Vårt deltagande är inget missbruk

Gustav Kasselstrand, Axel W Karlsson Alternativ för Sverige

Om kyrko­valet skulle reformeras till att endast ha direktval i församlingar, skulle vi kandidera även i ett ­sådant system

I debattartikeln ”Kyrkomötet utnyttjas som språngbräda” (KT 38/2021) pekar Gunnar Edqvist ut nomineringsgruppen Alternativ för Sverige som “ulvar som inte ens har fårakläder” och ”kyrkomötesmissbrukare”. I den mån detta uppfattas som ett problem tror vi inte att lösningen är att minska demokratin i kyrkan genom att göra vissa val indirekta.

Vi är övertygade om att en ­sådan ändring kommer att minska människors engagemang i kyrkan. De flesta som nu ropar på reformer av valsystemet – antingen genom indirekta val eller genom att införa en spärr – framstår som bittra förlorare vars främsta drivkraft just är att stoppa oppositionella grupper från att vinna inflytande, snarare än någon genuin vilja att få ett bättre valsystem.

Vi vill påminna om att Alternativ för Sveriges uppseendeväckande valframgång möjliggjordes av att över 10 000 medlemmar i Svenska kyrkan röstade på oss – medlemmar som gav sitt stöd till vår kyrkopolitik och som känner förtroende för våra företrädare. Alla dessa medlemmar tillhör en församling.

Alternativ för Sverige ställer upp i kyrkovalet eftersom partiet anser att Svenska kyrkan har ett viktigt budskap, om hon håller sig till sin bekännelse och lära, samt förvaltar stora värden för svenska folket. Om deltagandet i valet därutöver har sidoeffekten att människor engageras kristet och demokratiskt, och att AFS blir känt, så är det inget ”missbruk”.

Även andra partier, som direkt eller indirekt är kopplade till en nomineringsgrupp, gläds åt en eventuell valframgång i kyrkovalet, utan att Edqvist kallar det för ”missbruk”. Om kyrko­valet skulle reformeras till att endast ha direktval i församlingar, skulle vi kandidera även i ett ­sådant system.

Gustav Kasselstrand
partiordförande
Axel W Karlsson
präst, partilös kandidat för Alternativ för Sverige

Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.