Vad vill politiken i kyrkan?

Leif Larsson Ordförande i Posk Folkungabygden

Foto: Christine Olsson/TT

Kyrkan måste bli fri!

Att ”politiken” styrde Svenska kyrkan fram till år 2000 är logiskt då kyrkan ingick i det offentliga, underställd Riksdagen. Att styret kan fortsätter på ett liknande sätt som då, år efter år, är en tragedi i kyrkoklimatet, när kyrkan idag ingår som en del av civilsamhället och bättre behöver omfamna alla.

Hur kan det komma sig att sekulära politiska partier (S, C och SD) ständigt blir framröstade av kyrkans medlemmar? Det samma gäller de närstående som Vänstern i Svenska kyrkan med flera. Vad har dessa att erbjuda som så djupt attraherar? Kanske är det 70 år av marxistisk ideologi som vuxit sig så stark att den utslätat den kristna kyrkans budskap om evangeliet om Jesus Kristus. Vad har medlemmarna fått i stället? Bristerna av marxistisk ideologi syns tydligt och lär oss att de aldrig kan ersätta mänskliga existentiella behov, vilket kyrkan lärt ut genom århundraden.

Ska vi få ordning på kyrkan måste alla medlemmar känna sig välkomna och bli väl omfamnade i gemenskapen utan ”politiska förtecken”. Den politiska påverkan kommer in genom Svenska kyrkans hösta beslutande organ: Kyrkomötet. Här är ärendena av sådan art att partierna kan omforma kyrkans budskap till sina ideologier. Märkligt att det är så många politiska partier som är med och vill påverka detta. Vad händer om exempelvis Visk får över 50 procent av rösterna. Vad blir kvar av det kristna budskapet? Det kan alla lätt räkna ut, för det de vill som marxister, som ateister, är att ändra kyrkan budskap, så det passar rikspolitiken. DDR-kyrkan har vi inte glömt!

I september är det kyrkoval igen och då kan vi påverka maktstrukturen inför nästa mandatperiod, en god chans att ändra styrkeförhållandet till att de politiskt obundna trumfar över de politiska.

Vid valet 2021 var 4,9 miljoner medlemmar röstberättigade och 0,9 miljoner giltiga röster lämnades = 18,4 procent. En potential på 4,0 miljoner röster finns att påverka för att medverka till att återskapa Svenska kyrkan till en kyrka som kan omfamnas av den världsvida kyrkogemenskapen. Den ideologiska politiska kyrkan har torpederat ett sådant samarbete.

Svenska kyrkan av idag är en ren nationalistisk kyrka. Politiskt obundna i Svenska, Posk, vill verka för en ny kyrkostruktur som stärker medlemmarnas roll i kyrkan. Vi från Posk uppmanar alla att gå och rösta i kyrkovalet den 21 september, för att bryta upp den politiska maktstrukturen. Lämpligt är att kyrkan i stället förhåller sig i symbios till politiken. Kyrkan måste bli fri. De obundna nomineringsgrupperna är beredda att axla ett större ansvar.


Leif Larsson
Ordförande i Posk Folkungabygden

Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.

Prenumerera på Nyhetsbrev

5 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

Manfred
Den stora massan väljare - som kanske inte är oerhört aktiva vad gäller kyrkopolitik - röstar på grupper vars namn och program de känner igen från nyheter, allmänna val osv. Det är inte konstigare än så. Och vilka är vi att ifrågasätta det kyrkliga engagemanget hos de många förtroendevalda som väljer att stå på listor för grupper som relaterar till politiska partier. Kanske är det rentav ärligare än att dölja sin ideologiska hemvist i något av de obundna grupperna? I slutändan tänker jag att rösten på individen blir viktigast.
Mona Olsson
Det är beklagligt att Larsson använder en sådan negativ ton när han beskriver andra nomineringsgrupper i Svenska kyrkan. Själv använder jag mig aldrig av sk ”Negative campaigning” utan försöker hela tiden lyfta våra egna förslag i form av motioner och i form av inflytande i Kyrkomöte och Kyrkostyrelse. Larssons inställning kommer inte att ge POSK några nya röster. I ViSK är vi varken marxister eller ateister. Vi är en grupp som arbetar tillsammans för att göra bra saker i Svenska kyrkan som också leder till en bättre situation för människor i och utanför Sverige. Vi delar samma tro som övriga nomineringsgrupper, så var ateismen kommer ifrån har jag ingen aning om. Jag blir ledsen över Larssons påhopp, men är inte förvånad. Detta har nämligen hänt förr i kyrkovalssammanhang. Är detta POSK:s generella hållning gentemot ViSK och övriga nomineringsgrupper? Nej, låt oss nu samarbeta för att få en juste och ren valkampanj! Mona Olsson, gruppledare för ViSK – Vänstern i Svenska kyrkan
Sven Johansson
Tack så mycket! Jag håller med om att Svenska Kyrkan måste bli fri. Det paradoxala är att efter att Svenska Kyrkan på papperet blivit en frikyrka, har statskyrkan i verkligheten bestått , och inte bara bestått utan partipolitiken har fått ÄNNU MER makt än förut, och Svenska Kyrkan har reellt blivit mer statskyrka än någonsin förut under så kallad modern tid. Det är också fullständigt fullständigt absurt att det finns en "lagen om Svenska Kyrkan", när det inte finns en "Lagen om Katolska Kyrkan i Sverige" eller "lagen om de hinduiska templen i Sverige", eller " lagen om Krishna-rörelsen i Sverige" - eller varför inte Jehovas Vittnen ? Svenska Kyrkan är den enda i världen med detta system, mig veterligt, och enligt mig en av de unika svenska konstigheter som åtminstone i en del frågor kan förklara varför Sverige ibland kallas "Absurdistan". Jag önskar POSK ett gott valresultat och vill samarbeta med dem. Jag önskar också min egen icke partipolitiska grupp Frimodig Kyrka ett gott resultat. 3 punkter för oss är 1) Frigör SVK från partipolitiken. 2) Decentralisering snarare än stordrift, beslut nära dem de berör. 3) Församlingar som frimodigt står upp för det centrala i en kristen tro
Karin Janfalk, ledamot av Kyrkomötet för Öppen Kyrka
Som företrädare för nomineringsgruppen Öppen Kyrka – en kyrka för alla vill jag bidra med följande: För oss som tillhör en av, för tillfället, fyra nomineringsgrupper i kyrkomötet som står helt fria från partipolitik är det kanske bara just detta som i första hand binder oss samman. Tillsammans vill vi bidra med alternativ fria från partipolitik. Du ska inte behöva tillhöra ett allmänpolitiskt parti för att kunna kandidera i de kyrkliga valen. Du ska inte behöva knyta dig till någon särskild lojalitet eller ge av din tid och ditt engagemang utifrån hur din röst faller i de allmänna valen. Utöver detta är det en hel del som också skiljer oss åt. Till exempel att Öppen Kyrka fortfarande står fast vid att alla kyrkotillhöriga (över sexton år) ska ha möjlighet att rösta i direkta val till kyrkans tre nivåer. Vi menar att indirekta val snävar in skaran av förtroendevalda och riskerar att skapa en inre krets av möjliga kandidater. Och vi vill stå upp för alla medlemmars kyrka. Även om att stå fria från partipolitik är en viktig princip är det inte i sig en garanti för att den kristna tron skulle lysa klarare med en sådan organisering av kyrkans styrande.
Birgitta Axelsson Edström, kyrkomötesledamot Öppen kyrka
Ingen, allra minst kyrkan, vinner något på att svepande smutskasta väljarnas fria val eller andra nomineringsgrupper. Vi kan bättre än så. Om nu POSK anser att de får för litet väljarstöd så kan det bero på den egna politiken mer än på att andra grupper existerar. I en demokrati behövs som bekant olika alternativ. Det är inget problem utan en förutsättning för att demokratin ska fungera. Det finns dock ett problem med POSK och det är att retoriken före valet går på tvärs med handlandet efter valet. Att direkt, så fort vallokalerna har stängt, inleda valteknisk och reell samverkan med såväl S som C är inte konsekvent och inte heller ärligt mot väljarna. Jag vänder mig här också mot Larssons beskrivning av Svenska kyrkan som en ”ren nationalistisk kyrka”. Här måste föreligga en missuppfattning. Vi har ett par rent nationalistiska nomineringsgrupper i kyrkomötet, men såvitt jag har erfarit så har deras inflytande varit så gott som noll hittills. Det har demokratiskt orienterade grupper och ämbetsbärare sett till.