De är personerna bakom biskopens sociala medier-succé

Ett instagraminlägg med biskop Dalman i huvudrollen får just nu stor uppskattning på sociala medier.

Aura-poäng, drip check och "very demure". För den som umgås med tonåringar eller hänger mycket på sociala medier är det inga konstigheter. Inte för Strängnäs biskop Johan Dalman heller. 

Ett inlägg på Instagramkontona svenskakyrkan och biskopdalman gör just nu stor succé. Uppskattningen och de positiva kommenterarna rasar in. "Hur bra??" ,  "En otrolig video" och "Det bästa jag sett", är några av betygen på inlägget, som tycks ha landat helt rätt inte minst i en yngre målgrupp. 

"Biskop Johan i Strängnäs har lärt sig prata med generation Z. Hur många aura-poäng får han för sin visning av Strängnäs domkyrka?" står det i inlägget som snabbt fått spridning på Instagram, Facebook och Tiktok.  

Giving relaxation

Med Generation Z avses i det här fallet tonåringar och unga vuxna.

Biskop Dalman med kommunikatörer har, med glimten i ögat,  tagit hjälp av generation Z-uttrycken för att bjuda in till ett besök till domkyrkan i Strängnäs. En miljö som enligt inlägget "is givning relaxation", "lugn and ro" och dessutom har en "otrolig vibe". Se inlägget via länken till Instagram

Generation Z skriver manus

Trenden som videon med Johan Dalman är baserad på kallas för “gen z wrote the script” och just så är också fallet här. Bakom manuset står Alice Andreasson, 26, som jobbar på kyrkokansliets Sociala medier-redaktion.

– Som Gen Z ser jag de här uttrycken på sociala medier hela tiden. Många av orden handlar om att det är positivt, fantastiskt, legendariskt. Och vi har massa sådana saker i kyrkan att lyfta, säger hon.

Alice Andreasson och biskop Johan Dalman skapar viral succé. Foto: Charlotte Frycklund

Vill bjuda in till kyrkans verksamhet

De flesta trender som redaktionen ser på sociala medier sållar de bort, men just den här kände de direkt passade för Svenska kyrkan.

Alice Andreasson Johanna Stenius

– De som skapat trenden visade upp sina hotell, museum, djurparker och välkomnade till en verksamhet. Vi blev väldigt inspirerande, för vi har ju också en verksamhet som vi vill bjuda in till, säger Alice Andreasson.

Reaktionerna på videon har till övervägande del varit positiva, men det finns de som har ifrågasatt att man “skämtar om kyrkan”.

– Vi är inte ute bara efter att vara roliga, utan vi har valt humor som kommunikationsmedel för att vi vet att det är ett bra sätt att öppna dörrar till samtal med kyrkan, säger Johanna Stenius, gruppledare för Sociala medier-redaktionen.

– Språk ska inte sätta gränser. Vi måste tolka evangeliet i vår tid och nu har vi en plattform, sociala medier, med en viss typ av språk och funktioner som inte finns i vanliga livet. Då får man översätta dit, men på ett sätt så att budskapet om ta emot evangeliet förblir detsamma, säger Alice Andreasson.    

Svenska kyrkans mest sedda video

Redaktionen är glad över att Johan Dalman på kort tid kunde ställa upp och att han, som ungdomarna skulle sagt, understood the assignment.  

– Det var verkligen ett samarbete. Jag kom med manuset, men kände inte till Strängnäs domkyrka. Biskopen visste att “det här är jättehäftigt” och “det här är en jättebra fakta som vi kan säga det här till”, säger Alice Andreasson.  

Videon, tror Alice Andreasson och Johanna Stenius, är Svenska kyrkans mest framgångsrika inlägg på instagram.

– När vi såg resultatet med biskop Johan och hur otroligt bra han gjorde det här, tänkte vi att det skulle nog gå rätt bra. Men det här genomslaget kunde man inte förvänta sig. Det är som en otroligt gåva bara att se hur det har spridit sig, säger Johanna Stenius. 

Fakta: Vad betyder det?

Vissa av uttrycken i videon, som "main character energy" (ung. huvudrolls-energi) om Petrus och Paulus och "we understand the assignment" (ung. "vi vet vad vi gör")  förklarar nog sig själva.

 "Alpha", "slay" eller "icon" är olika former av toppbetyg. 

"Drip check" har, som framgår av biskopens Instragraminlägg, med en snygg outfit/klädsel att göra. Positiva "aura-poäng" får man framför allt genom att göra rätt i sociala situationer. 

"No cap" betyder ungefär "helt sant".

Och på senare tid har mycket på Tik Tok handlat om att vara "very demure, very mindful". En trend som startades av kreatören Jools Lebron. Demure betyder ungefär anständig, tillbakadragen, respektfull. 

Prenumerera på Nyhetsbrev

3 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

BGOL
Glädjespridaren Johan borde varit ett självklart val till ÄB
Martha Hellgren
Samtal mellan generationer hoppas jag att även de unga längtar efter. Jag som är gammal vem vill prata med mig?
Sofia
Hej Martha! Det finns nog många som vill prata med dig. Kanske vid kyrkkaffet? Allt gott! Sofia