Ät kött och sluta sätt krokben för bönder

Robert Tjernberg krönikör

Foto: Mikael M Johansson/Johan Nilsson/TT

Det är något som skaver i debatten om kött. Kan det vara ett lantisförakt?

Det här är en krönika i Kyrkans Tidning. Åsikter och analys är skribentens egna. 

För inte så länge sedan var i stort sett alla svenskar bönder. Minnet har bleknat, och efter år av urbanisering är det inte bara Guds barnbarn många av oss är, utan också bondens barnbarn.

Jag är bokstavligt ett sådant. Utan minsta aning om hur jag skulle hantera en skördetröska, mjölkningsmaskin eller en slaktkniv - om det skulle behövas.

I stället har vi fått ett industriellt och tekniskt framgångsrikt land som många andra avundats. Bönderna blev industiarbetare – industriarbetarna fick kostymer.

Men att de flesta är som jag är inte enbart av godo. Den svenska självförsörjningsgraden har sjunkit kraftigt: i dag ligger den på runt 50 procent jämfört med cirka 75 procent år 1988, enligt LRF.

Det betyder att vi importerar stora mängder grönsaker - och även kött - från länder med mindre strikta regelverk, både vad gäller miljö och djurhållning. Det betyder att vi är i allt större risk för matbrist om landet hamnar i oförutsedda kriser.

Men som motionären Jakob Peterson, som vill äta kött på SKU-sammankomster, påpekar är vi fortsatt starka på till exempel ägg och kyckling.

När frågan om köttätande diskuterades på Svenska kyrkans ungas riksstämma kunde man tydligare ha betonat just vikten av holistisk hållbarhet i jordbruket, i stället för att landa i en tröttsam tallriksdebatt.

Till exempel genom att i stället gå på en linje där man företrädesvis äter svenska råvaror, oavsett näringsform.

Jag fattar. Vegetarisk matsedel är såklart med rätta en symbolfråga kopplad till klimatet, men rätt köttätande kan också bära en positiv symbolik – inte minst som uttryck för hur vi värnar (eller inte värnar) jordbruket och den svenska landsbygden.

Att mindre köttätande är en klimatinsats är de flesta överens om. Men resultatet av den här typen av symbolpolitik blir inte alltid det önskade.

Sverige är långt ifrån sin tidigare självförsörjningsgrad på kött, men alltså i många fall ännu längre bort på vegetabilier som bönor och linser – särskilt linser. Det viktiga borde därför vara att värna och utveckla svenskt jordbruk.

I många diskussioner om “klimatvänligt” jordbruk finns ett drag av förakt för det lantliga till förmån för det urbana. Sockerärtor växer ju ändå på Ica.

I landsbygdskommunen Värnamo, som motionär Peterson kommer ifrån, förstår man antagligen i högre grad kopplingen mellan landsbygd och hållbar mat på bordet. Och att frågan är större än vilken mat som serveras vid SKU:s sammankomster.

För om framtiden blir osäker och Sveriges möjligheter att importera minskar – vem är det då som ska leverera maten? Inte är det vi som sitter vid skrivbord och i mötesrum hela dagarna.

Blickarna kommer då att riktas mot vårt stora, men krympande, skafferi av härproducerad mat, och mot dem som besitter den kunskap som är avgörande för snabba omställningar i landet.

Svenska kyrkans unga och andra beslutsfattande organisationer med makten att kunna ägna sig åt symbolfrågor, bör fråga sig om de verkligen vill signalera mot en ryggrad i svensk näringsindustri.  I stället kunde man bejaka att inom detta skrå ryms både animalisk och vegetarisk produktion.

Diskussionen borde alltså i stället handla om hur vi aktivt kan stötta svensk matproduktion – oavsett näring.

Kyrka och landsbygd har länge varit sammanlänkade. Undersökningar visar att människor utanför storstäder oftare besöker kyrkan och lägger större vikt vid den kyrkliga gemenskapen.

Varför inte bjuda in kyrkliga lantbrukare till samtal om hur framtidens jordbruk på bästa sätt ska minska på klimatutsläppen? Jag är naiv nog att tro att de faktiskt bryr sig.

Ju närmre man lever naturen, desto svårare är det att undgå känslan av ansvar. Ju längre bort, desto lättare att se ansvaret som någon annans.

Mitt ansvar som bondens barnbarn är att påminna om att det långsamma nedmonterandet av svensk landsbygd är en fara. Inte bara för infrastrukturen, utan för kunskapen om klimatsmart jordbruk. Och därför på sikt svenska klimatmål.

Här, en fråga som Svenska kyrkans unga gärna får samtala om ur en klimatexistentiell synvinkel: Hur kan vi ersätta de 1100 ton brasilianskt nötkött som importeras till Sverige, där vi har inhemsk och mångfaldigt gånger mer klimatvänlig, nötproduktion.

Så. Ät gärna mer vegetariskt. Men skifta fokus från tallrik till framtid. Ställ i stället frågan hur kyrkans organisationer kan bidra till att utveckla ett allt mer hållbart svenskt jordbruk på sikt.

Köttförbud ett par tallrikar om året är inte lösningen.

Robert Tjernberg
robert.tjernberg@kyrkanstidning.se

10 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

Sven Johansson
Det finns helt andra skäl än klimat att välja vego och för mig, som samtidigt är både vegan och teologiskt konservativ kristen, i större bekännelsefrågor, är huvudskälet djurrätt, men djurrätt är idag helt och totalt bortglömt - idag när klimatet tar precis all uppmärksamhet - och klimatet tycks ha varit uppe på Svenska Kyrkans Ungas möte. Jag är samtidigt både högerkonservativ och djurrättsaktivist. Jag är inte miljöaktivist. Jag slutade äta kött/fisk/skaldjur för ca 25 år sedan och fasade sedan ut mejeriprodukter och ägg, eftersom alla dessa produkter bygger på att döda våra kännande medvarelser. Jag ville inte längre vara en del av efterfrågan på detta dödande. I en fullt ut harmonisk tillvaro tror jag inte det finns varken dödande av djur eller människor, födda eller ofödda. Jag vill redan nu ur vissa aspekter, tex hur jag äter, leva i en tillvaro som liknar en paradisisk tillvaro. Jag tror att allra ytterst är både djurs och människors köttätande, ja t.o.m dödens existens för människor och djur en konsekvens av en fördärvad fallen skapelse och jag hoppas på successiv utfasning av uppfödning av produktionsdjur och fiske. Jag är för sådana djurfristäder som finns tex i USA
Anna M
Bra artikel! Ännu ett ämne som tenderar att bli alltför odifferentierat i samtalen. Det är skillnad på kött och kött, allt är inte samma sak. Dessutom, vegetarisk matlagning kräver något annat än animalisk och än så länge har jag inte varit på någon kyrklig sammankomst där det vegetariska alternativet lämnat mig nöjd och glad (som ätit vegetariskt i 35 år, inte pga något ädelt skäl, utan för att jag dansade balett och tyckte det kändes för tungt i kroppen med långsamsmältande kött). Om jag tar en korv i kiosken på vägen hem i missnöje över den undermåliga vegetariska kosten på sammankomsten, vad har vi då vunnit? Vegetarisk mat måste smaka gott! Enligt vanlig kulinarisk kunskap om vad vi i allmänhet gillar. Företag som arbetar med framtidens kost har gjort just denna insikt: maten måste vara lättillgänglig, den måste vara enkel att tillaga och den måste smaka gott, annars kommer den inte vinna mark. Varför är det så svårt att låta förändring ta tid? Vi ska vända en koloss där vi äter m e r grönsaker än kött, tror jag de flesta är överens om, men alla kanske inte fixar helt att sluta med kött, för att bara nämna en aspekt i den komplexa härvan, men hur äter vi då bättre kött, som många av stjärnkockarna brukar säga?
Katarina
Kloka tankar i en hysterisk tid! Det skulle behövas mycket mer undervisning och upplysning i skolan om hur naturen sluter cirkeln efter Guds visdom. Men då Gud inte för nämnas kan vi komma långt med att åtminstone hålla fast vid elementära saker som kostcirkeln, fullvärdigt protein och ekologin hänger ihop? "Mindre köttätande" måste definieras för dagens människor. Förr gjordes grynkorv, korvkaka, kåldolmar, kålpudding etc som faktiskt kombinerar kött och vegetabilier. Dessutom med alla de värdefulla delar som i dag ratas för muskelkött på grillen. Ja tänk om alla moderna människor visste hur bönder jobbar, lever och tänker? Det borde ödmjuka, inspirera och visa på något som håller för framtiden. Men det kräver samarbete och mycket mer kunskap...
Bo Fjällström
Köttätande är förvisso ett resultat av syndafallet, men det är även evangelisation, bön för sjuka, omsorg om de svaga m.m.! Inom parentes sagt är tillbedjan/lovprisning/lovsång det enda församlingen gör som inte är ett resultat av syndafallet. Det pågick i himlen innan världens skapelse, pågår nu och kommer att pågå i all evighet framöver. Men nu är det som det är, och vi skall förstås efter bästa förmåga göra vad vi kan för att göra världen så bra som möjligt. Men perfekt kommer den inte att bli förrän Jesus kommer tillbaka i egen hög person, oavsett hur mycket mänskligheten försöker att i egen kraft åstadkomma ett paradis på jorden. Med detta sagt så kan man undra om Gud verkligen visste vad han talade om, när han sade till Noa att vi skall ha allt som lever och rör sig till föda? Gud - om någon - har väl insikt om syndafallets konsekvenser för skapelsen, inklusive klimatet! Försöker mänskligheten åstadkomma mer än vad Gud gör?
Nicklas Sundberg
Jag tycker polariseringen är onödigt stark i både att ett kristet ungdomsförbund tar central ställning runt mat, och i ovanstående krönika mot symboliska vegan policys för andlig och materiell beredskap. Svenska kyrkans unga representerar inte de unga i kyrkan när man går för radikalt centralt till manifestation, inte heller behöver vegan kost av kristna betyda att man inte också kan diskutera bättre förutsättningar för svensk livsmedelsproduktion.
Simone
Vegetarisk kost en mycket enkel o bra lösning under en konferens av något slag (slippa laga specialkost). Den som älskar kött tror gärna att hen kommer lida näringsbrist pga en vegetarisk helg, är både okunnig o lite fånig. Detta står för övrigt inte i kontrast till att värna om ett hållbart jord- och lantbruk. Svenska bönder bör uppmuntras till odling av baljväxter för ökad självförsörjning här i landet. Torkade bönor kan hålla i ett årtionde. Kött några dyn, i kylskåp. Om frågan nu gäller (gud förbjude) kris i landet.
Mats Rimborg
Kyrkliga måltider ska mätta – inte markera. Kött är godare, mer mättande – och inget vi behöver skämmas för i kyrkan. Jag skrev om just detta på min kyrkovalblogg härom dagen. https://rimborg.se/blogg/files/vaga-vagra-vegonormen.php
Sven Johansson
Här är i tur och ordning mina svar till andra i tråden: Anna : Det är sant att kyrkanställda ofta inte är kunniga i vegetarisk matlagning. Jag som vegan har varit besviken också-tex när det serverats pytt i panna där man bara tagit bort köttet och inte ersatt det med tex tofu/quorn/soja/ oumph eller annat som vore enkelt. Katarina :Förnekar du att vi lever i en fördärvad fallen skapelse? Är det fel av mig att av andra skäl än klimat, nämligen bla att jag inte vill vara en del av efterfrågan på det dödande jag förut efterfrågade äta vegetabiliebaserat? Bo: På stället där Noa får animalie-klartecken är han i en situation där det vegetabiliska är utslaget. Jag skulle också äta djur om jag var tvungen, men hu är jag det inte. Självfallet tror jag bara Kristi blod kan frälsa, men är det fel av mig att ur födoaspekt glädjas åt att äta på ett paradisliknande sätt? Anser du att jag syndar i o med min vegankost, (som jag också äter på ett konservativt församlingsläger nästa vecka). Nicklas: För min del tycker jag Kyrkans Unga missar djurrättstanken o att klimatet tar för stor plats. Mats: Det finns god o mättande vegomat, men kyrkanställda kan ofta inte laga den. Jag tillhör Frimodig Kyrka
Marie Andersson
Förutom importen av 1100 ton nötkött från Brasilien ofta på nedhuggen regnskogsmark så importerar vi enormt mycket foder till vår svenska boskap också ofta på tidigare regnskogsmark. Vi behöver alltså om vi ska vara självförsörjande på mat i Sverige odla foder här vilket inte får plats i dagens jordbruk. Med ärtor och bönor får plats!
Bo Fjällström
Sven: Nej, jag anser inte att du syndar i och med din vegankost! Jag har själv varit vegetarian, dock utan att utesluta kött i framtiden. Det började jag äta igen när jag flyttade till Kiruna. Den svåremotståndliga doften av rökt renkött låg förstås inte konstant över nejden, men jag stötte på den betydligt oftare när jag flyttade dit. Jag syftade inte på dig när jag ifrågasatte mänsklighetens försök att i egen kraft åstadkomma ett paradis på jorden. Vad man äter är det upp till var och en att själv bestämma, och där har vi olika bevekelsegrunder. Men i globalt perspektiv kan man vara tveksam till den paradisiska tillvaro som skall ha åstadkommits inom fem år, såvida det inte är ett utflöde av Guds handlande i historien. Om så inte är fallet, så är historien full av exempel på att resultatet blivit det motsatta när mänskligheten i egen kraft försökt åstadkomma ett paradis på jorden!