Sverigedemokraternas politik vilar inte på kristen grund

Mattias Strand Rohanskjöld kandidat i kyrkovalet, Björnekulla-Västra Broby församling

Foto: Johan Nilsson/TT

Bibeln är glasklar. Att välkomna främlingen är inte valfritt. 

Sverigedemokraterna säger sig värna “svensk kristen tradition”. Men det är en retorik som gör kristendomen till en kuliss för nationalism. Evangeliet handlar inte om gränser och misstänksamhet. Evangeliet handlar om att välkomna främlingen som vår syster och bror, och om en kyrka vars hjärta alltid slår i diakonins tjänst.

Sverigedemokraterna vill gärna låta förstå att deras politik vilar på en kristen tradition. Men kristen tro är inte byggd på hårdare straff, stängda gränser och rädsla för främlingen. Kristen tro är byggd på nåd, försoning och solidaritet.

Bibeln är glasklar:

“Du skall inte förtrycka främlingen, ty ni har själva varit främlingar i Egypten” (2 Mos 22:21).

“Allt vad ni har gjort för en av dessa mina minsta bröder, det har ni gjort för mig” (Matt 25:40).

“Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus” (Gal 3:28).

Detta är evangeliets kärna. Att göra något annat av det är att missbruka tron.

När Jimmie Åkesson höll sitt jultal 2023 slog han fast:

“För på ett eller annat sätt har den som är svensk också ett kristet arv. Tusen år av kristen tradition i vårt land har gjort Sverige, vår kultur, våra traditioner till vad det är idag.”

Redan 2013 hävdade han i sitt sommartal i Sölvesborg att Svenska kyrkan håller på att bli “mindre svensk och mindre kristen”.

Och i SD:s principprogram heter det:

“Den svenska kulturen är sprungen ur den västerländska kulturen och har formats av kristendomen, humanismen och upplysningens idéer.”

Kristendomen reduceras här till en kulturell identitetsmarkör. Den används inte som en levd tro, utan som ett redskap i nationalistisk retorik – ofta i kontrast mot islam.

Biskop Fredrik Modéus skrev 2022 i Expressen att SD:s politik inte följer en kristen idétradition, eftersom den drabbar de svaga. Han hade rätt då och har rätt än i dag.

Tidöavtalet, där SD:s inflytande varit avgörande, innebär hårdare straff, fler utvisningar och minskad invandring. Man kan inte förena en sådan politik med kristen tro. Det är en självmotsägelse.

Inför kyrkovalet måste vi påminna varandra om kyrkans uppdrag. Kyrkan är inte en arena för partipolitik. Kyrkan lever inte av partiprogram. Kyrkan lever av brödet som bryts, av bönen som bär och av gemenskapen där alla har en plats.

Och framför allt: kyrkan lever av diakonin. Diakonin är inte ett sidospår, den är kyrkans hjärtslag. När vi öppnar dörren för den hemlöse, när vi sitter ner med den ensamme, när vi försvarar den utsatta – då förkroppsligar vi evangeliet.

Att välkomna främlingen är inte valfritt. Det är kyrkans själva identitet. Att se systern och brodern i den som är främling är att se Kristus själv.

Sverigedemokraterna är inte ett parti på kristen grund. De kan tala om kultur och arv. Men evangeliets grund är något annat: omsorgen om främlingen, kärleken till syskonet och diakonin som bär genom tid och rum.

Kyrkovalet 2025 är en möjlighet att välja evangeliets väg. Inte hårdhetens och exkluderingens väg, utan den väg där Kristus går före: till den minsta, till främlingen, till vår syster och bror.

Mattias Strand Rohanskjöld,
kandidat för Kyrkans väl i kyrkovalet 2025 i Björnekulla-Västra Broby församling
 

Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.

Prenumerera på Nyhetsbrev

5 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

Sven Johansson
Jag håller med dig om att "kulturkristendom" inte är kristendom- och jag delar där din kritik av SD-retorik. Jag tror inte att Jimmie Åkesson är frälst,(Han är vad jag vet inte kristen och har själv uttalat sig ateistiskt -tex "Gud är en uppsättning regler och normer", eller liknande ord - men jag har ett svagt minne av något sådant) men å andra sidan det tror jag inte att Jesper Eneroth är heller. Han är öppet icke kristen vad jag vet, men däremot har jag uppfattat saken så att det finns troende kristna individer inom SD. I kyrkofullmäktige har jag lärt känna sådana ledamöter som jag tycker om som personer. Jag håller förvisso med dig om att inte rösta på SD i kyrkovalet, men jag är för att all partipolitik försvinner från kyrkan.. Sedan tänker jag att man måste i o f s inte vara för en stor immigration under alla omständigheter för att vara kristen. Men man ska bry sig om andra, och man kan också hjälpa andra på andra sätt än genom uppehållstillstånd. Jag är tex för ett bra bistånd. Själv är jag i samhällspolitiken högerman, men i kyrkopolitiken emot alla partipolitik .Jag tror inte att Åkesson är regelbunden gudstjänstbesökare - och vill att kyrkfolket tar besluten i kyrkan.
Ansgar
Citat som dessa används ibland som om de innebär att man helt utan urskiljning ska välkomna vem som helst under vilka omständigheter som helst. Men en sådan tolkning är förenklad och missvisande. När Moseboken talar om främlingen handlar det om rättvisa och skydd mot förtryck, inte om att upplösa alla gränser. Jesus ord i Matteus 25 pekar på vikten av att se och möta den utsatte, men inte på att varje samhälle måste avstå från ordning, lagar och ansvar. Paulus i Galaterbrevet talar om människans lika värde i Kristus, men det är en andlig gemenskap, inte en politisk ordning. Kyrkan har alltid förstått att kärlek och barmhärtighet behöver förenas med klokhet och struktur. Att värna de svaga betyder inte att ignorera konsekvenser för andra människor eller hela samhällen. Evangeliets kärna är kärlek, ja, men också sanning och ansvar. Att tolka bibelorden som ett krav på gränslös öppenhet är därför inte trohet mot deras djupare innebörd, utan en missanvändning av tron i politiskt syfte.
Undrande
Vad är en "främling/flykting"? Är det en infödd kriminell svensk som flyttar från Göteborg till Stockholm i akt och mening att utvidga sina kriminella domäner eller är det en blond norrman som flyttar från Oslo till Stockholm eller en mörkhyad afghan som flyttar från Kabul till Stockholm i avsikt att berika sig på andras bekostnad genom att begå brott? Ibland tycks ordet "främling/flykting" användas helt utan urskiljning, i betydelsen "mörkhyad från ett avlägset land", oavsett personens bevekelsegrunder. Är det hudfärgen som avgör om man ses som en "främling/flykting"? Är inte det, i så fall, rasism eftersom man gör skillnad på människor utifrån etnicitet, inte utifrån personens bevekelsegrunder för att ta sig till Sverige?
Göteborgaren
Inget parti är kristet. Vänsterns materialism, högerns egenintresse, allas morallära. SD är varken mer eller mindre i linje med Kristus än något annat politiskt parti
Kristen
Att Bibeln är glasklar är nog lite förenklat. Jesus skiljer mellan snäll som är gränslöst och god som är gränssättande. Man kan välkomna främlingen snällt eller gott.