– Det ska vara roligt för folk som inte är kyrkliga, men samtidigt ska det kopplas till kyrkan. Får man 100 000 visningar kanske ett fåtal av dem faktiskt går i kyrkan, men många tycker det är kul ändå. Då bryter vi fördomar på det sättet, säger Oliver Hjalmarsson Sarlind.
Det här tankesättet kring innehåll har lett till att Gud Vad Kul har fått kommentarer som “Här har vi troende människor som är sköna!” eller “Hade du varit vår präst hade jag kommit till kyrkan varje söndag”.
– Det är viktigt att alltid ha teologiska glasögon på sig när vi gör videorna. Vi tänker väldigt mycket på vilka som kan ta illa upp och vad för punkter vi egentligen trycker på. Man får fundera lite på vad man skojar om och inte skojar om, säger Sofie Halvarsson.
Det bästa med Tiktok är att man snabbt kan nå ut till många. Det svarar både Oliver Hjalmarsson Sarlind och Karl Oskar Löfgren lika blixtsnabbt när de får frågan.
– Just Tiktok har en positiv och negativ tendens att verkligen sprida sig snabbt och brett. Och av den anledningen ville vi satsa på det, för att nå ut brett. Och förhoppningsvis har det kanske hjälpt andra församlingar också att deras ungdomar har sett den här typen av innehåll, säger Karl Oskar Löfgren.
– Att vara kristen i dag i det här sekulariserade samhället och specifikt att vara ung och kristen är inte alltid lätt. Det känns som att det finns personer som har hittat stöttning i oss, säger Sofie Halvarsson.
För Oliver Hjalmarsson Sarlind och Sofie Halvarsson har populariteten på Tiktok resulterat i igenkänning på stan. De beskriver händelserna som kul i stunden, men det är inte något de har fokuserat mycket på.
– Vårt motiv är inte att bli kända. Det som driver oss är att vi är kristna och vill visa på Guds kärlek, som här tar sig uttryck genom att vi gör roliga videor, säger Sofie Halvarsson.