Biskopar, svik inte Gazas barn!

Arne Bengtsson Författare och medlem i Svenska kyrkan

Foto: TT

Balans och kompromiss har vi politiker till. De ska väga ord och ta hänsyn till olika parter. Kyrkoledares roll är profetisk protest mot dödande, maktmissbruk och korruption.

Vapenvila efter mer än 14 000 dödsoffer i Gaza och över 1 200 döda israeler. Bombuppehåll efter nära 6 000 döda barn i Gaza och omkring 1 800 saknade i ruinerna. Andrum för krigets plågade. Men det är inte nog. Det måste bli eldupphör. Det måste bli slut på bombningar som dödar tusentals barn.

USA måste kräva det. EU måste kräva det. Sverige måste kräva det. Och Svenska kyrkans biskopar måste kräva det.

När biskoparna den 6 november vädjade om fred, krävde de inte slut på bomberna mot Gazas barn. De talade om "humanitära pauser", det vill säga tillfälliga uppehåll i ett krig som förväntades fortsätta.

Det var en djup besvikelse.

Gazas barn och familjer har utsatts för omänskligt lidande. Filmerna från bombade bostäder, sjukhus, skolor, moskéer och kyrkor gör oss stumma. Vi har inte sett något liknande i vår generation, ett oupphörligt dödande av oskyldiga barn.

Jag känner sorg över att inte en enda biskop i min kyrka kräver slut på bombningar som berövar tusentals barn livet. Bombningar som föraktar judisk-kristen moral och bryter mot folkrätten.

Samtliga biskopar anser att det räcker med humanitära pauser, när barn massakreras. Hur är det möjligt? Var finns personligheter som glöder inför orätten? Var finns en kyrklig ledare som vibrerar av vrede, när tusentals barn förintas?

Däri ingår att ställa sig i vägen för massmord på barn. Vi är inte värdiga att kallas kyrka, om vi inte gör det. Vi kan inte leva och se på när tusentals barn tillintetgörs. Det finns inga ursäkter. Vi måste kräva ett stopp.

Men i Gaza har barnen krossats natt efter natt, dag efter dag, vecka efter vecka, och nu även månad efter månad utan att vår kyrkas ledare har rest sig och ropat: Sluta bomba barnen!

Kriget ska fortsätta efter vapenvilan, sägs det. Biskopar, ni får inte svika Gazas barn igen! Kräv ett definitivt slut på bombningarna från och med nu!

Arne Bengtsson
Författare och medlem i Svenska kyrkan

Sten Stenson Steen
"Palestina" måste vara det enda land i världen som inte funnits innan det blev "ockuperat".
Fabian Bohm
Om man vill få slut på kriget är det troligen inte Sveriges biskopar man skall vända sig till. Det är nog bättre att vända sig till den part som inledde kriget den 7/10 med den värsta pogromen sedan Förintelsens mörkaste dagar. Så, Arne, skriv till terrorledaren Yahya Sinwar att ge upp och sluta offra barn på sitt hats altare. Till dess är det bara önska IDF framgång i krossandet av den värsta terrororganisation världens sett sedan nazismen, så att "from the river to te sea Israel will be free from terror".
Anna Karin Hammar
Tack Arne för din solidaritet med barnen. Våldets spiral måste brytas. Eldupphör och handlingar för rättvisa är nödvändiga för en framtid för båda folken. Annars kommer hela det heliga landet att bli som en murken trädstam (profeten Jeremia).
Håkan Berndtsson
Anna Karin H., kan du förklara hur man kan ha vapenvila med terrorganisationen HamaSS vars enda pågående mål är att förgöra Israel i ett permanent krig?