I flera år har psykoterapeuten Jakob Carlander föreläst om sin förra bok, den om rättshaveristiskt beteende. Landet runt har myndighetspersonal och andra lyssnat till råden om hur man hanterar konfliktbenägna personer. Men de har också återkommit med en specifik fråga: ”Patienter, klienter och kunder i all ära – vad gör vi när vår egna medarbetare har det här beteendet?”
Svaret har han nu formulerat i Utmanande samtal – handbok för chefer.
– Boken handlar om människor som har svårt att hantera sitt arbete utifrån förändringar, omorganisation, digitalisering eller händelser i privatlivet. Och som kanaliserar den bristen genom att peka ut brister hos chefen.
Exempel på detta finns givetvis i alla branscher. Men det är särskilt vanligt i människovårdande yrken. Och det tar sig dessutom specifika uttryck i just kyrkliga miljöer.
I kontaktyrken är man beroende av samarbete med sin personal för att kunna utöva arbetsledarskap, förklarar Jakob Carlander. Chefen är beroende av att personalen ger information om vad som händer i mötet med patienter, elever och omsorgstagare.
– I en konflikt kan medarbetaren utöva makt genom att undanhålla chefen information. Det gör att man som chef hamnar i ett läge där man har makt men känner sig maktlös.
På kyrkliga arbetsplatser har konflikterna en speciell karaktär. Det beror bland annat på den omvittnade ”godhetsmiljön”. Jakob Carlander har ett förflutet som sjukhuspräst och har haft en rad uppdrag i kyrkliga sammanhang.
– Det kan vara svårt att sätta gränser för destruktiva beteenden samtidigt som man ska upprätthålla ett godhetsideal. Det gör själva kulturen sårbar.