Kan man vara Israelvän och ändå fördöma vad som pågår i Gaza?

Larseric Nyberg

Förstörd Kibbutz i norra Israel. Foto: Privat och Ariel Schallit

Som Israelvän och kristen är detta en stor sorg. 

Större delen av omvärlden fördömer Israels krig på Gazaremsan liksom bosättarrörelsens trakasserier av det palestinska folket på Västbanken. Det är minst sagt förvånande och sorgligt att så många kristna försvarar Israels handlande. Ofta menar man, att Israel har rätt att med alla medel försvara det land de en gång fått av Gud.

Argumenten hittar man nästan alltid i Gamla testamentet, där man finner en krigargud, som ofta uppmanar sitt folk till krig och tillspillogivning. Ibland hänvisas till att man inte kan lita på massmedias rapporter. Det samma säger man dock sällan om exempelvis kriget i Ukraina.

Jag betraktar mig själv som Israelvän. 1960 kom jag första gången till det Heliga landet som mycket ung sjöman. Med skandinaviska sjömanskyrkan reste jag runt i det dåvarande Israel. Sedan dess har jag som präst haft ett flertal studiecirklar om Israel och gjort församlingsresor dit.

Landet var 1960 inte mycket större än Småland. Västbanken var ockuperad av Jordanien och från Golanhöjderna kunde man höra hur man sköt mot kibbutzerna i Israel. Israel har allt sedan statens bildandes 1948 varit omringade av fientliga länder och utan en krigsmakt, hade Israel inte funnits idag.

Men kan man som kristen försvara allt som Israel gör mot sina grannländer? Kan man försvara övervåldet i Gaza och på Västbanken? Kan Guds egendomsfolk använda svält som stridsmedel? Nyligen berättades det i radio om hur en palestinsk läkare i Gaza arbetade dag och natt på ett sjukhus. Han hade gått ner 30 kilo av svält och bodde på nätterna i ett tältläger. Svälten delar han med större delen
av Gazas befolkning. Tusentals barn har svultit ihjäl.

Som Israelvän och kristen är detta en stor sorg. Kan man som kristen verkligen tro att Gud står bakom och sanktionerar det som sker? Det är för mig en helt främmande Gud. När jag läser Nya testamentet i Bibeln möter jag där en kärlekens och nådens Gud.

Låt mig sluta med en metafor. Om någon har ett barn som mobbar och skadar sina kamrater kan föräldrarna fortfarande älska sitt barn men ta starkt avstånd från barnets handlingar. På samma sätt kan man vara Israelvän men samtidigt ta avstånd från det som allt fler kallar för ett folkmord i Gaza.

 

Larseric Nyberg
kyrkoherde emeritus

Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.

Taggar:

Israel Gaza Krig

Prenumerera på Nyhetsbrev

1 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

Anders Brännström, Uppsala
Absolut Larserik! Man kan också vara sverigevän och samtidigt kritisera saker som statsmakterna, myndigheterna och andra aktörer gör. Man kan också vara vän av Svenska kyrkan och samtidigt kritisera det som delar av kyrkan gör. Det är ju uttryck för den demokrati som vi vill ha i Sverige och Svenska kyrkan. Problemet är att dagens samhälle är alltför polariserat: Antingen helt för eller helt emot. Så enkelt är ju inte tillvaron uppbyggd. Inte minst när det gäller Mellan östern är det viktigt att inse att mycket av informationen som når oss är osann och manipulerad. I kritiken mot staten Israel i Gaza gäller det att inte glömma att samtidigt framföra att landet Israel agerar i skydd och försvar från en terroroststämplad organisation Hamas, med en uttalad agenda att så snart som möjligt utradera staten Israel från kartan. Alla världens terrorister inklusive Hamas agerar utifrån en agenda där ingen politisk eller polisiär kontroll finns och kidnappningar, mord, våldtäkter, manipulerad information, mänskliga sköldar, plundring av förnödenheter avsedda för nödlidande bara är delar av verktygslådan.