bok

Sankta Anna Jesu mormor. Kultgestalt och inspirationskälla
Monica Sjögren Nordgren
Kyrka Konst Kultur, Karlstad..

Texten är formad i tre block: Sankta Annas historia, Tankar och reflexioner, Moderna konstnärer som skapar utifrån Sankta Anna och mormorskap.
Lysande närbilder av medeltida altarskåp har tagits av konsthistorikern docent Lennart Karlsson.

Författaren framhåller inledningsvis att berättelsen om Jungfru Marias föräldrar Anna och Joakim inte finns i Bibeln utan i en av de apokryfiska skrifterna som heter Jakobs protoevangelium. Legenden berättar att Anna och hennes man Joakim levde i ett barnlöst äktenskap under 20 år, men genom ett gudomligt ingripande blev Anna havande och födde en dotter Maria. Det är en gripande berättelse som är förträffligt illustrerad med bilder av ett altarskåp i Uppsala domkyrka.

I kyrkokonsten presenteras Sankta Anna i en skulpturgrupp som kallas Anna själv tredje. Uttrycket kan tolkas som att Anna finns på tredje plats efter Jesus och Maria, men författaren kommer med en viktig upplysning av konsthistorikern Anna Nilsén. Ur teologisk synpunkt är Jesus och Maria viktiga, men här är det Anna som är huvudperson. Mormorskapet lyfts fram som meditationsämne.
En tredjedel av boken handlar om kvinnliga konstnärer som skapar utifrån Sankta Anna och mormorskap. Författaren gör vänporträtt av ett antal kvinnliga konstnärer. De kommer själva till tals med tankar om sina konstnärliga framställningar av Jesu moder Maria och mormor Anna. Det är ett intressant fenomen i vårt avkristnade protestantiska land. I kyrkorna i Skålleruds och Gräsmark finns ikoner i bysantinsk stil. Det är färgstarka och formsäkra skildringar av Annas och Joakims möte. Konstnär är Sivbritt Aspman-Nilsson.

Recensenten saknar en Annabild. Det är Nyköpings katolska kyrka som har namnet Sankta Anna, eftersom hon har en framträdande roll i stadens historia.  Kyrkan har två moderna skulpturer, en av Maria och en av Anna själv tredje. Det är teologiskt intressant att mormor Anna håller dottersonen i sin vänstra hand. På hennes vänstra knä står dottern Maria. Konstnär är Gunilla Ståhle.
Författaren har gjort ett gediget studium av ett medeltida och teologiskt ämne. Boken är en hyllning till moderskapet och mormoderns roll i mänsklighetens historia.

Gunnar Redelius