Debatt
Gör vigselrätten individuell
De senaste dagarna har Svenska kyrkans biskopar lyft debatten rörandevigselrättens vara eller icke-vara efter det att äktenskapslagen ändrastill att inkludera samkönade par. En majoritet av biskoparnaargumenterar i DN den 6 februari, att vigselrätten ska slopas.
Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.
Deras främsta argument är att det blir ohållbart för Svenska kyrkan att ha vigselrätt när inte alla präster kommer att ställa upp på att viga samkönade par. Det blir en tydlig diskriminering. Ett led i denna argumentation är också att det öppnar upp en frihet för Svenska kyrkan att ha kvar olika tolkningsinriktning och tradition i kyrkan.
av biskoparna hävdar i stället som ett motargument i DN, att Svenska kyrkan bör behålla vigselrätten. Dels eftersom, som biskop Martin Lind uttrycker ”att vilja frånta trossamfunden vigselrätten är att svika människor som vill avge vigsellöften”. Ett ytterliggare argument är att grundproblemet kvarstår även om Svenska kyrkan avsäger sig vigselrätten, nämligen; ”Problemet, menar de fyra biskoparna, är att alla präster i Svenska kyrkan inte kommer att behandla samkönade par på samma sätt som andra par.”
i Svenska kyrkan så ser jag att båda artiklarna innehåller grundade argument. Jag delar både majoritetens utspel, att vi som kyrka inte kan riskera öppen diskriminering, vilket blir fallet då en grupp präster i vår kyrka kommer att tillåtas”väja” från att förrätta vigslar mellan samkönade par. Det är inte samma sak att ”väja” för Sveriges rikes lag, som det är att inte vilja förmedla välsignelse. Det är givetvis också en form av diskriminering, men denna väjning ryms troligen under religionsfrihetslagen.
också de övriga biskoparnas motargument, nämligen att det i en bemärkelse är ett svek mot människor som vill gifta sig i kyrkan.
är att vi är en kyrka som rymmer olika typer av tolkningar och traditioner. Våra medlemmar och präster är inte en enhetlig grupp, vi röstar på olika saker och har olika värderingar. Jag tänker att vi behöver ta vår utgångspunkt i detta. Hur kan vi vara denna heterogena kyrka, utan att diskriminera våra medlemmar när de vill gifta sig i kyrkan.Mitt förslag är att göra vigselrätten individuell. Det vill säga att vigselrätten inte är kyrkans, utan enskilda prästers. Borgerliga vigselförättare utses i dag av länsstyrelsen. Jag finner det vara en möjlig tankekonstruktion att de präster som finner sin teologi förenlig med svensk lag, själva ansöker hos länsstyrelsen att bli vigselförättare i Svenska kyrkan. De som inte finner det förenligt kan inte inneha vigselrätt, utan kan endast leda välsignelse gudstjänster över borgerligt ingångna äktenskap. Jag är trygg i att vi är tillräckligt många präster i Svenska kyrkan i dag som finner vår teologi förenlig med den nya äktenskapslagen, så därför bör vi också vara tillräckligt många som kan erbjuda våra medlemmar att gifta sig i kyrkan.
rimligt att vi präster enskilt får ta ansvar och stå för vår teologiska övertygelse. Och för en del kommer det i så fall innebära att man inte kan vara vigselförättare i Svenska kyrkan.På så sätt gör vi frågan till enskilda prästers fråga, och på så sätt behöver inte heller våra homosexuella medlemmar riskera att belastas för vare sig en förlorad vigselrätt eller diskriminering.
LIZA WESTERLUNDkomminister i Kullerstad/Vånga/Kimstad/Skärkind, Linköpings stift