Fastlåst kulturarv lurar tjuven

Konservator Anna Brandi och stiftsantikvarie Niclas Fredriksson studerar konstruktionerna som låser fast de medeltida träskulpturerna, altarskåpen och de andra träföremålen vid en stålskena som sitter fast i väggen. Foto: Lars Rindeskog
”Detaljer på exempelvis en predikstol ska vara ordentligt fastskruvade”, säger konservator Anna Brandi. Annars kan de lätt brytas loss.
En metallkonstruktion som låser fast träskulpturen i väggen gör det svårt för tjuven att få loss föremålet. Gediget men diskret.

Att skapa säkra lösningar för värdefulla föremål är en stor utmaning för kyrkan.

Linköpings stift har dock kommit långt. Deras konstruktioner skyddar kulturarvet från stöld och samtidigt är de lätta att öppna vid brand. Nu inspirerar stiftet andra.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr!

Tillgång till hela sajten! Därefter förnyas prenumerationen löpande med 99 kr/månad. Avsluta när du vill.

• Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp