
Uwe Steinmetz har alltid fascinerats av den andliga musiken. ”Jag såg att det fanns en avgörande koppling mellan musiken, bönen och tron på en andlig existens”. Foto: Privat
Trots försök att föra in den instrumentala och improviserade musiken i gudstjänsten har kyrkans möte med jazzen inte tagit någon större plats i liturgin. Det vill tyske kyrkomusikern, musik- vetaren och författaren Uwe Steinmetz ändra på.
– Mötet mellan jazz och kyrka fördjupar mig i de processer som bär min religion och även mig själv. Alltså vad det innebär att vara kristen, säger Uwe Steinmetz.
Den andligt inspirerande jazzen – spiritual jazz – utvecklades under en lång period från 1950-talet och framåt. John Coltranes A Love Supreme från 1965 brukar ofta anges som ett slags år noll, men det fanns många före och efter denna skiva som bidrog till genrens utveckling: Alice Coltrane, Sun Ra, Dorothy Ashby och Pharoah Sanders.
Det är en svårfångad och mångfacetterad genre som snarare kännetecknas av ett särskilt musikaliskt förhållningssätt än en enhetlig form.
Spiritual jazz på frammarsch
Trots det går det att skilja mellan liturgisk jazz och sakral jazz, något Uwe Steinmetz beskriver i sin avhandling. Han skriver: ”Medan liturgisk jazz beskriver jazzmusikers pilgrimsfärd in i gudstjänsten, där de tjänar liturgin, och sakral jazz formas av jazzmusikernas erfarenheter av gudstjänsten och ljudsätter tolkningen av sin kristna tro, är spiritual jazz exilens musik – ljudliga spår av tro som framträder utanför ett religiöst ramverk, antingen i kyrkor, konsertmiljöer eller på scenen.”
Hiphopen och samplingskulturen har varit en stark drivkraft bakom det ökade intresset för många äldre musikgenrer, inte minst jazzen. På 1980- och 1990-talen utgjorde den en viktig grund för beatmakers och producenter. Detta har lett till att nya generationer har upptäckt Sun Ra, Gary Bartz och andra, och inspirerat unga musiker att plocka upp trådarna från 1960- och 1970-talet och föra dem in i nya sammanhang.
– Spiritual jazz är på frammarsch, säger Uwe Steinmetz.
Även om musiken är svår att definiera har denna ofta instrumentala och improvisatoriska form ett gemensamt syfte: att komma närmare Gud.
Koppling mellan musiken, bönen och tron
Det var inte där Uwe Steinmetz befann sig när han började spela professionellt vid 16 års ålder. Först runt millennieskiftet fann han en tydligare riktning i sitt musikskapande, forskningsintresse och livsåskådning.
– Jag är medlem i en luthersk kyrka och blev nyfiken på kopplingen mellan liturgi och den andliga upplevelsen av tillförsikt i min musik, jazzen, säger han.
– Jag växte inte upp i en kristen familj, men jag har alltid tyckt att den andliga musiken var fascinerande. Jag såg att det fanns en avgörande koppling mellan musiken, bönen och tron på en andlig existens.
Kyrkomusik, menar Uwe Steinmetz, är därför ett sätt att fördjupa vår relation till Gud genom att skapa och uppleva musik tillsammans – i gudstjänster, kyrkliga högtider och i naturen.
Sedan hösten 2024 är han verksam som kyrkomusiker i Bayerischen wald, med Erlöserkirche cham som sin församlingskyrka – den äldsta evangelisk-lutherska kyrkan i området.
Jazzen som dialog
Liturgin har spelat en avgörande roll i Uwe Steinmetz kristna tro. Hans erfarenheter från protestantiska gudstjänster i Indien och USA under åren 1999 och 2002 väckte ett fördjupat intresse för samspelet mellan musik och ord i gudstjänsten – särskilt i relation till den jazz han spelade.
Både liturgi och den kyrkliga musiken är gemensamma ritualer för tillbedjan, konstaterar han i sin avhandling. Redan i den tidiga kristendomen bildade ord och musik en enhet, där improvisation spelade en viktig roll i gudstjänsten.
– Improvisation är också grunden för jazzen – att skapa i stunden, säger Steinmetz och påpekar att gudstjänsten och den improviserade jazzen båda är en form av dialog, inte en tävling i virtousitet.
Förena musik och tro
Men dessa improvisatoriska aspekter av liturgin försvann successivt. Från 300-talet och framåt växte behovet av standardisering och formalisering av böner och gudstjänstformer i takt med kyrkans expansion. Enheten mellan det talade ordet och musiken splittrades. Samtidigt öppnade den lutherska reformationen för nya sätt att förena musik och tro.
– Improvisation handlar om att interagera med rummet och instrumentet. Det är något som måste ske i stunden. Det handlar om stillhet och om att uppfatta skapelsen inom och omkring oss.
Improvisation och komposition är olika sidor av samma musikaliska form, menar Steinmetz. Improvisation är en kompositorisk metod, medan kompositionen fungerar som ett fundament för improvisationen.
Spännande möte mellan jazz och kyrka
I sin avhandling lyfter han också fram neurovetenskaplig forskning som visar att lyssnandet spelar en central roll i både andlig upplevelse och musikalisk improvisation. Neuroforskaren Andrew Newberg har visat att samma områden i hjärnans frontallob aktiveras vid bön, djup meditation och musikalisk improvisation.
Historiskt har kyrkan haft en komplex relation till jazzen, där liturgisk tradition ofta har krockat med den musikaliska experimentlustan.
– Kyrkan har ofta bjudit in jazzmusiker, men det har också skapat friktion och en rädsla för att det ska störa bönen och liturgin. Samtidigt har det inneburit spännande möten mellan jazz och kyrka, säger Steinmetz.
Det har även lockat nya generationer att upptäcka liturgins urgamla former, vilket märks på det återuppväckta intresset för både jazz och tro, menar han.
– Fri bön, den sakrala musiktraditionen och jazzens uttrycksformer kan på ett givande sätt förenas med varandra.
Bidrar till gemensam upplevelse
För Steinmetz är det viktigt att musiken i kyrkan inte bara blir ett sätt att locka nya målgrupper, utan att den faktiskt blir en integrerad del av gudstjänsten.
– Jazzen vill ta med dig på en resa – en resa som kan leda en på villovägar, men som uppmuntrar till lyssnande och skapar en gemensam och kollektiv upplevelse.
Vad kan kyrkomusiker med erfarenhet av jazz i kyrkan ge för råd till nyfikna församlingar?
– Jag skulle leta efter lokala musiker som är öppna för att spela jazz i kyrkan. Och sedan hitta sätt att integrera musiken i liturgin så att den bidrar till den helhet som gudstjänsten utgör. Att samarbeta med en trummis som kan anpassa sig till kyrkorummet gör det också riktigt intressant.
Väcker längtan efter Gud
I sin egen musik använder Steinmetz saxofonen i flera delar av gudstjänsten, med en kombination av improvisation och komposition. Han utvecklar dessutom en arbetsbok med musik som kan integreras i olika liturgiska former för gudstjänster.
Det internationella nätverket Bluechurch, där musiker, teologer och forskare möts, bidrar till att öka förståelsen för jazzens roll i kyrkan. Steinmetz ser ett växande intresse, särskilt inom den evangelisk-lutherska kyrkan i Tyskland (EKD).
– Spiritual jazz är ett rop efter det transcendenta – en musik som väcker vår längtan efter Gud och som kan lyfta oss närmare en annan sfär.
Fakta: Spiritual jazz
Växte fram under 1950- och 1960-talen, parallellt med medborgarrättsrörelsen i USA och ett växande intresse för alternativa filosofier och religioner.
Musiken präglas av en meditativ stämning och utforskande av det transcendenta — ofta genom långa, fria improvisationer.
Influenserna hämtas från en rad olika musikaliska traditioner från olika delar av världen.
John Coltranes A love supreme från 1965 räknas som en av genrens grundpelare.
Aktuella artister: Shabaka Hutchings (Shabaka & The Ancestors), Kamasi Washington, Nala Sinephro, Matthew Halsall, Brandee Younger.
Fakta: Musikexempel
Kamasi Washington
https://www.youtube.com/watch?v=x8WTPgeVPjg

Brandee Younger
https://www.youtube.com/watch?v=lW2cUz9Gz94
https://www.youtube.com/watch?v=pHE1kZTQIwo

Jasmin Myra
https://www.youtube.com/watch?v=F9u-WhoSJd8

Nubya Garcia
https://www.youtube.com/watch?v=DTIZikaOTDE

Nat Birchall Quartet
https://www.youtube.com/watch?v=qadlM3DKnXA

Robyn Rocket
https://music.youtube.com/watch?v=ALf3lW0WrdI&si=DyNcm99uISPu9VAd

corto.alto
https://www.youtube.com/watch?v=WqR5yLLwabw&list=RDEM4r8chQXVXE6DA0l21LCCqA&index=4
Alice Coltrane
https://youtu.be/TQtEFdyhgdE?si=YIv1-T_-f16e_aBi
https://www.youtube.com/watch?v=q-0flgjUBfE
https://www.youtube.com/watch?v=U5WHDcOk1hI
James Tatum
https://music.youtube.com/watch?v=IZjlU6NqF9w&si=hLeveAMfXweROwXM
Kendrick Lamar
https://music.youtube.com/watch?v=XGC4QpDIpJc&si=HHJUvq2uXnSROb1x
Rebecca Vasmant
https://music.youtube.com/watch?v=6PbWAmEkOo8&si=TJG5RufeRtXUp4VZ
Coolidge
https://music.youtube.com/watch?v=h4nP-o21d-c&si=FZk4aPydoJjp9o7H
Fakta: Uwe Steinmetz
Uwe Steinmetz är en tysk saxofonist, kompositör, kyrkomusiker och forskare som rör sig i
gränslandet mellan jazz och kyrkomusik. Han är en av de främsta förespråkarna för spiritual
jazz som en levande och samtida musikform i kyrkliga sammanhang.
Steinmetz föddes 1975 i Bremervörde i Tyskland och har studerat saxofon och musikteori i
Berlin, Bern, Indien och Boston. Han har turnerat internationellt och mottagit flera priser för
sitt konstnärliga arbete.
Han disputerade vid Göteborgs universitet med en avhandling om det religiösa språket i
spiritual jazz och forskar sedan 2015 vid Leipzigs universitet om religiösa och andliga uttryck i
populärmusik.
Tillsammans med kollegor har han varit med och grundat nätverket Bluechurch — ett
initiativ som lyfter jazz som en transkulturell och andlig global musikpraktik, med stark
närvaro i kyrkor och religiösa rum.
Aktuell med essäsamlingen Jazz und Spiritualität (Claudius förlag 2024) och albumet Seven
Musical Prayers (2024) tillsammans med Wolfgang Sieber.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR
Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.