Operasångare hyrs in för att peppa kyrkokören

Arbetslösa musiker. Körmedlemmar i social distansering.

I Uppåkra församling har corona lett till digitala samarbeten med win win-effekt.

Malmöbaserade frilanssångerskan Anna-Kajsa Holmberg skulle precis starta repetitionsarbetet för The Handmaid’s Tale på Köpenhamnsoperan. Hon hade också en rad konserter inbokade.

Så bröt coronan ut.

Danmark hörde till de länder som snabbt stängde ner. Ett gediget cv från operakörer på båda sidan sundet hjälpte föga.

– Plötsligt var jag helt utan jobb.

Bara ett par mil därifrån, i Uppåkra, satt en frustrerad Christina Willstedt. Hon är församlingens kyrkomusiker och hade just startat en ny kyrkokör, bildad genom en sammanslagning av de två körer som tidigare fanns samt ett antal nya medlemmar.

Tanken var att de skulle öva en gång i veckan. Ett traditionellt kyrkokörsupplägg kombinerat med vissa genremässiga projekt och satsningar på specifika målgrupper. Med alla de 53 koristerna hade Christina Willstedt haft enskilt möte, för att höra hur de sjunger och vad de själva har för önskemål och förhoppningar.

Församlingens barnkörgrupper fick efter virusutbrottet fortsätta som vanligt i kyrkans lokaler, med införande av folkhälsomyndighetens allmänna försiktighetsåtgärder.

Men den nya vuxenkören, hur skulle man göra med den?

– Det kan kanske låta konstigt, men mitt i all oro blev jag kreativ. Jag har nyligen varit sjukskriven i bröstcancer och är van vid förändring, vid att nånting händer som gör att man måste ställa om hela livet.

Uppdrag som de jag fått av kyrkan gör att sångare får en chans. Vi tillför också något. Alla de livestreamade gudstjänster och andakter som nu görs kan verkligen piggas upp med en solist.

Christina Willstedt förstod också snart att jobben för frilansande musiker försvann i ett slag.

– Finns det något jag kan göra för dem, tänkte jag. Om jag kan göra något i det lilla kanske fler följer efter.

Sedan några veckor tillbaka sker övningarna i den nybildade kyrkokören i Uppåkra församling digitalt. Christina Willstedt har gjort filmer själv, om grundläggande notlära och intervall. De ligger på en stängd youtubekanal som enbart körmedlemmarna har tillgång till.

– Jag har en nioårig dotter som tidigare tjatat på mig om att få starta en egen youtube-kanal. Det var tur att jag gav med mig, för nu kunde hon hjälpa mig.

Hon kontaktade också operasångerskan Anna-Kajsa Holmberg, som gick akut arbetslös.

– När jag kom till momentet att spela in stämmor tänkte jag först sjunga alla stämmor själv, men insåg snabbt att jag skulle ta hjälp av några av alla de professionella sångare som just nu behöver jobb, säger Christina Willstedt.

På så sätt får körsångarna höra en klang som förhoppningsvis är inspirerande, säger hon. Jämfört med en amatörorkester, där medlemmarna gått kommunala musikskolan, har amatörkörsångare sällan tagit en enda sånglektion – trots stor sångerfarenhet i övrigt.

– Jag tänker att det blir ett sätt att lyfta kören, säger Christina Willstedt.

Anna-Kajsa Holmberg har plockat ihop en kvartett av sångare hon känner till, musiker som lever på sitt frilansarbete och som inte får någon lön i virustider.

De har träffats vid tre tillfällen.

– Vi har fått noter i förväg. Vi är alla professionella sångare och behöver inte repa så mycket. Vi har först sjungit en stämma i taget inför kameran, sedan den fyrstämmiga satsen tillsammans. Vi har också fått göra intervjuer där vi berättar hur vi tänker när vi sjunger styckena, säger Anna-Kajsa Holmberg.

Totalt tolv sånger är nu insjungna och kan studeras digitalt. Tanken är att körmedlemmarna ska lyssna och öva vid sina datorer hemma. Christina Willstedt har också köpt in notmaterial, Stora körboken. Medlemmarna har fått komma och hämta den.

– Jag har gjort mejllistor och delat in koristerna stämvis. Länkar med altarnas stämfiler går enbart till altarna, den som är bas får enbart basfilerna. Allt för att minimera informationen.

I coronatider sker en stor del av det svenska arbetslivets möten via Skype eller Zoom. Christina Willstedt har dock inte dragit igång med online-övningar.

– Det räcker med att det hackar lite grand för att det ska bli kaos. Jag hörde på P2 där endast en pianist och en sångare försökte sjunga live tillsammans. Det är jättesvårt, tekniken är inte gjord för den exakthet som krävs.

I en kör med sångare i åldrar från 40 och upp till 80 plus är förutsättningarna olika för hur och när man sätter sig ner vid skärmen för att träna. De som är över 70 är isolerade och sitter gärna och länge och övar framför datorn. Har man däremot små barn och jobbar hemifrån på grund av corona kan det vara svårt att få till lugn och fokus.

Reaktionerna har ändå varit positiva från alla åldrar, även om abstinensbesvären från de uteblivna fysiska körövningarna ger sig tillkänna.

– Det är inte samma sak att sitta hemma. Det händer något i rummet och kroppen när man sjunger ihop. Men körmedlemmarna är väldigt glada för att vi har gjort det här, det är ändå nånting.

Till Valborg möttes de trots allt på riktigt. Församlingen spelade in en Valborgsfilm, utomhus, och kyrkokören sjöng med koristerna på behörigt avstånd mellan varandra. Christina Willstedt skickade ut kallelse till alla under 70 år.

De tidigare inspelningarna med operasångarna har skett inomhus, i församlingsgården. Även de med hänsyn till råden om fysiskt avstånd.

Christina Willstedt är tacksam för det nya samarbetet.

– Det är många planerade liveframträdanden som ställs in nu. Vi kyrkomusiker är i många situationer beroende av att det finns frilansande musiker som kan vara med och hjälpa till. Då kan vi också ta ett ansvar för att de ska finnas kvar på andra sidan pandemin.

Det är inte meningen att kyrkan ska tjäna pengar på corona, säger Christina Willstedt. Nu använder de pengarna på andra sätt.

– Det är ingen välgörenhet. Frilanssångarna har jobbat mycket, jag får verkligen något för pengarna.

Förutom digitala stämfilmer har de även medverkat vid live-streamade andakter.

Christina Willstedt har också anlitat proffsmusiker vid ett arrangemang i april, då församlingens sex kyrkor höll öppet hus med ljuständning och fika. En flöjtist och en violonist åkte runt och höll minikonserter utanför kyrkorna.

Anna-Kajsa Holmberg, operasångerskan från Malmö, är både glad och tacksam över uppdraget från kyrkan.

– De som är anställda på operahus är permitterade men får ändå lön. Men de som jobbar på frilansbasis blir arbetslösa från den ena dan till den andra.

Jobbar man som hon i Öresundsregionen blir det dessutom stora problem med a-kassan. Poäng som samlas in i Danmark räknas inte i Sverige.

– Uppdrag som de jag fått av kyrkan gör att sångare får en chans. Vi tillför också något. Alla de livestreamade gudstjänster och andakter som nu görs kan verkligen piggas upp med en solist.

Hon är även positiv till det rent konkreta ekonomiska upplägget. Arvodet bygger på att samarbetet ska vara över tid.

– Det är inte konstruerat som ett enskilt gage utan som en timbetalning, och gör att vi blir lite knutna till uppdragsgivaren. Det känns väldigt fint.

Gör en digital körfilm

Fakta: Tips till sångaren

Sjung korrekt och studera in noterna väl. Slarvfel sätter sig i körsångarens huvud.

Det är inte operasång. Använd stabil sångteknik och anpassa rösten till enklare körklang.

Sjung in musiken med tydlig textning och andas gärna där kyrkomusikern har tänkt att kören ska andas.

Om ni är en ensemble som spelar in tillsammans kan man låta en av sångarna vara producent. Den personen kan då titta i noterna så att den som sjunger in, sjunger rätt.

Fakta: Tips till kyrkomusikern

Ge ensembeln noter i god tid.

Bestäm exakt var du vill att kören ska andas och markera det i noterna.

Ha en realistisk ambitionsnivå, man kan inte tänka skivinspelningskvalitet.

Bjud på dig!

Kristina Lindh