Under 2024 byttes dieseln ut mot HVO i skogsbruket i Skara stifts norra distrikt. HVO står för hydrerad vegetabilisk olja och tillverkas av vegetabiliska oljor och animaliska fetter, och enligt vissa beräkningar kan HVO sänka de fossila utsläppen med 83 procent jämfört med vanlig diesel.
Joakim Källman, som är skogsförvaltare i Skara stift, menar att motivationen kommer från Svenska kyrkans arbete för klimatet och målsättningen att kyrkan ska vara klimatneutral år 2030.
- Med ett sådant åtagande kan vi inte vänta, utan vi måste jobba i den riktningen, säger han.
Regeringens agerande motiverar förändringen
En annan faktor som påverkat är regeringens beslut om att slopa reduktionsplikten. Det innebar att diesel, som fram till dess innehållit omkring 30 procent biodrivmedel, nu enbart innehåller sex procent biodrivmedel.
- När reduktionsplikten sänks så måste vi agera. Vi kan inte vänta på bättre tider, säger han.
Att köra maskinerna på HVO blir dyrare än vanlig diesel. Stiftet ersätter merkostnaden för de företag som arbetar i norra distriktet, en summa som uppgår till omkring en miljon kronor om året.
- Det blir en kostnad, men när kyrkan har det målet som vi har så får vi ta det, säger Joakim Källman.
Ser nästan bara fördelar
Förutom kostnaden har han svårt att se några nackdelar med HVO-drivmedlet.
- En del firmor har varit lite försiktiga med att använda HVO för att de tror att det kräver mer service. Men de som kör maskinerna tycker att de till och med går bättre med HVO.
Förhoppningen är att snart använda HVO även i södra distriktet.