Ledare

Schablonerna krackelerar

Enköping. En snabbt väx­ande småstad, förknippad med Bachoskiftnycklar, rugby och forna regementet S1. Omgivet av ett vidsträcktjordbrukslandskap där medeltidskyrkorna ligger tätt.

Detta är en ledare i Kyrkans tidning. Ledarsidan är oberoende och partipolitiskt obunden.

Men i höst kommer Enköping också att förknippas med tro och livsåskådning. Den så kallade Enköpingsstudien som vi skriver om denna vecka, är ett försök att fånga vad svenskarna tror. Och inte tror. Genom att lägga en hel stad under luppen. Vad är det då som Jonas Bromander och hans kolleger upptäckt?



Lika intressant, men kanske inte förvånande, är att den näst största gruppen efter de kristna är de som väljer bort alla alternativ. De ”icke-konfessionella” som väljer bort både kristen tro, islam och ateism. De köper ingen av identiteterna.Det stämmer till eftertanke av flera skäl. De som inte känner sig hemma vare sig hos kristna eller ateister blir fler ju längre ner vi kommer i åldrarna. De fördubblas bland de allra yngsta. Med de ”starkt kristna” är det precis spegelvänt. I den yngsta gruppen har de halverats jämfört med i pensionärsgenerationen.



En sak är tydlig. Ju yngre desto färre som känner sig hemma med etiketten kristen. Alternativet är inte att välja någon annan tro eller en uttalad ateism. Utan att ställa sig helt utanför alla traditionella val av livsåskådning. Om alltsammans enbart handlade om varumärken på en kommersiell marknad vore strategin självklar, för kristna likväl som ateister. Hur vässar vi vårt utbud och vår strategi så att så många som möjligt väljer just oss?Men en betydligt intressantare och mer lyhörd inställning är att lyssna och fundera över varför så många unga inte känner sig hemma med något av alternativen. Vad står det för?

,