Kyrkans tro

Att vara förtroendevald har med tro att göra.  Både en tilltro till dig som person men också en tro in i det sammanhang du är vald. Här sammanfattar prästen Jonas Eek några centrala delar in i det som är kyrkans tro. Fler gratisfilmer och våra utbildningserbjudanden hittar du här.

KYRKANS TRO

I avsnittet Kyrkans tro pratar Jonas Eek om tre aspekter av tro; tro som hållning, innehåll och handling eller med andra ord hjärtats, huvudets - och handens tro.

Övning
Fundera över vilken aspekt av kyrkans tro som fick dig att vilja engagera dig som förtroendevald. Samtala gärna med andra i ditt sammanhang och dela tankar och perspektiv med varandra.
Jonas pratar också om att mission är kyrkans enda egentliga uppgift och att den i sin tur tar sig tre uttryck: att fira gudstjänst, bedriva mission och utöva diakoni. Vad tänker du om det? Fundera och samtala gärna med en kollega.

Tips för att lära mer!
 I boken Kompass framtiden utvecklar Jonas Eek sina tankar om kyrkans identitet och tro. Och han gör det utifrån fyra områden: omvärld, självbild, kommunikation och reformation. Boken innehåller frågor som öppnar upp för viktiga samtal. Den finns att beställa på verbum.se