Predikoturer 1

Slopad annonsering bidrar till ökad sekularisering

Berit Eklund, gudstjänstvärd och Skut-ombud, Hedvig Eleonora
Foto: Fredrik Hielscher

Kyrkan borde få vara stolt över att det varje fredag i tidningars annonser visas vilken rikedom av program som kyrkan erbjuder. 

Det blev ett hårt slag mot många, då kyrkoannonserna i fredagens Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet slopades. 

Skäl har angetts att en enkät visade att få tar del av annonsen. Antar att de utfrågade var slumpvis utvalda. Kanske råkade vara de som aldrig besöker kyrkan. Ungefär som att man snöröjer cykelbanorna, för alla cyklar ju!

Eller att ingen numera har papperstidning? De som har, förlorar nu denna översikt. Kan vara intressant att se om någon kyrka gästas av en talare som man länge velat lyssna till.

Ekonomiskt? Priset lär vara runt fyra miljoner, men utslaget på varje församling ... Jämför bytet av logga för Svenska kyrkans internationella arbete: 32 miljoner kronor!

Hur ska nu alla äldre, som inte har eller kan hantera dator, veta vad som sker i stiftets kyrkor?

Eller ingår detta ”övergrepp” i utplåningen av det värde som kyrkans verksamhet står för? Kyrkan borde få vara stolt över att det varje fredag visas vilken rikedom av program som kyrkan erbjuder. Detta blir ett bidrag till sekulariseringen.

Berit Eklund
gudstjänstvärd och Skut-ombud
Hedvig Eleonora

Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.
Detta kan också sägas: Varje tidningsläsare har haft svårt att undgå att se kyrkans gemensamma annonsering när hen bläddrat igenom tidningen. Det är nog sant att det inte varit särskilt många som studerat innehållet, men annonsen har stått där som en påminnelse varje vecka om kyrkan, att den finns, att den verkar. Slopad annonsering bidrar till kyrkans anonymsering, marginalisering och samhällets ytterligare sekularisering.

Mer inom samma ämne