Debatt
En kyrka är inget varumärke
Med den sista tiden kuppartade namnändring av Svenska kyrkansinternationella arbete visar Svenska kyrkans ledning med all tydlighetvilken inriktning och framtid man ser för det internationella arbetet:ett multilateralt biståndsarbete. Vi delar inte den framtiden.
Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.
Vi som brinner och arbetar för kyrkorelationer, dialog och kontakter med Kristi världsvida kyrka finner allt mindre utrymme i Svenska kyrkan på nationellt plan. Den delen som tidigare kallades Svenska kyrkans mission har i dag blivit ett av fem teman. Ordet mission nämns över huvud taget inte. Den enda platsen där mission används är komiskt nog av Nämnden för internationell mission och diakoni. Det namnet bör snarast ändras till nämnden för Act-alliance.
har Svenska kyrkans internationella arbete och dess organisation gått från att ha varit kyrkorörelse, alltså en demokratisk organisation till en professionaliserad organisation. En professionaliserad organisation arbetar med experter som gör insatser under begränsad tid. De är specialister som åker runt världen och skruvar på biståndsapparaten så att projekt redovisas i tid och nya budgetar kan läggas. Då blir det inte tråkiga glapp i redovisningarna utan en bra genomströmning av pengar i projekten. Apparaten snurrar smärtfritt.
blivit viktigt för en kyrka? Svenska kyrkans ledning vill medvetet definiera sig på en biståndsmarknad. Man vill slåss om andelarna på en ganska omfattande insamlingsmarknad. För att detta ska lyckas behöver inte bara en trovärdig och professionell organisation utan också ett tydligt ansikte utåt – ett varumärke. Det hoppas man på att Act-alliance kan bli. Då kan det bli mera tyngd i insamlingsbössorna. Därför blir annat slag av internationellt arbete ointressant. Kyrkorelationer är långsamma, dyra och har en osäker effekt. De ger framför allt röda siffror i budgeten.Vi tror mycket få gräsrötter i Svenska kyrkan är medvetna om denna utveckling. Nu är det sagt svart på vitt i och med namnändringen. Vi menar att en kyrka behöver andra kyrkor för att existera. Gör hon inte det krymper hennes själ och hon blir ett varumärke. En kyrka är inget varumärke, hon är en kyrka.
scenarier i detta läge: 1) vi diskuterar namnet fram och tillbaka men glömmer bort den viktigaste frågan: att det handlar om vår identitet och trovärdighet som kyrka eller 2) diskussionen uteblir och inriktningen kvarstår.Det alternativ som då kvarstår är att vi som tycker att internationella kyrkokontakter och utbyten är viktiga startar en egen organisation, Svenska kyrkans missionssällskap helt enkelt. Alternativet är ett ödets ironi: att kyrkomission till slut blev sällskapsmission. Men Svenska kyrkans behov av sina systrars och bröders tro och liv i den världsvida kyrkan är för viktigt för att slarvas bort.
utsända av Svenska kyrkan som lärare på Saint Paul’s Theological Seminary, Filippinerna