Så styrs Svenska kyrkan

Har du svårt att få grepp om Svenska kyrkans organisation? Kika på den här filmen som förklarar det viktigaste du behöver känna till. Vi tipsar också om den pedagogiska affischen Så styrs Svenska kyrkan bra att ha nära till hands i uppdraget som förtroendevald. Beställ affischen här! Fler gratisfilmer och våra utbildningserbjudanden hittar du här.

KYRKANS ORGANISATION

Att skapa en förståelse för kyrkans sammanhang och organisering är en viktig pusselbit i rollen som förtroendevald. Vid första anblicken kan det kännas avskräckande komplicerat, men påminn dig då om att allt utgår från församlingen, den lokala verksamheten, där du är en del.

Övning
Hur ser organisationen i din församling eller ditt pastorat ut? Fråga efter en organisations-skiss om du är osäker.

Tips för att lära mer!
Vi tipsar om att läsa Arbetsordning för kyrkorådet som är beslutad i församlingen eller pastoratet.

Vi tipsar också om den pedagogiska affischen Så styrs Svenska kyrkan – bra att ha nära till hands i uppdraget. Den kan beställas här.