Nytt tänk för att nå ut på nya sociala medier

Gävle församling (Gud Va Kul till vänster) och Särö pastorat (SKU Särö, ovan) lägger ut skojiga filmsnuttar på Tiktok som ett nytt sätt att nå unga. Över hälften av barn och unga födda på 2000-talet använder Tiktok varje vecka.

Genom roliga videor på Tiktok har kontona Gud Vad Kul och SKU Särö hittat ett nytt sätt att prata om tro. På appen har de nått ut till flera hundra tusen barn och unga. Nu vill de peppa andra att våga ge sig på denna nya plattform.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
Gävle församling (Gud Va Kul till vänster) och Särö pastorat (SKU Särö, ovan) lägger ut skojiga filmsnuttar på Tiktok som ett nytt sätt att nå unga. Över hälften av barn och unga födda på 2000-talet använder Tiktok varje vecka.

Tiktok är ett socialt medieverktyg och en videoplattform där vem som helst kan ladda upp ­korta, egengjorda videor. För varje år växer appen i popularitet. Över hälften av barn och unga födda på 2000-talet använder Tiktok ­varje vecka, visar en rapport från Internetstiftelsen om svenskarnas internetanvändning 2021. Och det är inte bara skojiga filmsnuttar, utan det är här de får sina nyheter och har kontakt med vänner.

Samtidigt är användandet av Tiktok minimal bland den del av befolkningen som är född på 1980-talet eller tidigare. Hur överbryggar man den klyftan för att nå ut bland de yngre?

Prästen Sofie Halvarsson och ideellt engagerade Oliver Hjalmarsson Sarlind, från Gävle församling, startade spontant Tiktok-kontot Gud Vad Kul sommaren 2020.

– Vi bestämde när vi började att vi gör det här så länge det känns kul för oss båda. Det är viktigt att det inte blir någon börda, utan så länge det känns bra fortsätter vi, säger Sofie Halvarsson.

Karl Oskar Löfgren är församlingspedagog i Särö pastorat och han och hans kollegor startade kontot SKU Särö som ett sätt att nå ut till ungdomarna i pastoratet under den första pandemi­vågen. Deras strategi för att lyckas är att alltid ha en plan för uppladdningar. När ungdomsgruppen inte kunde träffas fysiskt laddade de upp ett klipp varje vecka, på just den tid då gruppen vanligtvis hade sin träff.

För att fånga uppmärksamhet på Tiktok är det viktigt att tittaren direkt fattar vad det handlar om, det är de överens om. Både SKU Särö och Gud Vad Kul har märkt att videor där kristna symboler, som kors och prästkläder, syns tydligt fungerar bra på appen.

Oliver Hjalmarsson Sarlind och Sofie Halvarsson (t v), från Gävle församling, ligger bakom Tiktokkontot Gud Vad Kul. Karl Oskar Löfgren (t h) har alltid en ny plan för uppladdning på Tiktokkontot SKU Särö.

– Det ska vara roligt för folk som inte är kyrkliga, men samtidigt ska det kopplas till kyrkan. Får man 100 000 visningar kanske ett fåtal av dem faktiskt går i kyrkan, men många tycker det är kul ändå. Då bryter vi fördomar på det sättet, säger Oliver Hjalmarsson Sarlind.

Det här tankesättet kring innehåll har lett till att Gud Vad Kul har fått kommentarer som “Här har vi troende människor som är sköna!” eller “Hade du varit vår präst hade jag kommit till kyrkan varje söndag”.

– Det är viktigt att alltid ha teologiska glasögon på sig när vi gör videorna. Vi tänker väldigt mycket på vilka som kan ta illa upp och vad för punkter vi egentligen trycker på. Man får fundera lite på vad man skojar om och inte skojar om, säger Sofie Halvarsson.

Det bästa med Tiktok är att man snabbt kan nå ut till många. Det svarar både Oliver Hjalmarsson Sarlind och Karl Oskar Löfgren lika blixtsnabbt när de får frågan.

– Just Tiktok har en positiv och negativ tendens att verkligen sprida sig snabbt och brett. Och av den anledningen ville vi satsa på det, för att nå ut brett. Och förhoppningsvis har det kanske hjälpt andra församlingar också att deras ungdomar har sett den här typen av innehåll, säger Karl Oskar Löfgren.

– Att vara kristen i dag i det här sekulariserade samhället och specifikt att vara ung och kristen är inte alltid lätt. Det känns som att det finns personer som har hittat stöttning i oss, säger Sofie Halvarsson.

För Oliver Hjalmarsson Sarlind och Sofie Halvarsson har populariteten på Tiktok resulterat i igenkänning på stan. De beskriver händelserna som kul i stunden, men det är inte något de har fok­userat mycket på.

– Vårt motiv är inte att bli kända. Det som driver oss är att vi är kristna och vill visa på Guds kärlek, som här tar sig uttryck ­genom att vi gör roliga videor, ­säger Sofie Halvarsson.