Ledare
Överlevnaden kan bli dödlig
Det är vår vigsel, den har vi betalat dyrt för via skattsedeln i mångaår och nu ska kyrkan rätta sig efter hur vi vill ha den. Så serförväntningarna på kyrkan ut när den betraktas som en leverantör påmarknaden. Kyrkan säljer, medlemmarna köper, och kunden harunderförstått alltid rätt.
Detta är en ledare i Kyrkans tidning. Ledarsidan är oberoende och partipolitiskt obunden.
Anneli Öljarstrand diskuterar i sin doktorsavhandling hur Svenska kyrkan förväntas anpassa sig till ett sekulariserat samhälle. Men frågan är inte ny. Det handlar om hur kyrkans fokus mer eller mindre omedvetet styrs dit merparten av medlemmarna vill ha den. Eftersom socialt arbete är det som motiverar mångas medlemskap, påverkas kyrkans verksamhet i diakonal riktning.
medlem utan att dela kyrkans tro, blir det svårare att acceptera att kyrkan har principer för hur dopet, vigseln eller begravningen ska gå till. Att människan i vår tid allt mer kommit att betraktas som konsument gör också sitt till.
slutsats är att församlingen ökar sina chanser att överleva när den erbjuder de tjänster medlemmarna efterfrågar. Möjligen, men till vilket pris? Att betona det diakonala arbetet är gott och väl, men inte av rädsla för att annars drabbas av medlemsflykt. Och inte med följden att förkunnelse och gudstjänst prioriteras ner. Då är det osäkert om överlevnaden kan räknas som liv. /KT