Debatt
Var noga med val av ord
I Kyrkans Tidnings bilaga Utbildning nummer 9/ 13 slås det fast på förstasidan att: Nu höjs kraven på pedagoger.Tänk så fort det går att göra väldiga förenklingar.
Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.
Kraven ändras vilket innebär att den kortaste utbildningsvägen blir längre och då förstår vi det som att kraven höjs. Och som ett brev på posten följer att vi förstår det som att längre också skulle vara bättre. Kontentan skulle alltså bli att nu höjs kraven så nu kommer vi i fortsättningen att få bättre utbildade och alltså bättre församlingspedagoger.
Men vad är det som säger något om kvalitet? Men på vilket sätt har vi kunna se att en församlingspedagog är bättre rustad för arbetet som pedagog i församling om hen har en lärarexamen som grundutbildning istället för en fritidsledarutbildning?
Det är nog tyvärr så att vi inte kan visa det och att vi inte heller i dag vet hur det kommer slå med den nya utbildningsvägen för församlingspedagoger.
Men ett vet vi – det är att det i framtiden ställs andra krav på utbildning för församlingspedagoger men knappast högre! Så snälla KT, var mera noga med ordvalen. För vi vet ju alla att orden inte bara beskriver en verklighet utan också skapar den.
Göran Vikström
Norrköping S:t Olofs församling
SVAR DIREKT: Inte automatiskt högre kvalitet
I framtiden krävs det längre studier för att bli församlingspedagog – på så sätt höjs kraven. Men ingenstans i utbildningsbilagan sägs att det automatiskt ger högre kvalitet. Tvärtom uttrycker ju församlingspedagogen Mikael Andersson samma farhåga som Göran Vikström, att en lärarutbildning inte rustar för att arbeta i församlingen.
Cecilia Jaensson Wallander
redaktör för utbildningsbilagan