”Jobbig” personal kan tyngas av skam

Ibland måste chefer i Svenska kyrkan kunna navigera genom konfliktfyllda samtal med sina medarbetare. Jakob Carlander har en rad handasta tips på hur det kan gå till.

Hur ska man som chef hantera personal som motarbetar verksamheten?

I en ny bok skriver psykoterapeuten Jakob Carlander om en av chefskapets svåraste uppgifter. Som dessutom kan vara särskilt svår i kyrkliga miljöer.

 

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Taggar:

Arbetsmiljö
Ibland måste chefer i Svenska kyrkan kunna navigera genom konfliktfyllda samtal med sina medarbetare. Jakob Carlander har en rad handasta tips på hur det kan gå till.

I flera år har psykoterapeuten Jakob Carlander föreläst om sin förra bok, den om rättshaveristiskt beteende. Landet runt har myndighetspersonal och andra lyssnat till råden om hur man hanterar konfliktbenägna personer. Men de har också återkommit med en specifik fråga: ”Patienter, klienter och kunder i all ära – vad gör vi när vår egna medarbetare har det här beteendet?”

Svaret har han nu formulerat i Utmanande samtal – handbok för chefer.

– Boken handlar om människor som har svårt att hantera sitt arbete utifrån förändringar, omorganisation, digitalisering eller händelser i privatlivet. Och som kanaliserar den bristen genom att peka ut brister hos chefen.

Exempel på detta finns givetvis i alla branscher. Men det är särskilt vanligt i människovårdande yrken. Och det tar sig dessutom specifika uttryck i just kyrkliga miljöer.

I kontaktyrken är man beroende av samarbete med sin personal för att kunna utöva arbetsledarskap, förklarar Jakob Carlander. Chefen är beroende av att personalen ger information om vad som händer i mötet med patienter, elever och omsorgstagare.

– I en konflikt kan medarbetaren utöva makt genom att undanhålla chefen information. Det gör att man som chef hamnar i ett läge där man har makt men känner sig maktlös.

På kyrkliga arbetsplatser har konflikterna en speciell karaktär. Det beror bland annat på den omvittnade ”godhetsmiljön”. Jakob Carlander har ett förflutet som sjukhuspräst och har haft en rad uppdrag i kyrkliga sammanhang.

– Det kan vara svårt att sätta gränser för destruktiva beteenden samtidigt som man ska upprätthålla ett godhetsideal. Det gör själva kulturen sårbar.

Fakta: Så pratar du – Råd inför konfliktfyllda samtal

VALIDERA: Undvika att fastna i argument och förklaringar. Den anställde har rätt till sin uppfattning, och att du förstått den. Du har rätt till ditt beslut som chef.

SVALKANDE LIKGILTIGHET: Behåll ditt lugn även när medarbetaren blir upprörd. Stå ut med att bli kritiserad.

AVSLUTA SAMTAL: Våga avsluta ett samtal som har förlorat sin bärighet. Bestäm tid för uppföljning.

TRO PÅ DITT SAMTAL: Överlåt inte samtalet till en handledare. Undvik att din ledning beslutar att du som chef och den anställde ska gå i gemensamma samtal hos företagshälsovård. Då har din roll förändrats på ett olyckligt sätt.

UNDVIK SKAMBELÄGGNING: Ha alltid samtalet individuellt och undvik att arbetslaget lyssnar.

VAR NÄRVARANDE: Bilda dig en egen uppfattning innan mötet. En chef som finns på plats behöver inte återge vad andra berättat, vilket ofta gör samtalet mer komplicerat.

En ledare i Svenska kyrkan har ofta personliga förväntningar på sig, konstaterar Jakob Carlander. Man förutsätts komma med egna initiativ till verksamhet och inriktning.

Samtidigt har medarbetare inom Svenska kyrkan stor frihet att utforma verksamheten efter egna kreativa initiativ.

– Det leder till förhållanden av konkurrens och avund som särskilt triggas i skeden av förändring. Samtidigt smyger det sig lätt in en lite naiv bild av demokrati på kyrkliga arbetsplatser. Man säger ”leda arbetet är något vi gör tillsammans”, vilket inte alltid stämmer.

Hur gör man då, när en medarbetare på arbetsplatsen motarbetar verksamheten eller öppet ifrågasätter chefen? Jakob Carlanders bok handlar om personer vars beteende gör det vanliga ”goda samtalet” ogenomförbart.

En viktig pusselbit är att förstå hur den berörda medarbetaren fungerar, säger han. Begreppet skam är centralt.

– Mycket av det som sker handlar om skam. Personal som efter digitalisering eller omorganisation tvivlar på sin egen arbetsförmåga hamnar lätt i en känsla av skam över att inte duga eller att andra tycker att jag gör fel.

Skammen kan göra så ont att den måste avledas. Antingen inåt, då man kritiserar sig själv och identifierar sig med upplevelsen av hur omvärlden ser på mig så starkt att chefen tillskrivs avsikter som hen inte alls hade.

Eller utåt, genom att man i stället vill få någon annan – ofta chefen – att skämmas.

En annan pusselbit för att förstå sin medarbetare är begreppet mentalisering. Mentalisering handlar om förmågan att lyfta blicken och se hur andra uppfattar en viss situation. Man förstår att det finns olika perspektiv.

Hos medarbetare med problematiskt beteende är mentaliseringsförmågan ofta nedsatt. Då är det också fruktlöst att försöka nå samförstånd. I stället får man använda något som kallas validering, ett verktyg i tre steg.

– Validering är att göra det tydligt att jag som chef förstått vad medarbetaren sagt, att därefter förklara hur jag själv ser på situationen för att slutligen informera om mitt beslut. Det kan låta ganska känslokallt och auktoritärt, men för människor som har svårt att mentalisera är detta en metod som öppnar upp.

Hur gör man när det gått överstyr då? När medarbetaren kommer med hot eller börjar spela in samtal? Då gäller det att veta var gränsen går även om man som chef tycker att det är obehagligt, säger Jakob Carlander.

– En chef som förbjuder inspelning av samtal gör bort sig eftersom man som anställd har rätt att göra det. Jag tycker att man ska utgå från att samtal spelas in. Detsamma gäller hot om att gå till massmedia, rätten att uttala sig offentligt hör till den svenska meddelarfriheten.

Fakta: Undvik fallgroparna

Vanliga misstag bland chefer i Svenska kyrkan

MANIPULATIVT LEDARSKAP. Chefen favoriserar några medarbetare och förminskar andra.

OSTRACISM. Chefen målar inför personalgruppen ut en medarbetare som omöjlig.

ÖKAT ANSVAR. Chefen försöker blidka personen med svårigheter genom att ge hen utökat ansvar.

ABDIKERA. Chefen sviker arbetsledarskapet genom att fly in i egna projekt.

GÖRA SIG TILL OFFER. Chefen tappar känslan för den asymmetriska relationen mellan chef och anställd, och söker hjälp i omgivningen genom att beskriva sig som utsatt och mobbad.

MANAGEMENT BY FEAR: Chefen agerar med okontrollerad ilska som förlamar omgivningen.

Däremot ska man aldrig tolerera uttalade hot mot ens person.

– Uttryck av typen ”du ska akta dig, jag vet var du bor” är oacceptabla och grund för uppsägning.

Slutligen skriver Jakob Carlander om modet att våga lämna sin tjänst. När alla möjligheter är uttömda kan det vara det bästa. Många chefer stannar för länge, menar han. Det gäller inte minst kyrkliga miljöer.

Ett ganska vanligt scenario i kyrkan är arbetsledare som leder med sin karisma och som är jovialiska och trevliga.

– Man tänker att de vid djupa personalproblem skulle inse att ”detta är inte för mig”. I stället kommer då fram en stark vilja att till varje pris kämpa för sitt arbetsledarskap. Det blir en maktkamp som gör att man upplever att det är att ge motparten rätt att man som chef lämnar sin tjänst.

Men så är det verkligen inte, säger Jakob Carlander. Han vill visa att det är en väg framåt att våga lämna när det inte fungerar. Att inse att det inte handlar om mig utan om omständigheter och organisationen i sin helhet.

Fakta: Jakob Carlander

Legitimerad psykoterapeut med egen mottagning.

Har skrivit flera böcker bland annat den uppmärksammade Möta människor med rättshaveristiskt beteende – handbok för yrkesverksamma (Gothia Fortbildning).

Han är också en ofta anlitad föreläsare och handledare.

Med sin nya bok Utmanande samtal – handbok för chefer vill han stärka chefer i deras roll.