten. Året var 2001.

Det fanns inga tårtdekorationer med samkönade par när Ninna och Anna Karin gifte sig. Men då gjorde en grupp konfirmander en dekoration med två kvinnor i blåa klänningar,. Foto: Mikael M Johansson

Välsignelseakten i domkyrkan innehöll bland annat böner från olika ekumeniska vänner om försoning i Israel och Palestina, om ett slut på kriget i Sudan och om nya möjligheter för folket i Afghanistan. Gudstjänsten med välsignelse över det ingångna partnerskapet leddes av domprosten Tuulikki Koivunen Bylund och Christina Odenberg, då biskop i Lund.

Behövde ni ta ett så stort ansvar för världen när det ju handlade om er?

– Det var viktigt för oss att fira vår kärlek i kyrkan tillsammans med vänner från olika samfund och med omsorg också om ­människor i andra länder. Det har ju att göra med att vi upplever kyrkan som en kropp över världen. Och när en del i kroppen ­lider, så lider vi med den. Att få vårt partnerskap välsignat i det sammanhanget är ju också att göra det i närvaro av hela kroppen. Vi kan ju inte stå där och bara fira vår kärlek och strunta i att någon går under på något annat ställe, säger Ninna Edgardh.

Anna Karin Hammar nickar bekräftande. 

Båda talar om att det finns olikheter mellan dem. Det handlar främst om kommunikation, enligt dem själva. 

– Jag har ju lärt mig att sam­tala genom Ninna och du har kanske lärt dig att diskutera, eller vad tycker du? säger Anna Karin.

"Vi märkte att även bland präster och välutbildade vänner så är kunskapen om den historien nästan obefintlig", säger Ninna  Foto: Mikael M Johansson

– Jag tycker fortfarande inte om att diskutera, svarar Ninna.

– Medan jag kommer från en diskussionskultur, säger Anna Karin.

Berättelser om familjen

I boken Äkta makor ger de båda bilder av sin uppväxt. Anna Karin Hammar i ett prästhem i en skånsk by tillsammans med tre bröder. 

– En berättelse som kommer för mig och som jag också beskriver i boken är när jag var ute och gick med mina tre bröder och min far. Då möter vi någon och far säger stolt ”Här kommer jag och mina tre pojkar.” Han är förlåten i dag. Han hade sju systrar och var ensam pojke så att han blev nog väldigt lycklig när han fick sina söner, säger Anna Karin som ville heta Tommy som barn.

I prästgården fördes diskussioner om många olika ämnen.

Ninna Edgardh beskriver hur samtalet snarare stod i centrum under hennes uppväxt.

– Vi samtalade med varandra vid bordet medan vi åt. Våra föräldrar frågade efter oss, det fanns en respekt för individen, människan och människans psyke. Det tror jag har satt djupa spår i mig, säger Ninna.

Få känner till historien

Boken är en blandning av just sådana samtal makorna emellan, liksom under den här intervjun. Men den är också en livsberättelse och innehåller dessutom kapitel med fördjupning om hbtq i samhälle och kyrka genom historien.

– Vi märkte att även bland präster och välutbildade vänner och kollegor som är lite yngre än vi så är kunskapen om den historien nästan obefintlig, säger Ninna och ger exempel:

– Att homosexuella handlingar var förbjudna, att det var en sjukdomsstämpel, att man inte har kunnat gifta sig och att det inte bara var för att alla var så ­mossiga för tjugo år sedan.  Det var helt enkelt den allmänna normen att äktenskapet var någonting bara för man och kvinna.

Situationen för homosexuella i dag

Ninna Edgardh pekar på att det också pågår en backlash, ett bakslag, i frågor om hbtq:

– Tänk till exempel på alla transpersoner i USA just nu. De drabbas verkligen efter Trumps tillträde som president. På det sättet har vår bok fått ännu större aktualitet.

I boken skriver Ninna Edgardh om hur Ugandas president 2023 undertecknade en lag som bland annat innebär dödsstraff för upprepade homosexuella handlingar. Dödsstraff för homosexuella män förekommer även i Iran, Saudiarabien, Jemen, delar av Nigeria och Mauretanien. Människorättsorganisationer följer hårdnande motstånd även i andra länder. 

– Det finns en backlash också i Sverige. Därför känns det så otroligt viktigt att vi som kan den här historien sprider kunskapen, hela tiden. För mig har det varit särskilt viktigt sedan barnbarnen kom. Det är ett slags testamente till barnbarnen om det vi har stått för och det liv vi har levt, ­säger Anna Karin Hammar.

Fakta: Anna Karin och Ninna

Anna Karin Hammar

Aktuell med: Boken Äkta makor – En queer historia ­(Verbum)

Född: 1951

Familj: Fru, bonusbarn och barnbarn

Yrke: Präst

Intressen: Politik, rättvisa och omsorg om skapelsen

 

Ninna Edgardh

Aktuell med: Boken Äkta makor – En queer historia ­(Verbum)

Född: 1955

Familj: Fru, barn och barnbarn

Yrke: Präst och forskare

Intressen: Livet och döden

Taggar:

Hbtq Bok Recension

Prenumerera på Nyhetsbrev

7 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

Berörd präst
Vari består bakslaget här i Sverige. Nån får gärna förklara. Jag upplever att det i dag inte finns några som helst hinder för homosexuella inom Sv Kyrkan i dag.
Andreas Holmberg (ej biskop)
Jo, sign "berörd präst" och andra: det s k bakslaget består kanske av sådana som jag som tänker att den radikala könsneutraliteten och queerdogmatiken inte är hållbar. Som politiskt liberal var jag länge med på tåget (partnerskaplagstiftning, möjlighet till välsignelse på enskild pastors ansvar och möjlighet att adoptera). Men jag hade inte ens i min vildaste fantasi trott att både stat och kyrka till slut skulle hävda att det inte finns något särskilt välsignat och väl-designat med förbundet mellan man och kvinna och att detta förbund inte förtjänar ett eget namn, inte ens i kyrkan! (Som remissinstans stöder vi ju som kyrka dessutom Hägglunds och Kristerssons gnostiska könslagar, med barnafödande karlar o s v). Vid tiden för Edgardhs och Hammars partnerskap hade vi ännu chansen att hejda oss innan varje spår av en moderat heteronormativitet sopats bort ur skola och kyrka. Men könsneutraliseringen av äktenskapet 2009, i både stat och kyrka, på Erik Petréns 90-årsdag dessutom, liksom av själva könsbegreppen(!) 2013, bäddade naturligtvis för en backlash. Det bör inte förvåna någon, men det återstår att se hur kraftig den blir, och om även sådana som jag räknas som en del av den.
Karin Janfalk
Bakslaget handlar om hela hbtq-området. Och bakslaget gäller främst könsidentitet och könsuttryck som jag förstår det. Sexuell läggning som du Berörd präst skriver är mer normaliseras. Det gör att helheten av att vara människa fortfarande behöver engagera oss som kyrka och medmänniskor. Och bakslagen i andra länder kan också nå oss i Sverige om vi inte är uppmärksamma och agerar.
Andreas Holmberg (ej biskop)
Jo, Karin, du har nog rätt i att "bakslaget" främst gäller könsbegrepp och könsidentitet, som allt färre verkar beredda att helt lämna åt den enskildes domvärjo (som Rfsl och Transammans
Andreas Holmberg
och många inom Svenska kyrkan tycks vilja göra. Med könsneutraliseringen av könsbegreppen befäster man ju till synes könsneutraliseringen av äktenskapet, då ingen längre kan veta kontrahenternas biologiska kön (Adam och Eva kan ju numera vara två biologiska karlar, och Lasse och Bosse ett mer traditionellt par som kan få biologiska barn med varandra, barn som Bosse föder på vanligt vis). Men just denna närmast triumfatoriska utveckling, som nu ska krönas med Kristerssons könslag den 1 juli i år, bäddar för en backlash. (Jimmie Åkesson har lovat riva upp lagen och vill det sej illa skördar SD triumfer på saken 2026). Tillsammans med senaste Skarabiskopens övermodiga idé att (i all välmening så klart) bli kyrkohistorisk genom vallöftet att INTE viga någon till präst som ser äktenskapet som (per kristen definition) ett förbund mellan man och kvinna.
Hårdare klimat? Sedan riksdags- och kyrkomötesbesluten 2009 har väl solen lyst över HBTQ-rörelsen om aldrig förr? Skulle Trump vara ett hot i vårt land? Kanske de unga männen? Eller är det gamle Adam som börjar vakna och ställa till det i kristna svenska samveten...?
Andreas Holmberg (ej biskop)
Har egentligen skrivit tillräckligt just här, men vill om få tacka för en intressant artikel och intyga att Anna Karin gärna diskuterar även svåra och känsliga frågor. Precis som sin farfarsfar, prosten Hans Birger Hammar i Mjällby (1814-1862), som räknades som liberal (fast "bekännelsetrogen") och som lär ha påpekat (enligt B Wadström i "Ur minnet och dagboken") att Gud själv införde yttrandefriheten i paradiset (där alltså t o m frestaren tilläts uppträda)! En gång lät mej Anna Karin för diskussionens skull vara kvar på ett konvent för präster och diakoner här i Hälsingland (på doptemat), där jag som musiker alltså egentligen var obehörig. För det är jag djupt tacksam, också när våra meningar gått i sär i personligt berörande frågor som denna.