Nyhet

Nyateism i skottgluggen på seminarium

I tisdags bjöd Teologiska högskolan in till ett seminarium på temat religionskritikens bakgator. I skottgluggen stod den så kallade nyateismen, i Sverige främst representerad av Förbundet Humanisterna.

Publicerad

- Något har hänt med hur vi uppfattar begreppet religionsfrihet. En gång i tiden handlade det om minoriteters kamp för en plats i samhället. Religionskritiken kom underifrån. I dag har den bytt skepnad och antagit ett von oben-perspektiv. Religionsfrihet har blivit synonymt med majoritetens rätt att slippa religiösa uttryck i offentligheten. Och religionskritiken något som levererar stereotypa bilder av judar, muslimer och andra som avviker från den allmänna uppfattningen om vad som är normalt.

Analysen gjordes av Ewa Lindqvist Hotz, chef för Seglora smedja under ett välbesökt seminarium på Teologiska högskolan i Stockholm i tisdags, med titeln Religionskritikens bakgator. I skottgluggen stod inte minst den så kallade nyateismen, i Sverige främst representerad av Förbundet Humanisterna (som trots att det på förhand uppmärksammat och kritiserat seminariet inte tycktes ha någon representant på plats).

Prästen och doktoranden Teresa Callewaert talade om hur forna tiders koloniala attityd går igen i dagens religionskritik. Då som nu handlar det om att skingra barbarismens mörker, menade hon, och pekade särskilt på det onödiga, irrationella lidandet som något vi i västerlandet inte kan acceptera.
- När vissa religiösa praktiker ger upphov till sådant lidande, som halalslakt eller att kvinnor ska bära slöja, så måste det utplånas genom tvång. Ingen hänsyn tas till det lidande som detta koloniala tvång i sin tur skapar, eftersom det ses som ett ”rationellt” lidande, som syftar till befrielse, sa Teresa Callewaert.

Författaren och journalisten Göran Rosenberg knöt an till franska revolutionen när han menade att det i dagens debatt finns en ”jakobinsk” syn på statens roll. Jakobinerna såg det som statens uppgift att aktivt driva på samhällets sekularisering och religionens avskaffande. Detta i motsats till en stat som ser som sin uppgift att värna neutralitet och mångfald i religiösa uttryck.
- Man ställer ett sekulärt universellt förnuft i motsats till partikulärt religiöst barbari. Men i själva verket handlar det om ett värnande om majoritetskulturers traditioner mot främst muslimer. Men en aggressiv religionskritik som regelmässigt riktar sig mot minoriteters uttryck går ofrånkomligen går hand i hand med krafter som av andra skäl vänder sig mot samma minoriteter, menade Rosenberg.

Blandningen av religionsfientlighet och allmän främlingsfientlighet kan komma att bli explosiv i framtiden, ansåg också kulturskribenten Eva Ekselius, som konverterat till judendomen. Religionsfientlighet är en allmän konsensus i Sverige i dag, ansåg Ekselius, och anförde vinterns omskärelsedebatt som uttryck detta. Den visade på ett främlingskap inför ritens betydelse som en integrerad del av det religiösa livet, menade Ekselius.

Detta är en låst artikel.

Prenumerera på Kyrkans Tidning

Tre månader för 49 kr
Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill.
  • • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz

Ord pris 125 kr/mån

KÖP