Gud är större än Jesus

Jan Sjunnesson

Foto: Getty Images

Det räcker gott att frukta Gud och leva rätt. 

Kristenheten har i alltför hög grad fokuserat på personen Yeshua ben Yosef, en kringvandrande judisk predikant och helbrägdagörare. Han var ett religiöst geni, en helig judisk man, en hasid, som satte den ende Guden först, inte sig själv. Han skulle knappast ha velat att hans efterföljare dyrkade honom som en gud.

De romerska medborgare och ickejudar som flockades runt honom före vår tideräkning hade gått till judiska synagogor för att ta del av det heliga folket, judarnas, riter och tro utan att bekänna sig till denna monoteism. Vissa dyrkade samtidigt egna romerska gudar, andra jämställde judarnas ende gud Jahve med den himmelske guden Caelus. 

Bibelforskaren Paula Frediksen har visat hur rörig monoteismen var vid denna tid och hur de första kristna ansåg sig tillhöra judendomen. Samma hållning finns i Paulusforskningen i Lund runt Magnus Zetterholm, Mark Nanos med flera Många historiker menar dessutom att kristendom som vi idag betraktar den inte formerades förrän efter koncilierna på 300-talet, ja till och med att Paulus skapade kristendomen (Reimarus, Schweizer, Wilson, Tabor, Mats G. Larsson).

Religionshistorikern Geza Vermes beskriver Jesus Gudstro som i allt judisk i sin bok The Authentic Gospel of Jesus (2003) där han går igenom citat tillskrivna Jesus i de tre första evangelierna. I Johannesevengeliet beskrivs en förandligad Jesusgestalt, en kristologisk process som exegeten Bart Ehrman menar i How Jesus became God (2015) utvecklas från Markus kortfattade historia över Matteus och Lukas mer svävande beskrivningar till en fullständig och svårgripbar ontologi.

En lägre kristologi skulle undvika alla de schismer som kyrkohistorien uppvisar (arianismen, homoousios /homoiousios, ex Patre procedit/ ex Patre Filioque procedit, och så vidare). En annan fördel är att kristna slipper det ologiska oket att tala om för judar att de inte begriper sin egen religion och sina heliga skrifter. 

I likhet med de gudfruktiga som Psaltaren talar om, ”Herren har avskilt åt sig de fromma” och som nämns som theosebēs, eusebēs, dikaios, pistos, så kan ickejudiska kristna se sig som de ickejudar i Romarriket som tydde sig till synagogor utan att konvertera men tillbe samma Gud.

De judiska kristna nasaréerna och ebioniterna liksom Jesus bror Jakob, ledare för den första församlingen i Jerusalem, förstod att tillbe Gud, inte den människa som visat sig och på ett karismatiskt vis och med full kraft och lärdom predikade om den ende Guden, vars namn inte ska uttalas utan bara Namnet eller Herren.

Det räcker gott att frukta Gud och leva rätt efter de sju allmänmänskliga och moraliska bud enligt den Noahidska traditionen. Jesus visade på dem och vi kan respektera och hylla hans anvisningar och följa hans utmärkta exempel i hans liv och gärningar.

Jan Sjunnesson, fil mag i filosofi och medlem i Frillesås församling, Halland

Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.

Prenumerera på Nyhetsbrev

1 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

Ansgar
”Jesus svarade honom: »Jag är vägen och sanningen och livet; ingen kommer till Fadern utom genom mig”. Joh 14:6