Hbtqi-arbetet hotas om vi slarvar med teologin

Fredrik Modéus, biskop i Växjö stift

Det behövs en renässans för och en utveckling av teologin kring hbtqi-personers rättigheter, skriver biskop Fredrik Modéus. Foto: Markus Gustafsson

Låt oss som kyrka stå upp för friheten för varje människa att vara den man är skapad till. Låt oss hålla fast vid inkluderingens landvinningar men också skärpa den teologiska argumentationen.

Nyligen anordnades Pride-veckan i stiftsstaden Växjö. Som vanligt vajade regnbågsflaggan vid biskopsgården Östrabo som ett tecken på Guds mångfaldiga skapelse. Men när veckan var över hade någon skurit av flaggstångens linor och stulit flaggan. En marginell skadegörelse kan tyckas, men jag läser in något mer.

I en alltmer polariserad värld, där demokratiska värden är på nedgång, är minoritetsgrupper bland de första som misstänkliggörs och utmålas som hot. Det är ett fenomen som känns igen från historiens mörkaste epoker. Vi ser det övertydligt i USA där nedmonteringen av demokratin äger rum i realtid, och på många håll i världen hotas nu hbtqi-personers rättigheter. I Ungern har Pride-evenemang förbjudits, i Georgien har man kraftigt inskränkt hbtqi-personers rättigheter och i USA har det under året hittills lagts fram närmare 900 lagförslag som begränsar transpersoners rätt till grundläggande vård, utbildning, erkännande och att få existera offentligt.  

I Sverige har vi kommit långt när det gäller hbtqi-personers rättigheter, men backar i aktuella mätningar enligt den så kallade Europaportalen. I samtal hör jag ofta hbtqi-personer berätta om en ökad otrygghet i Sverige. De säger att utvecklingen går åt fel håll, och att majoritetssamhället inte märker det. Det är tydligt att politiska beslut och förändrad retorik i världen får konsekvenser även här. 

Svenska kyrkan har en på många sätt stolt historia när det gäller inkluderingsarbete. Kanske har det största arbetet gjorts i församlingar där människor fått erfara vad det betyder med en öppen och trygg kyrka, där man känner sig sedd, bekräftad och älskad. 

Inkluderingsarbetet sträcker sig många decennier bakåt: På 60- och 70-talen höjdes röster för en revision av de icke-bejakande ställningstaganden om homosexualitet som stod att läsa i ett biskopsbrev från 1951. År 1974 publicerades så resultatet av en utredning, gjord på uppdrag av biskopsmötet, vilken lät förstå att det inte finns hinder för den som är homosexuell att inneha kyrklig tjänst, och att välsignelse av samkönade par skulle kunna vara en möjlighet. År 1988 skrev en arbetsgrupp i Svenska kyrkan rapporten Homosexuella i kyrkan – en fråga om kärlek. När hela världen fruktade AIDS, vilket stigmatiserade framför allt homosexuella män, ville Svenska kyrkan i stället låta kärleken vara i blickfånget. Även om somligt av det ovan nämnda i backspegeln ter sig självklart, var flera av slutsatserna radikala för sin tid. Det är i sammanhanget viktigt att komma ihåg att homosexualitet klassades som en sjukdom fram till 1979. 

Anna Karin Hammar och Ninna Edgardh har nyligen skrivit boken Äkta makor – en queer historia. Den är ett viktigt bidrag till att fördjupa kunskapen om Svenska kyrkans beslut, ställningstaganden och teologiska arbete rörande sexualitet och hbtqi. Författarna skriver att de möter många, framför allt bland yngre, som vet ganska lite om hur vi tagit oss till den punkt där vi befinner oss nu. De betonar att det utan den kunskapen blir svårt att försvara rättigheterna när de hotas. 

Vi tar lätt landvinningarna i inkluderingsarbetet för givna. Men i en tid när samhällsklimatet hårdnar och minoriteter betalar priset är detta farligt. Vi har blivit så vana vid att utvecklingen går åt rätt håll i vårt land, att vi ibland tappar stringensen i försvaret av hbtqi-personers rättigheter. Vi kan inte luta oss tillbaka och förlita oss på att kampen som fört oss hit är självklar. Vi får inte bli bekväma och historielösa.

I möten med yngre ser jag oftast en självklart positiv inställning till hbtqi-personer. Men ibland saknas argumenten, framför allt de teologiska. Det behövs en renässans för och en utveckling av teologin kring hbtqi-personers rättigheter, inte minst för att möta den radikala nykonservatism och toxiska manlighet som i ohelig allians gör att livsutrymmet krymper för hbtqi-rörelsen. 

De teologiska argumenten är många: Gud har gjort oss olika, och mångfalden är en del av Guds skapelse. I centrum av kristen tro står Guds kärlek, och relationer som präglas av ömsesidighet och respekt är ett uttryck för kärlek, oavsett kön. I sin bok skriver Hammar och Edgardh: ”Svenska kyrkan har uttryckt sambandet mellan kontinuitet och växling i traditionen genom att betona att det som råder över allt annat är det dubbla kärleksbudet, att vi ska älska vår nästa såsom oss själva och Gud över allting.” De bibliska texter som ibland har tolkats handla om vår tids homosexualitet ska förstås i sin historiska och kulturella kontext, de syftar på andra fenomen än samkönade kärleksrelationer. Jesus säger inget om hbtqi-personer, däremot umgås han med utsatta och utmanar etablerade normsystem. Där Andens frukter blir synliga är Guds kärlek närvarande. Och det finns än fler teologiska argument. 

För många är dessa argument välkända sedan länge. Men de får inte falla i glömska. Och utvecklingen behöver gå vidare, allteftersom vi lär oss mer om Guds mångfald under regnbågen. Så låt oss som kyrka stå upp för friheten för varje människa att vara den man är skapad till. Låt oss hålla fast vid inkluderingens landvinningar men också skärpa den teologiska argumentationen, allt för att möta en tid då minoritetsgrupper sitter trångt, även om majoritetssamhället inte ser det.

Jag har köpt en ny regnbågsflagga till Östrabo. Nästa år hissar jag den igen, både i solidaritet med alla som kämpar i vår kyrka, i vårt land och i vår värld, och som en påminnelse om att arbetet måste fortsätta. Och jag hissar flaggan som en hyllning till alla som gått före och banat väg för mångfaldens välsignelser.

Fredrik Modéus,
biskop i Växjö stift

Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.

Taggar:

Hbtq

Prenumerera på Nyhetsbrev

3 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

Andreas Holmberg
Fredrik Modeus har rätt i att det teologiska slarvet är ett hot mot hbtqia-arbetet. T ex designade Gilbert Baker inte Pride-flaggan som ett tecken för "Guds mångfaldiga skapelse" i största allmänhet. Och när välsignelse av homosexuella par följdes av generell välsignelse av partnerskap och sedan av könsneutrala äktenskap, sa man i varje steg att det mest var en bekräftelse av vad vi redan infört i kyrkan. Men NÅGON gång måste väl det queera paradigmskiftet ha skett? Det som om en månad, på kyrkoledningens tillskyndan, kröns med Kristerssons könslag, på dagen 12 år efter Hägglunds (som gav oss barnafödande män och till synes välskapta barn "födda i fel kropp"). Nu ska ingen heteronormativitet, om än aldrig så "moderat", vara möjlig, nu när Adam och Eva kan vara två biologiska karlar och Fredrik och Martin biologiskt kan vara ett par som får barn med varandra på vanligt sätt. Förstår inte biskop Fredrik att detta i mångas ögon tycks bekräfta biskop Anders' i Lund profetia 1958 om "gnostikers och svärmeandars väg"? Vi kan ju inte ens längre utan s k "transfobi" påstå att Växjö aldrig haft en kvinnlig biskop! När nu trebarnspappor blir ihop med varann - eller säger att de är kvinnor.
Andreas Holmberg (ej biskop)
PS. Jag är själv medskyldig, för jag bejakade tidigt välsignelse av homosexuella par på enskild prästs ansvar (något som ju även förre påven öppnade för). Men jag anade aldrig att detta - mot alla dåvarande biskopars försäkran - skulle leda till "det könsneutrala äktenskapet", även i kyrkan! Eller att vissa stiftschefer t o m skulle vägra prästviga sådana som fortfarande tror att äktenskapet per kristen definition är ett förbund mellan en (1) man och en (1) kvinna. DS.
Fredrik
Tack för att du inte låter det tystna. Tack för att du ger röst åt något som alltför ofta viftas undan som marginellt, men som för många av oss är ett verkligt och dagligt villkor, att rätten att vara den vi är skapade till inte är självklar, inte ens i de rum där vi borde känna oss allra mest hemma. Att någon skär av linorna och stjäl en flagga kan tyckas vara en liten sak, men som du skriver är det mer än skadegörelse. Det är en bild av hur livsutrymme begränsas, hur tillit urholkas. Därför betyder det mycket att du inte viker undan, utan i stället ställer dig i ljuset, i tron, och hissar flaggan igen, inte bara som en symbol, utan som en bekännelse. Jag vill särskilt tacka dig för att du lyfter vikten av teologisk argumentation. Vi får inte göra misstaget att tro att detta endast är en fråga om inkludering i social eller politisk bemärkelse. Det handlar om tron på Gud som skapare, försonare och livgivare, om att relationer och kärlek som är teologiska verkligheter. Att skärpa och lyfta den teologiska reflektionen är inte att skapa konflikt, utan att ge rötter åt det vi redan ser i frukten. Kärlek, trofasthet, ömsesidighet, Andens frukter. Det är viktigt att också säga, rösterna från de som själva lever i marginalerna behövs, men de bärs inte alltid lika långt. Därför har allierade en särskild plats. De som talar från positioner av makt, av trygghet, av lyssnande, deras/dina ord ekar ofta längre, når fler, och skapar utrymme för oss andra att andas. När sådana röster, som din, använder sitt gehör till att stå upp för människovärdet, blir kyrkan till just det rum vi tror den är kallad att vara, heligt, öppet och sant. Så tack, Fredrik, för att du bär detta, teologiskt, pastoralt, mänskligt, för att du med eftertryck säger det som så många längtat efter att höra, att arbetet fortsätter, oavsett vilken månad på året det är. Med tacksamhet!