Debatt
Är evangeliet en kränkning för ”andra”?
Kyrkans identitet Varför krattar ett flertal av Svenska kyrkans tongivande företrädare manegen för en annan religion? Och varför just islam? frågar Annika Borg och Christer Hugo.
Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.
”Ett litet ljus i det mörker som är Svenska kyrkan”, så formulerar sig en av de många som positivt kommenterat prästen Helena Edlunds viktiga debattartikel i Kyrkans Tidning nummer 33/2011 om kyrkans identitet och okritiska förhållningssätt till islam. En kyrka som är intresserad av sina kyrkotillhöriga och sina anställda behöver ta dessa synpunkter på allvar. Men kanske kommer kommentarerna att definieras som näthat och främlingsfientlighet av biskopar och andra kyrkliga makthavare, precis som man avfärdade kritiken när nyheten om att Svenska kyrkan finansierade en imam på Fryshuset i Stockholm publicerades? När Svenska kyrkan uppfattas som om den sätter en annan religion framför sin egen, undrar många vad kyrkan egentligen står för. Det är en relevant fråga. Dialogprojekten med islam saknar trovärdighet när man inte kan diskutera dogmatiska skillnader, värderingskollisioner och ekonomi. Som att exempelvis ifrågasätta och inte tycka att det är hederligt att donationer till Svenska kyrkan eller kristna missionsstiftelser ska finansiera muslimska fredagsböner eller imamanställningar.Det har uppenbarligen
I praktiken
Men det har även
Vi måste nu börja
Christer Hugo
Annika Borg
Tillsammans driver de bloggen Kristen Opinion ()