Nu är kvinnorna fler

Männen och kvinnorna är nästan exakt lika många bland de anställda prästerna, men kvinnorna är lite fler, 1 533, jämfört med 1 527 män. Foto: Gettyimages .
Yonas Tamiru och Helena Hansson, präster i Skärholmens församling, testar gungbrädan i Västertorp, Stockholm. Och visst stämmer vågen: I Skärholmen är tre av prästerna, inklusive kyrkoherden, kvinnor och två är män.

Ny statisik visar att det nu är fler kvinnor än män som är präster i Svenska kyrkan. Men fortfarande är det mycket färre män än kvinnor som arbetar som diakoner eller i andra mer traditionellt kvinnliga yrken.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr!

Tillgång till hela sajten! Därefter förnyas prenumerationen löpande med 99 kr/månad. Avsluta när du vill.

• Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp