
YouTube når störst andel av svenskarna om man ser till den totala användningen under ett år. Foto: Getty
Det är inte så att det fattas människor som kan skapa engagerande innehåll inom Svenska kyrkan.
Varför skriver jag ens om YouTube? Ingen är väl förvånad att det är ett av de större sociala medierna. Men hur stort? Låt oss läsa den årliga rapporten Svenskarna och internet vars senaste utgåva kom ut i september 2024. 79 procent av svenskarna har använt YouTube någon gång under det gångna året, 51 procent använder YouTube varje vecka och 32 procent varje dag. Rapporten konstaterar att av de tre största sociala medieplattformarna – YouTube, Facebook och Instagram – är det YouTube som ”når störst andel av svenskarna om man ser till den totala användningen under ett år”. I korthet, YouTube är stort!
Framför allt om kyrkan vill nå barn och ungdomar är YouTube en av de bättre kanalerna. Nästan 9 av 10 barn i lågstadieålder har under det senaste året använt YouTube. Bland mellanstadiebarn är YouTube den tjänst som flest använder och i högstadiet är YouTube en av de mest använda tjänsterna.
Bland YouTubers som skapar innehåll på svenska verkar just nu Jocke och Jonna (Familjen Lundell) vara störst med 1,16 miljoner prenumeranter. Deras just nu senast uppladdade video har nästan 300 000 views efter tre dagar. Crazy! Therese Lindgren kommer strax efter med dryga miljonen prenumeranter, även om hon lämnade YouTube för ett år sedan. IJustWantToBeCool har också strax över miljonen prenumeranter. PewDiePie är visserligen långt större med 110 miljoner prenumeranter, men hans videor är på engelska. Jag kan säkert ha missat någon, sorry.
Hur ser det ut just nu då, med Svenska kyrkan på YouTube? Jag kan inte hävda att jag gjort en vetenskaplig eller ens heltäckande undersökning, men jag gjorde ett försök en dag i juli. Jag sökte på ”Svenska kyrkan” på YouTube och bläddrade tills det inte visades några fler resultat. Jag hittade ett knappt 100-tal konton som verkar tillhöra olika delar av Svenska kyrkan. Alla 13 stift har kanaler, många församlingar och pastorat likaså, till och med några kyrkor finns på YouTube. Sen finns Svenska kyrkan i utlandet, Kyrkans unga, ACT m.fl. också på YouTube.
Ganska många delar av kyrkan verkar alltså ändå ha konton på YouTube, men hur ser det ut med aktiviteten? Om vi tittar på stiften hittar vi bland de mer aktiva Strängnäs stift (271 prenumeranter, 445 videor), Karlstad stift (225 prenumeranter, 170 videor), och Västerås stift (216 prenumeranter, 132 videor). I botten hittar vi Linköpings stift (75 prenumeranter, 46 videor), Luleå stift (43 prenumeranter, 35 videor), Härnösands stift (46 prenumeranter, 66 videor) och Skara stift (69 prenumeranter, 14 videor). Bland församlingar vill jag ge en speciell eloge till Värnamo församling (449 prenumeranter, 672 videor) som sänder en morgonbön live flera dagar i veckan.
Det är vanlig bild att bara ha publicerat en handfull videor och att det går månader eller år mellan publiceringarna. Varför skulle då någon vilja prenumerera? Uppsala stift publicerade senast för fyra år sedan, Lunds stift för fem år sedan. De andra har publicerat senast inom ett år, men i många fall var det ändå flera månader sedan. Mitt stift, Västerås stift, var fram till för snart ett år sedan som många andra, att det var länge mellan publiceringarna, men verkar sedan dess publicera en aftonbön i veckan.
Jag säger inte att jämförelsen mellan något av Svenska kyrkans konton och t.ex. Familjen Lundell är rättvis eller ens relevant, men come on! Bättre kan vi!
Jag vill tro att åtminstone stiften har koll på detta och har, av anledningar som jag inte känner till, valt att inte satsa på YouTube. Men så vitt jag kan bedöma går man miste om en stor och uppenbar möjlighet att nå ut till svenska folket.
Det kan förstås kosta i tid och pengar att producera bra och engagerande digitalt innehåll, det kan vara en anledning till varför YouTube inte används mer. Men det går också att med ganska små medel skapa bra och engagerande digitalt innehåll, också något vi i vår församling har erfarenhet av.
YouTube är förstås bara en kanal bland många andra som kyrkan kan använda. Men det framstår för mig som att den är underutnyttjad, vilket förvånar mig. Jag sitter inte inne med någon speciell insikt om vad kyrkan borde göra, men att lägga en strategi för sin närvaro på YouTube verkar rimligt och att den strategin innefattar att publicera engagerande innehåll relativt frekvent. Och det är inte så att det fattas människor som kan skapa engagerande innehåll inom Svenska kyrkan. Jag tänker inte minst på alla fantastiska präster som ger predikan varje söndag och alla musiker som spelar och sjunger så vackert. Så låt oss få igång en diskussion om Svenska kyrkan på YouTube. Jag tror det finns en stor outnyttjad möjlighet för oss, vad tror du?
Magnus Nystedt, Salbohed
LÄGG TILL NY KOMMENTAR
Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.