Nu dumpar Skara dieseloljan för att nå klimatmålen

"Det blir en kostnad, men när kyrkan har det målet som vi har så får vi ta det", säger Joakim Källman. Foto: Josefin Roos/Skara stift

Skogsmaskinerna i Skara stifts norra distrikt går inte längre på diesel utan det mer klimatvänliga HVO. Merkostnaden blir omkring en miljon kronor.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Taggar:

Skog Klimat

"Det blir en kostnad, men när kyrkan har det målet som vi har så får vi ta det", säger Joakim Källman. Foto: Josefin Roos/Skara stift

Under 2024 byttes dieseln ut mot HVO i skogsbruket i Skara stifts norra distrikt. HVO står för hydrerad vegetabilisk olja och tillverkas av vegetabiliska oljor och animaliska fetter, och enligt vissa beräkningar kan HVO sänka de fossila utsläppen med 83 procent jämfört med vanlig diesel.

Joakim Källman, som är skogsförvaltare i Skara stift, menar att motivationen kommer från Svenska kyrkans arbete för klimatet och målsättningen att kyrkan ska vara klimatneutral år 2030.

- Med ett sådant åtagande kan vi inte vänta, utan vi måste jobba i den riktningen, säger han.

Regeringens agerande motiverar förändringen

En annan faktor som påverkat är regeringens beslut om att slopa reduktionsplikten. Det innebar att diesel, som fram till dess innehållit omkring 30 procent biodrivmedel, nu enbart innehåller sex procent biodrivmedel.

- När reduktionsplikten sänks så måste vi agera. Vi kan inte vänta på bättre tider, säger han.

Att köra maskinerna på HVO blir dyrare än vanlig diesel. Stiftet ersätter merkostnaden för de företag som arbetar i norra distriktet, en summa som uppgår till omkring en miljon kronor om året.  

- Det blir en kostnad, men när kyrkan har det målet som vi har så får vi ta det, säger Joakim Källman.

Ser nästan bara fördelar

Förutom kostnaden har han svårt att se några nackdelar med HVO-drivmedlet.

- En del firmor har varit lite försiktiga med att använda HVO för att de tror att det kräver mer service. Men de som kör maskinerna tycker att de till och med går bättre med HVO.

Förhoppningen är att snart använda HVO även i södra distriktet.

Fakta: HVO

HVO (hydrerad vegetabilisk olja) är ett syntetiskt bränsle som tillverkas från förnybara råvaror, som vegetabiliska oljor och animaliskt avfall. Det kan användas i de flesta moderna dieselmotorer utan att dessa behöver modifieras, och kan sänka utsläppen av växthusgaser med upp mot 90 procent. En kontrovers kring HVO har handlat om inblandningen av palmolja, men i dag går det att köpa HVO utan palmolja.