Se människan-scenen har brett program på Bokmässan i höst

Bokmässan

Svenska kyrkan syns inte bara genom Se människan-scenen under ­Bokmässan utan arrangerar även ­seminarier och andra ­aktiviteter. Foto: Mikael M Johansson

Som vanligt medverkar Svenska kyrkan på Bok­mässan i Göteborg från sin Se Människan-scen. Sápmi och rymden är teman. Scenprogrammet är fullmatat visar programmet som presenterades i veckan.

Ett axplock: Gängkonflikterna och våldet eskalerar. Karin Sarja, docent i kyrkohistoria och avdelningschef på kyrkokansliet, samtalar med förre Säpochefen Klas Friberg om hur utvecklingen kan vändas.

Samt: Att visa på den judiska identitetens bredd är ett sätt att motverka antisemitism, en ung mamma drabbas av en demenssjukdom, hela familjen påverkas och hamnar i kaos, civilisationskritik blandad med humor och vemod, en historisk exposé över krisen i Mellanöstern som angår oss alla, vad är det att vara människa och hur behåller vi förmågan att möta det främmande?

Författarsamtal med samisk koppling rymmer namn som Tina Harnesk, Elin Anna Labba, Ella-Maria Nutti, Mats Jonsson, Pia Mariana Raattamaa Visén och Petra Carlsson Redell.

Temaseminarier varje dag

Är svenska fjällturister kolonisatörer? Hur pratar en pappa och en dotter, som tvingats tala svenska och inte samiska, om det som är viktigt? är några frågor som lyfts.

På Se människan-scenen anordnas varje dag temaseminarier klockan 15–15.45. Se människan deltar också med flera seminarier som en del av Bokmässans seminarieprogram. Ämnen är exempelvis Nobelpristagaren Tomas Tranströmer, Aniara, Litteratur i annan form är också litteratur, Rymden, himlen och evigheten, När ursäkten är framförd och vardagen tar vid samt Skogen på liv och död.

Den litterära gudstjänsten som firas söndagen den 29 september klockan 11 direktsänds i Sveriges Radio P1 under rubriken Litterär gudstjänst om att hitta hem. Gudstjänsten leds av Lars Björksell, kyrkoherde i Halmstad.

Boksamtal med omas Andersson Wij

Svenska kyrkans mission grundades 1874. Med anledning av de 150 åren av internationellt engagemang har Act Svenska kyrkan en monter på Bokmässan, där en jubileumsbok presenteras, och visar även en fotoutställning som en del av Fotografiska stråket.

Det blir också boksamtal och konsert i Göteborgs domkyrka med artisten och låtskrivaren Tomas Andersson Wij, författare till ärkebiskopens fastebok 2025. På Se människan-scenen ställs även frågorna: Vad kan fastan lära oss om att avstå och om att ge sig hän? Hur påverkas människors andlighet av vår tids brist på framtidshopp? Tomas Andersson Wij samtalar med ärkebiskop Martin Modéus.

I Bokmässans seminarieprogram presenteras också seminarier av andra arrangörer med Svenska kyrkans medverkande. Bland andra KG Hammar samtalar om människans existentiella villkor med utgångspunkt i Dag Hammarskjölds tankevärld och Antje Jackelén ställer frågan: Finns det en fri vilja – och var finns den i så fall?