Prästen gör gammal folktro tillgänglig för nutiden

Prästen Kenth Sanfridsson delar gärna sitt stora intresse för lokal folktro med församlingsbor och på sociala medier. Illustrationen av älvor som dansar i natten, som en Axel Persson från Skillingmark född 1869 berättat om, har Kenth Sanfridsson låtit AI göra. Foto: Privat

Intresset är stort när Kenth Sanfridsson, präst i Arvika pastorat, berättar om folktro. Hans hobbyprojekt är att dela gamla berättelser från Institutet för tro och folkminnen på sociala medier.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Taggar:

Karlstads stift

Prästen Kenth Sanfridsson delar gärna sitt stora intresse för lokal folktro med församlingsbor och på sociala medier. Illustrationen av älvor som dansar i natten, som en Axel Persson från Skillingmark född 1869 berättat om, har Kenth Sanfridsson låtit AI göra. Foto: Privat

Prästen och folktrosentusiasten Kenth Sanfridsson driver projektet “Sagor kring härden”. På Facebook och i sin podd berättar han om folktron i västra Värmland, kunskap han får genom uppteckningar från Institutet för tro och folkminnens (Isof) arkiv. 

Institutet ber allmänheten att hjälpa till med transkribering av de handskrivna uppteckningarna i arkivet, något som Kenth Sanfridsson med stor entusiasm tagit sig an. Och upptäckten av berättelserna i arkivet väckte lusten att också dela med sig av dem. 

– Många av uppteckningarna är ganska korta, kanske 4-5 meningar. Vad gör man med ett så litet material? Jag kom på att i sociala medier är det precis det formatet som funkar. Är det längre så scrollar folk vidare. 

Många kom på församlingsafton

Intresset för “Sagor kring härden” växte snabbt och Kenth Sanfridssons fick idén att också ordna en församlingsafton på sin arbetsplats, Älgå församling, som tillhör Arvika pastorat i Karlstads stift. 

Besökarna var många, även sådana som vanligtvis inte dyker upp i kyrkan, och kvällen kunde även följas digitalt. Alla berättelser som delades kom lokalt från Älgå. 

– Det blev jättelyckat. Det som var häftigt är att det finns en väldigt stor kunskap i landsbygden om de här grejerna. Jag berättade om en trollgubbe och efteråt kom en person fram och berättade “jag är sjunde generations ättling till den här personen och har sparat grejer från honom”. Det är helt otroligt - hur ofta har folk koll sju generationer bakåt?

"Ska vara försiktiga med att fördumma dåtiden"

Kenth Sanfridsson säger att många besökare också intresserade sig för hur det gick ihop att vara präst och prata om folktro. 

– Kanske är allt påhitt, men vi ska vara försiktiga med att fördumma dåtiden.

– Om jag kan tro på en Gud som har skapat hela världen, som är grunden till allt, vore jag väldigt hycklande om jag sa “jaha du tror på tomten i stallet, vilken vidskepelse”. 

Trollgubbar, kärringar och lyktgubbar är några av de väsen som Kenth Sanfridsson hittat i uppteckningarna från västra Värmland. Illustrationerna har han låtit AI göra. Foto: Skärmdump från Facebbok

Kenth Sanfridsson är kritisk till vad han upplever som en “elitistisk form av andlighet” som han ibland möter i Svenska kyrkan. 

– Där är viss form av andlighet korrekt medan annan är vidskeplig. Jag tror att man ska vara försiktig med det, för människor har upplevelser och vi präster ska hjälpa dem att tolka det i ett större sammanhang. 

Populärt med poddar om modern folktro

Även om folktron ofta förknippas med äldre tider, säger Kenth Sanfridsson att det absolut finns folktro även i dag. 

– Det är det som är så häftigt med folktron. Kärnan är att det är muntliga berättelser, så folktron är alltid kontextbunden och den rör sig med människor. Folktro finns kvar, men har bytt skepnad. 

Han berättar att flera av de poddar som har flest lyssnare nu handlar om människor som delar övernaturliga upplevelser och berättelser om nya gestalter i folktron som Slender man och getmannen, som fått liv genom internet. 

– De är moderna folktroväsen. Många i dag tror på spöken. Tron på riskerna med 5G-nätet, den har också drag av folktro.

Hoppas på fler kvällar om folktro

Framöver hoppas Kenth Sanfridsson kunna ordna fler församlingsaftnar på andra orter i pastoratet. 

– Jag tror att det är ett fungerade koncept. Det väckte mycket intresse hos dem som var där och en vilja bevara, för berättelser finns bara i folks minnen. Det var därför man gjorde de här uppteckningarna från början.