
Foto: Mikael M Johansson
Historiens facit indikerar att de samfund som har bäst förutsättningar att vinna nya anhängare är de som förmedlar ett alternativ till tidsandan, inte de som försöker spegla den.
Sverige är landet med världens mest sekulära och individualistiska värderingar. Den kulturen har påverkat hela samhället, inklusive kyrkosamfunden. I Svenska kyrkans fall har påverkan framför allt skett via partipolitiseringen av kyrkan.
Alla idéburna organisationer riskerar över tid att institutionaliseras och byråkratiseras. Statliga regleringar och tjänstemän på kanslier tar gradvis över dagordning och strategier. Detta har i hög grad skett inom Svenska kyrkan. En ökad institutionalisering medför normalt ett vikande medlemsengagemang och en agenda som präglas alltmer av inomvärldsliga ideal. Även dessa mönster har gradvis ökat i Svenska kyrkan under det senaste seklet. En kyrka som hamnat på denna kurs och önskar överleva på sikt bör lämpligen byta spår, och återvända till rötterna.
Den kristna kyrkan är världshistoriens största folkrörelse. Men dess utveckling har gått i vågor, där tider av förfall i lära och praxis har följts av tider av reformation och väckelse. Detta gäller nästan samtliga trossamfund, där mönstren upprepar sig genom historien, både genom nedgångar och förnyelsevågor. En avgörande faktor tycks handla om förhållandet till trons grunddokument: Bibeln. Om Svenska kyrkan önskar se en våg av tillväxt och ny relevans i samtiden är den säkraste strategin därför: Återerövra Bibeln som fundament för tro och praktik.
Parallellt med anpassningen till sekulära politiska och kulturella ideal har Svenska kyrkan upplevt flera decenniers oavbruten nedgång i gudstjänstdeltagande, medlemskap och deltagande i kyrkliga handlingar. De senaste åren tycks den sekulära vågen dock ha avstannat, och vi ser ett överraskande nytt intresse för kristen tro, inte minst bland de unga. Historiens facit indikerar att de samfund som har bäst förutsättningar att vinna nya anhängare är de som förmedlar ett alternativ till tidsandan, inte de som försöker spegla den. Även om den gudlösa kulturen betraktar Bibeln med skepsis är den likafullt en luthersk kyrkas självklara grund. De två Stockholmspräster som i vintras försökte beskriva nykristna och bibeltroende unga män som en fara istället för en möjlighet måste anses ha missuppfattat sitt uppdrag helt.
Bibeln är det mest spridda och älskade litterära verket i världshistorien – en bas för hela vår kultursfär. Bibeln är den främsta Berättelse som världen skådat, och kyrkans största resurs i mötet med ett rotlöst 2000-tal. Dess trossatser och etik utgör en hållfast grund som består genom tidsandans kastvindar. Svenska kyrkans viktigaste vägval under kommande år är därför om man ska fortsätta distansera sig från Bibelns budskap och etik, eller om man frimodigt vill omfamna och sprida den som Guds räddningsplan för en förlorad värld. Kyrkohistoriskt råder det ingen tvekan om att den vinnande strategin ligger i det andra alternativet. Nomineringsgruppernas principiella hållning till Bibeln bör därför vara en självklar inledande fråga att ställa inför höstens kyrkoval.
Per Ewert, fil dr, forskar på sekulariseringsprocesser i protestantiska samfund, aktuell med kommande boken ”Mästerverket: Varför Bibeln är den främsta litterära produkten i världshistorien”, kandidat till kyrkomötet (Frimodig kyrka)
LÄGG TILL NY KOMMENTAR
Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.