Debatt

Vad ska kyrkan ha Facebook till?

Sociala medier. Facebook och andra sociala medier gör att kyrkans personal möter människor som man annars skulle ha svårt att nå, skriver Dan Bernspång.

Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.

Det pågår i många församlingar i Svenska kyrkan en diskussion om de sociala mediernas plats i församlingsarbetet. Många har insett värdet i att vi som kyrka finns där människor befinner sig, men många har fortfarande ett starkt motstånd mot internet och de så kallade sociala medierna.
höra talas om ytterligare en församling som har förbjudit sina anställda att vara på Facebook på arbetstid. Jag måste erkänna att jag har svårt att förstå att man kan komma fram till den slutsatsen. För min del är det lika konstigt som att säga att anställda inte får prata i telefon på arbetstid. Är man rädd för att anställda ska sitta hela dagarna och bara vara privata på internet är det snarare en fråga om att styra upp användandet än att förbjuda det. Precis som man får göra om man misstänker att en anställd sitter i timmar och pratar privat i telefon på arbetstid.
faktiskt handlar om att man är rädd för att det ska ta för mycket tid. Det är säkert så att många kyrkoherdar själva inte använder Facebook och andra sociala medier särskilt frekvent, så man tror att personalen bara håller på med privata saker. Man ser kanske att personen i fråga sitter mycket vid datorn, och man har en ambition att personalen ska vara ute och möta människor. Jag förstår denna ambition och delar den självklart. Men jag menar att Facebook, och andra så kallade sociala medier fyller denna funktion i dagens samhälle.
på sociala medier möter man människor, som man annars skulle ha svårt att möta. Man får kontakt med människor i åldrar och i livssituationer som kyrkan förtvivlat försöker nå på andra sätt. Man får en känsla av vad som rör sig ”ute i världen”, vilka frågor som är viktiga för människor och hur resonemangen i samhället går. En övervägande majoritet av alla människor under 40 år använder Facebook flera gånger i veckan. Hur många andra träffpunkter har vi där vi kan nå så stor del av befolkningen i dessa åldrar?Utöver detta är min erfarenhet att man ofta genom dessa kontakter får fördjupad kontakt som inte sällan leder till personliga möten och en väg in i församlingens gemenskap. Många kontakter leder till djupa samtal om livet och tron.
sociala medier sedan 2001 och menar att detta är ett unikt forum för kyrkan att nå ut till de generationer som inte har fått kyrkans budskap om Jesus Kristus som världens frälsare med sig hemifrån. Den muntliga tradering av kyrkans budskap inom familjer och i skolan som vi i kyrkan har för-litat oss på existerar inte längre, och har som jag ser det inte fungerat på ganska länge. De som blir mor- och farföräldrar i dag är födda på 50-talet och vissa på 60-talet. Många av dem har ingen aktiv relation till kyrkan och till kyrkans budskap. Självklart måste vi som kyrka då hitta nya vägar för att nå dessa generationer.
och sociala medier är ingen ersättning för det personliga mötet öga mot öga, men det är en kontaktyta som vi inte kan vara utan om vi på allvar menar att vi vill nå alla med budskapet om Jesus Kristus och hans kärlek till oss människor. Vi behöver hitta former för detta arbete, inte motarbeta det. Budskapet är detsamma men sätten att nå ut med det har alltid varierat över tid, det måste även vi som förvaltar kyrkans budskap i dag vara öppna för. Dan Bernspångkyrkoherde Backa församling Göteborg

,