Församlingsliv
Anställda vill ha hjälp med sociala medier
De allra flesta församlingar tycker att sociala medier är mycket viktigt men många behöver lära sig mer. Det visar en undersökning bland informatörer och kyrkoherdar.
Det är kyrkokansliet i Uppsala som har vänt sig till informatörer och kyrkoherdar med ett antal frågor om sociala medier i den årliga så kallade kyrkbussen.
– Vi vet att samhället har förändrats och att människor är i digitala forum i dag. Vår önskan är att också kyrkan finns där, säger Susanne Gorne, samordnare och redaktör för sociala medier på kommunikationsavdelningen vid kyrkokansliet i Uppsala.
– Sedan två år tillbaka finns en digital strategi som säger att vi ska vara aktiva där människor är. Med hjälp av undersökningen ville vi få reda på om också församlingarna tänker så. Och om de behöver stöd.
700 anställda har svarat på undersökningen och de allra flesta, 71,5 procent, tycker att det är mycket viktigt att Svenska kyrkan finns i sociala medier. Men över hälften av de svarande, 58,5 procent, säger även att de behöver mer kunskap. Det är anmärkningsvärt, säger Susanne Gorne.
– Jag kan tycka att det i dag krävs av yrkesrollen att man ska ha ett hum om hur man använder olika kanaler. Men svaret kan också betyda att man vill utveckla sitt sätt att använda sociala medier.
Facebook är mest populärt bland församlingarna att använda för att kommunicera digitalt med medlemmarna, nästan 90 procent anger det. Övriga kanaler kommer långt efter, Instagram ligger på andra plats men används bara av var fjärde församling.
– Jag tycker att det är glädjande att Instagram används. Vi i kyrkan har så mycket vackert, så mycket liv, verksamhet och tankar som går bra att berätta i bilder.
Prenumerera på Kyrkans Tidning
Tre månader för 49 kr
Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill.
- • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
- • E-tidning - papperstidningen i digital form
- • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz
Ord pris 125 kr/mån
KÖP