Kyrkans tro och teologi behöver kommunikation för att nå ut. Och kyrkans kommunikation behöver tro och teologi för att ha något att nå ut med, skriver Jonas Eek som hoppas att nästa års Kom-dagar blir en mötesplats för "betydligt fler inom kyrkan än bara dem som har information och kommunikation i sin arbetsbeskrivning".
Lite under radarn – vilket är märkligt med tanke på ämnet – har KOM 2018 gått av stapeln i veckan (17–18/4). Kom är Svenska kyrkans kommunikationsdagar, en mötesplats för anställda inom kyrkan som arbetar med information och kommunikation. Det är ett viktigt tillfälle att fördjupas i förståelsen av sitt uppdrag. Därför lovar rubriken för sammankomsten gott – Kommunikation som mission.
I början av året, i svallvågorna av debatten om Hen-Jesus, ställdes här på ledarplats en fråga om kyrkans kommunikation. Flera tolkade frågan som ett ifrågasättande av kyrkans behov av kommunikatörer. Det var överraskade och avslöjade en uppdämd frustration bland kyrkans kommunikatörer. Parallellt mottog ledarsidan motsatta reaktioner från en mängd teologer och präster, som tolkade texten annorlunda och välkomnade samtalet. Också här tycktes det finnas en, om än omvänd, frustration.
Utifrån detta väcks en farhåga att det ibland finns ett avstånd, kanske till och med en konflikt, mellan präster och kommunikatörer. Oavsett orsakerna och bakgrunden till en sådan situation och oaktat diverse frågor om relationer och arbetsmiljö skulle det kunna få olyckliga följder för kyrkans kommunikation.
Kyrkan står inför en gigantisk kommunikativ utmaning. I den måste flera hjälpas åt, med olika erfarenheter och spetskompetenser. Kyrkans tro och teologi behöver kommunikation för att nå ut. Och kyrkans kommunikation behöver tro och teologi för att ha något att nå ut med. Därför vore det önskvärt att nästa Kom-dagar hade som målsättning att bli en mötesplats för betydligt fler inom kyrkan än bara dem som har information och kommunikation i sin arbetsbeskrivning.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR